زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در سال ۱۳۶۳ به منظور حفظ و حراست از دومین قبرستان بزرگ جهان اسلام تخت فولاد” باغ رضوان اصفهان” با دفن یک زن به محلی برای دفن اموات بدل گشت به گونه ای که تاکنون ۱۶۴ هزار و ۳۰۰ نفر در این آرامستان آرمیده‌اند.

اگر چه متولی سازمان آرامستان‌ها یکی از زیر مجموعه های شهرداری اصفهان است اما بنا بر ادعای مدیر عامل باغ رضوان این سازمان هیچ بودجه‌ای از شهرداری دریافت نمی‌کند و هزینه و درآمد برعهده خود سازمان است.البته قیمت های تعیین شده برای قبور هم آن طور که مدیر جوان این سازمان به ان اشاره داشت براساس مصوبه شورای شهر دریافت می شود وحتی ریالی هم فراتریا پایین تراز این مبلغ از مردم دریافت نمی شود.

از سیاست های جدیدی که این سازمان از زمان ورود یک سال و اندی علی حاجیان به عنوان مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان درنظر گرفته شامل پرداختن به چند موضوع  مهم از جمله امکان واریز خیرات برای عموم مردم درسایت این سازمان ، ایجاد خانه کودک در یک زمین ۱۰۰ متری جهت رفاه حال خانواده ها ، اصلاح آئین سوگواری برای زنده نگه داشتن یاد متوفی،تهیه فیلم از زندگی ۷۶ عالم مدفون درباغ رضوان، تقویت و ارتقای هوش هیجانی کارکنان ،هوشمندسازی موتورخانه‌ها، تابلوهای برق و تأسیسات، اصلاح شبکه‌ها و نصب کنتورهای هوشمند، تجهیز خودروی تشییع به صوت قرآن و پرچم ،مانیتورینگ منابع درباغ رضوان، تأمین روشنایی معابر، توزیع برق در فاز سوم، ایجاد منبع ۵۰۰ مترمکعبی آب در فاز سه، جدول‌کشی، نصب ایستگاه‌های اتوبوس و خرید و راه‌اندازی ژنراتور با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تأمین برق سالن تطهیراست.

در کنار اموات و فضایی برای نفس کشیدن

فضای ۱۲۰۵ هکتاری باغ رضوان که تنها ۳۰۵ هکتار آن استفاده شده است، این فرصت را فراهم کرده که بخش های زیادی از این فضا به فضای سبزتبدیل شود به گونه ای که هم اکنون ۱۶۰ هکتار فضای سبز در آرامستان باغ رضوان موجود است و این وسعت فضای سبز در حقیقت نخستین حلقه حفاظتی فضای سبز شرق شهر محسوب می‌شود که تنها ریه شرق اصفهان و بزرگترین مجموعه فضای سبز در بین آرامستان‌های کشور است.

مدیر عامل آرامستان های اصفهان تجهیز اتاق بحران، پیش‌بینی ساخت قبور و نصب دو شیر هیدرانت برای شرایط بحرانی ، ایجاد ایستگاه صلواتی،احداث یادمان برای ۵ شهید گمنام در قطعه ۲۲ ،اجرای طرح خادم افتخاری برای تغسیل متوفی ،راه اندازی سامانه ۱۵۳۰ تلفن شبانه‌روزی برای اعزام خودرو برای حمل متوفیان ،راه اندازی ۳۰ ایستگاه اتوبوس در فازهای یک تا سه باغ رضوان، الکترونیکی شدن صدور سند قبور، راه اندازی سامانه GIS به همراه نقشه واپلیکیشن آرامستان ، اتصال سامانه‌های سازمان آرامستان به سامانه شهرداری، ثبت احوال و بنیاد شهید به صورت آنلاین ، امکان دریافت خدماتیچون نیمکت، سنگ قبور و کتیبه به صورت الکترونیکی وخرید قبور به صورت الکترونیکی را از دیگر اقدامات انجام شده و یا در دست اقدام در این سازمان عنوان کرد.

دفن خانگی در اصفهان ممنوع!۶ هزار قبر دوطبقه درباغ رضوان خالی است

گفته می شود هرگونه دفن خانگی در سطح شهر اصفهان ممنوع است لذا در اصفهان ۴۳ آرامستان وجود دارد که تنها ۱۸ مورد از آنها که بیشتر در غرب شهرقرار دارند فعال هستند. هشت امامزاده هم در خوراسگان مجوز دفن دریافت دارند. البته به گفته مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان رسیدگی به آرامستان های محلی از دغدغه‌های اصلی این سازمان در دوره جدید است، همچنین بودجه‌ای در اعتبارات مناطق شهری برای ساماندهی آرامستان های محلی که دیگر مجوزی برای دفن ندارند، قرارداده شده تا این ساماندهی در سطح محلات صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان درباره ظرفیت گنجایش دفن در باغ رضوان و قیمت قبوردرگفتگو با خبرنگار ربیع  گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، ظرفیت دفن در آرامستان باغ رضوان تا ۵۰ سال آینده وجود دارد، همچنین ۶هزار قبر دو طبقه خالی نیز موجود است.

