استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 520202
دوشنبه - 21 آبان 1397 - 18:35
کتابدار روشن‌دل بجنوردی

تبلیغ کتاب برای نابینایان کم است / نیاز به مشارکت مردمی برای تولید کتاب صوتی

کتابدار روشن‌دل بجنوردی با اشاره به کمبود کتاب‌های صوتی برای نابینایان گفت: برای تبدیل کتاب‌های نوشتاری به صوتی نیاز به مشارکت مردمی وجود دارد.

تبلیغ کتاب برای نابینایان کم است / نیاز به مشارکت مردمی برای تولید کتاب صوتی

 به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد ، کتاب و کتاب‌خوانی همواره ازجمله ایام و روزهایی است که در تقویم کشورمان سالی یک‌بار ورق می‌خورد و غیر از همان روز در دیگر زمان‌های سال برای آن از سوی مسئولان توجهی قائل نمی‌شود.

همواره نام کتابخانه‌ها عجین با عنوان کتاب و کتاب‌خوانی بوده و هست و مگر می‌شود از این جزء جدایی‌ناپذیر از فرهنگ کتاب غافل شد، البته  در طی سالیان و ایام سخن از کتابخانه‌ها نیز بی‌شمار رفته ولی بخشی که کمتر دیده می‌شود و مشتاقان نیز از نوردیده کمتری برخوردارند بخش نابینایان و کم‌بینایان است. آنانی که نور از دیده‌شان گرفته‌شان اما چراغ دلشان افزون‌تر و روشن‌تر بر علوم و آگاهی است.

کتابخانه مرکزی بجنورد که حضرت آیت‌الله مهمان‌نواز، نماینده فقید مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری نام‌گرفته است، در خود بخشی را جای‌داده که مختص به کتاب‌های ویژه روشن‌دلان است و استقبال‌کنندگان خاص خود را دارد.

 

در آستانه هفته کتاب و کتاب‌خوانی سری به این بخش زده‌ایم و درحالی‌که با دو کتابدار از جنس همین افراد مواجه شدیم در برابرمان ۷۰۰ جلد کتاب به ریل و بیش از ۶ هزار نسخه کتاب گویا ویژه روشن‌دلان در پیش رویمان قرار گرفت.

علی حاجی‌آبادی که خود کم‌بینا است و همسرش نیز دچار نابینایی است مسئول این بخش از کتابخانه مرکزی بجنورد هستند. او دانش‌آموخته رشته مدیریت کتابداری و همسرش سیده اعظم سیدی مدرک کارشناسی مشاوره و ارشد تربیت‌بدنی را دریافت کرده است.

علی آقا وجود بخش ویژه روشن‌دلان در کتابخانه را موهبتی بزرگ می‌داند زیرا منابع کتاب‌خوانی برای نابینایان بسیارکم و اندک بوده و اکنون با ایجاد این فضاها امکان دسترسی راحت‌تر به کتاب‌های ویژه این قشر از جامعه سهل و آسان شده است.

 

او که خود و همسرش را افرادی علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی معرفی می‌کند منابع موجود در بجنورد را برای افراد مشتاق به کتاب ناکافی توصیف می‌کند و می‌گوید: کتاب‌های به ریل در بجنورد تأمین‌کننده نیاز افراد مشتاق به کتاب اما روشن‌دل را رفع نمی‌کند و تلاش برای دسترسی به این کتاب‌ها را ناکام می‌گذارد.

علی آقا همچنین از دیگر مشکلات این قشر می‌گوید و دانشجویان روشن‌دل را دارای سختی‌های فراوان‌تری می‌داند زیرا برای کتب درسی خود بین دو راه حمل‌ونقل کتاب‌های سنگین به ریل یا استفاده از کتاب‌های صوتی، مسیر کتاب‌های صوتی را انتخاب می‌کنند اما چون همکاری و مشارکت برای خوانش این کتاب‌ها کم است بالاجبار پای در مسیر استفاده از کتاب‌های به ریل و جابجایی این کتاب‌ها می‌کنند.

این کتابدار ساعی و روشن‌دل منابع کتابخانه‌ای در کشور برای نابینایان علاقه‌مند را محلی مناسب برای دریافت و استفاده از کتاب، این یار مهربان می‌داند و افراد دارای همت و پشتکار در این مسیر را برای حرکت درراه ترقی علمی تشویق می‌کند. او صوتی شدن کتاب‌ها، استفاده از تکنولوژی‌ها نو و بسیاری اتفاقات دیگر که در حال رقم خوردن برای نابینایان است راه امری مهم درراه توسعه کتاب‌خوانی در قشر روشن‌دلان می‌داند.

 

علی آقا در انتها همچنین از ایجاد فرصت ثبت‌نام رایگان برای نابینایان در کتابخانه‌ها خبر می‌دهد و از عدم تبلیغ امکانات و نشر فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی گلایه‌مند است و می‌گوید: مسئولان ارگان‌هایی همچون بهزیستی که ارتباط بیشتری با افرادی چون روشن‌دلان دارند باید آنها را تشویق و ترغیب کنند تا از امکانات ایجادشده برای مطالعه‌شان استفاده کنند و این فرصت بسیار خوبی برای روشن‌دلان است که بتوانند سهم کتاب‌خوانی را در زمان‌های روزانه خود بیشتر کنند.

انتهای پیام/