ریحانه راه پیما » شهری
کد خبر : 1060604
سه شنبه - 17 تیر 1404 - 15:53
بازآفرینی هویت فرهنگی اصفهان در قالبی مدرن؛

تبلور صنایع دستی اصفهان در مبلمان شهری

در سال‌های اخیر توجه به طراحی مبلمان شهری به‌عنوان بخشی از هویت بصری شهرها اهمیت فزاینده‌ای یافته و در این میان بهره‌گیری از عناصر صنایع دستی اصیل در طراحی مبلمان شهری، فرصتی ارزشمند برای بازنمایی هویت فرهنگی و تقویت حس تعلق شهروندان به فضاهای عمومی فراهم کرده است.

تبلور صنایع دستی اصفهان در مبلمان شهری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شهر اصفهان با پیشینه‌ای غنی در حوزه هنر، معماری و صنایع دستی همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگ ایرانی شناخته شده است.

این صنایع همچون قلم‌زنی، میناکاری، کاشی‌کاری، خاتم‌کاری و فیروزه‌کوبی نه تنها بازتابی از ذوق و خلاقیت هنرمندان اصفهانی است بلکه حامل ارزش‌های تاریخی، مذهبی و زیبایی‌شناختی مردم این دیار نیز به شمار می‌آید.

این گزارش به بررسی ظرفیت‌های موجود در صنایع دستی اصفهان و نقش آن‌ها در طراحی مبلمان شهری برای ایجاد پیوندی میان سنت و زندگی شهری معاصر با هدف حفظ و تقویت هویت فرهنگی اصفهان در سیمای شهر می‌پردازد.

 

ترکیب اصالت و نوگرایی در طراحی مبلمان شهری اصفهان

حمید قنادنیا، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با تاکید بر اهمیت و چالش‌های استفاده از صنایع دستی برای طراحی مبلمان شهری اظهار کرد: این کار بسیار حساس بوده و نیازمند دقت است، زیرا هدف اصلی ترویج و نمایش مدل‌های صنایع دستی در فضای شهری است.

وی افزود: در طراحی این مبلمان باید به ماندگاری، فرم، شکل و نگهداری آن‌ها توجه ویژه داشت به‌خصوص اینکه پس از شش ماه استفاده، فرم صنایع دستی همچون فلزکاری یا سنگ‌کاری نباید زود از بین رود، زیرا این موضوع می‌تواند تبلیغات منفی علیه صنایع دستی ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان بر رعایت ارگونومی، استانداردهای ایمنی و راحتی در نشستن در مبلمان شهری تأکید و تصریح کرد: علاوه‌بر این موارد، فرم و ظرافت صنایع دستی در طراحی مبلمان باید حفظ و عناصر آن در نورپردازی، نیمکت‌ها و استندهای شهری به‌گونه‌ای طراحی شود تا ضمن زیبایی و دوام،  فضا را به سمت هنرهای سنتی و هویت فرهنگی اصفهان سوق دهد.

قنادنیا با اشاره به نقش اصفهان به‌عنوان شهری تاریخی، مذهبی و هنری که در ضمیر ناخودآگاه مردم، هنرهای معماری، کاشی‌کاری و میناکاری این شهر جای گرفته است، گفت: هدف این است که با استفاده از متریال‌های مدرن و طراحی‌های امروزی، گردشگران داخلی و خارجی بتوانند در فضاهای شهری، جزئیات و ظرافت‌های هنر اصفهان را ببینند و تجربه کنند.

وی اضافه کرد: انتخاب هوشمندانه عناصر معماری و هنری در مبلمان شهری است، به‌طوری که هر گره یا نماد معماری نباید صرفاً برای نشان دادن هویت اصفهان باشد بلکه باید در جای مناسب و متناسب با فضا قرار گیرد.