حاجیان به دفن روزانه حدود ۲۰ تا ۲۲ متوفی در باغ رضوان اشاره کرد و درپاسخ به کیمیای وطن گفت: در حال حاضر بالاترین قیمت قبر برای دفن در قطعه یک باغ رضوان ۳۲ میلیون تومان و به صورت پیش فروش ۴۸ میلیون تومان است، همچنین کمترین قیمت متعلق به قطعه ۹۰ و با قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. البته دفن برخی از شهروندان مستضعف، بی بضاعت و بدون سرپرست در باغ رضوان به صورت رایگان و یا با تخفیف ۵۰ درصدی انجام می‌گیرد.

شفافیت در سازمان آرامستان رقم خورده است   

بنا به گفته حاجیان، آرامستان باغ رضوان برای نخستین‌بار پس از ۳۷ سال تعرفه‌های خود را در سایت، اپلیکیشن سازمان و همچنین ورودی این مکان در معرض دید عموم مردم گذاشته است و بر این اساس شفافیت در سازمان آرامستان رقم خورده است.

این مقام مسئول دررابطه با پیش فروش قبوردرآرامستان هاگفت: برای پیش فروش قبور قیمت‌هایی بالاتراز قیمت‌های روز دفن اختصاص داده می شود، که این مبالغ برای تامین هزینه‌های آرامستان تعیین می شود لذا امسال ۵۶ میلیارد تومان بودجه سازمان از محل پیش فروش قبور بابت هزینه‌های جاری آرامستان تعیین شد که سهمیه آن برای امسال تمام شده است.

وی درباره با موضوع آرامستان های خانوادگی افزود: بحث آرامستان های خانوادگی در شورای شهر اصفهان به صورت کلی رد شد و ما اجازه هیچ‌گونه دفنی تحت این عنوان در منازل شخصی را نخواهیم داد.

حاجیان گفت: ۲۳ هزار قبر سنتی در آرامستان باغ رضوان وجود دارد که از سال ۶۱ فروخته شده است، اگر شهروندان قصد دارند در کنار یکدیگر دفن شوند، ما می‌توانیم این قبور را در سه طبقه ایجاد کنیم. در این راستا برای آنها سند صادر می‌شود و از لحاظ قیمت نیز به صرفه است.

سارقانی که به متوفی هم رحم نمی کنند؛۳۰۰ سرقت ازباغ رضوان

وی نصب ۹۲ دوربین در آرامستان را مورد اشاره قرار داد و گفت:سال گذشته ۳۰۰ سرقت در آرامستان انجام شده بود اما با اقدامات انجام شده امسال این مقدار به ۵۵ سرقت رسیده است.

 باغ رضوان اصفهان در سه فاز طراحی شده است که فاز نخست شامل قطعه یک تا ۴۵، فاز دو شامل قطعه ۵۰ تا ۶۶ و فاز سوم شامل قطعه ۷۰ تا ۹۰ است اما طرح توسعه ای برای فاز سه و قطعات ۷۰ تا ۹۰ باغ رضوان در نظر گرفته شده است که تا خردادماه سال آینده انجام می‌شود، همچنین طراحی و نقشه‌کشی فاز چهار نیزانجام شده است.

حاجیان با بیان اینکه توسعه سه هکتار فضای سبز، جلوگیری از دفن ضایعات بیمارستانی، احداث تصفیه‌خانه آب‌های خاکستری سالن تطهیر، تصفیه روزانه ۶ هزار لیتر آب، مناسب‌سازی پیاده‌روهای بین قبور جهت تردد معلولان، جانبازان و افراد سالمند، افزایش تعداد غرفه‌های خدمت‌رسانی در باغ رضوان، تجهیز و راه‌اندازی مجموعه پذیرایی بهشت تا ۱۰ روز آینده ، افزایش تعداد تابلوهای راهنمای زائر و اصلاح نمازخانه‌ها از اقدامات یک سال گذشته در باغ رضوان بوده است،افزود:  ۷۵ درصد از آبیاری آرامستان توسط آب خاکستری انجام می‌شود و ۲۵ درصد دیگر نیز درختان مثمری است که مردم از آنها استفاده می‌کنند، به همین دلیل این بخش با آب چاه آبیاری می‌شود که از آن جمله می‌توان به درختان توت اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت:ازظرفیت دانش بنیان ها برای هوشمندسازی آبیاری فضای سبزوطرح لوستر آئینه برای تأمین روشنایی سالن تطهیر استفاده کرده ایم .

حائز اهمیت است که در باغ رضوان ۲۱ شهید آرمیده‌اند که بیشتر آنها از شهدای خدمت، سلامت و جانباز بالای ۷۰ درصد هستندالبته هیچ هزینه‌ای از خانواده‌های ایثارگران جهت امور کفن و دفن بر اساس قانون دریافت نمی‌شود.

 زهرا نصیری