تولیدی » دولت و مجلس » سرمقاله » سیاسی
کد خبر : 248019
دوشنبه - 14 اسفند 1396 - 15:16
خبرنگار: نفیسه الله دادی

تجربه مؤسسات غیرمجاز نباید تکرار شود

حجت‌الاسلام حسن روحانی در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با اشاره به اهمیت اعتماد بین مردم و مسئولان اظهار داشت: اگر اعتماد بین مردم و دولت مستحکم باقی بماند، می‌توانیم امیدوار باشیم همه امور در مسیر درست قرار گیرد.

تجربه مؤسسات غیرمجاز  نباید تکرار شود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، حجت‌الاسلام حسن روحانی در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با اشاره به اهمیت اعتماد بین مردم و مسئولان اظهار داشت: اگر اعتماد بین مردم و دولت مستحکم باقی بماند، می‌توانیم امیدوار باشیم همه امور در مسیر درست قرار گیرد. ما کشوری با سرمایه‌های فراوان هستیم و می‌توانیم از مسائل بزرگ عبور کنیم. اگر در سال ۹۲ می‌گفتیم در سال ۹۵ تورم تک‌رقمی می‌شود، پذیرش آن شاید برای برخی سخت بود.
وی با بیان اینکه ما امروز به تورم تک‌رقمی رسیدیم و این دستاورد بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم، گفت: بی‌خبر نیستم از افرادی که تلاش می‌کنند این دستاورد صدمه ببیند؛ البته این از روی کم‌عقلی است. وقتی حساب می‌کنم، می‌بینم کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، بیشتر بر مبنای کمبود عقل است. مبارزه با دولت معنی ندارد؛ مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی و منافع یک ملت، ضربه‌زدن به امید یک ملت و به اعتماد مردم است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بزرگ‌ترین اعتماد مردم در بخش اقتصادی باید به بانک مرکزی و بانک‌ها باشد، گفت: به اعتقاد من این اعتماد به مراتب بیشتر از سال‌های قبل است؛ چون در این مدت هم نظارت بانک مرکزی بیشتر شده، هم برخی از غده‌های سرطانی از بدن این اقتصاد خارج شده و هم سرمایه بانک‌ها بیشتر شده است، هم اینکه رابطه بانک‌ها با بانک‌های خارج نسبت به چند سال پیش بهتر و بیشتر شده است.
روحانی ادامه داد: اگر شرایط همان ابتدای دولت یازدهم ادامه پیدا می‌کرد و رشد ما منفی بود، امروز نمی‌توانستیم به آینده امیدوار باشیم. به هرحال سال ۹۵ را گذراندیم که رشد اقتصادی ما در دنیا اول بود. ممکن است بگوییم نفت یک بخش بزرگی از آن بوده است؛ اشکال ندارد، نفت هم کار سربازان فداکار جبهه تولید است؛ کار بزرگی مهندسان و کارکنان و کارگران نفت انجام دادند که در عرض ۵ یا ۶ ماه نفت را به تولید سابق برگرداندیم.
رئیس‌جمهور افزود: بانک‌های ما هم باید مدرن و هم باید اسلامی باشند. بانک رفاقتی، بانک خوبی نخواهد بود. یکی از مشکلات ما با بانکداری جهان این است که بانکداری ما طی چند سال گذشته عقب افتاد و باید خود را مدرن و سازگار با همه آیین‌نامه‌ها و مقرراتی کنند که در بانک‌های دنیا وجود دارد.
روحانی گفت: رفع مشکلات مؤسسات مالی تا این مرحله به دلیل همکاری سه قوه بوده است. نمایندگان سه قوه در کنار هم تصمیمات عاجل گرفتند. الان در گزارش مجمع که ساعتی قبل ارائه شد، حساب‌های مالی سال ۹۵ اعلام شد؛ دیدیم بانک مرکزی در کل امسال و سال گذشته، رقمی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نجات وضع این مؤسسات در نظر گرفته است. آیا این کار کمی است؟ باید برای مردم توضیح دهیم؛
افرادی که بی‌گناه گرفتار شدند و افراد فریبکاری که آنها را در مسیری قرار دادند که سود بیشتری پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه در بین این مؤسسات سود بیش از ۳۰ درصد هم وجود داشت، گفت: مردم از پشت پرده آگاه نبودند؛ بانک مرکزی با نظارت دقیق نباید اجازه دهد هیچ وقت این حادثه در کشور تکرار شود. البته این موضوع مؤسسات غیرمجاز مربوط به دهه هشتاد است و تأسیس آنها به این دهه مربوط می‌شود. مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم نیست؛ اما بارش بر دوش دولت یازدهم و دوازدهم افتاد.
رئیس‌جمهور خطاب به حاضران در این مجمع گفت: اموال را آزاد و فعال کنید. اجازه دهید آنها برای رشد اقتصادی و در این مسیر قرار گیرند. این آرزوی همه ماست. اشتغال، رونق و رشد اقتصادی آرزوی همه ماست و این امر تحقق‌پذیر است به شرطی که همه دست به دست هم دهیم.