قنادنیا با تاکید بر اهمیت تیم‌های طراحی و تشکیل اتاق فکر برای طراحی مبلمان شهری گفت: هنرمندان، مجسمه‌سازان، طراحان صنعتی و دانش‌آموزان در کنار هم ایده‌پردازی می‌کنند و پروژه‌هایی همچون دیوارنگاره‌ها و مبلمان شهری با موضوع مطالعه و فرهنگ طراحی می‌شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: این رویکرد جمعی و چندجانبه، نشان‌دهنده تلاش برای حفظ هویت فرهنگی و هنری اصفهان در قالب مدرن و کاربردی است.

 

لزوم توجه به هنرهای اصیل و بومی اصفهان برای استفاده در فضاهای عمومی شهر

مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت‌های شهری در حوزه صنایع دستی و هنرهای تجسمی در شهر اصفهان اظهار کرد: مدیریت شهری اصفهان همواره سعی دارد از هنرمندان مختلف چه در زمینه صنایع دستی و چه در هنرهای تجسمی حمایت کند و از آنان در پروژه‌های مختلف بهره برد.

وی افزود: به عنوان نمونه در گذر صنایع دستی از کارهای هنرمندان همچون چراغ‌ها و تابلوهایی که با طرح‌های هماهنگ با مبلمان شهری ساخته شده برای تزئین و معرفی صنایع دستی استفاده شده است.

مدیر پژوهش خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: شهرداری این کلان‌شهر در پروژه‌های شهری همچون دیوارنویسی و طراحی نماهای شهری با همکاری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنر و گرافیک نقش فعال دارد.

نصوحی ادامه داد: نمونه‌ای از این همکاری‌ها، پروژه بوم شهر در اصفهان بوده که در آن دیوارهای شهری با نقاشی‌های هنرمندان دانشگاه هنر تزیین شده است، همچنین مبلمان شهری مانند نیمکت‌ها نیز با همکاری هنرمندان طراحی و ساخته می‌شوند تا ضمن داشتن زیبایی بصری با هنر اصیل اصفهان نیز هم‌خوانی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در انتخاب صنایع دستی برای فضاهای شهری باید دقت شود تا با مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی و هنری همخوانی داشته باشد، گفت: برای مثال استفاده از ظرف و مظروف باید هماهنگ باشد و در مواردی، سایز بزرگ المان‌های هنری ممکن است، ارزش اثر را کاهش دهد یا از ریتم و هویت هنری آن بکاهد.

نصوحی با تاکید بر اهمیت رعایت هارمونی و تطابق عناصر هنری در فضاهای شهری افزود: در این خصوص نباید صرفاً شعارهای ترویجی داده شود بلکه باید فعالیت‌هایی انجام شود که هم هنرمندان و هم مردم از آن رضایت داشته و اثرگذاری واقعی داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های صنایع دستی خاطرنشان کرد: این جشنواره در سه سال متوالی با حمایت شهرداری اصفهان برگزار شده است.

مدیر پژوهش خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه این جشنواره‌ها در سطح هنرستان‌ها و مدارس فنی برگزار شده و بیش از هزار دانش‌آموز در آن شرکت کرده‌اند، گفت: در این رویدادها آثار مختلفی در رشته‌های صنایع دستی ارائه، داوری و به برگزیدگان جوایزی اهدا شده است.

نصوحی اضافه کرد: این فعالیت‌ها نه تنها به ترویج هنرهای دستی کمک می‌کند بلکه در خانواده‌ها و جامعه نیز ارزش و اهمیت صنایع دستی را تقویت کرده و به جوان‌سازی جمعیت و ایجاد انگیزه در نسل جوان کمک می‌نماید.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های شهری باید با دقت و هماهنگی انجام شوند و نباید تنها به شعار بسنده کرد بلکه باید نتیجه‌گرا و مورد پسند هنرمندان، مردم و اثرگذار باشند، گفت: حمایت و توجه به هنرهای اصیل و بومی همچون کاشی هفت‌رنگ در اصفهان بسیار حائز اهمیت بوده و باید از هنرهای ثبت شده و ارزشمند این شهر اصیل و تاریخی در فضاهای عمومی بهره برد.

ریحانه راهپیما