اجتماعی » خواندنی
کد خبر : 193386
شنبه - 9 دی 1396 - 14:04

تازه های علمی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هوش‌ مصنوعی جای انسان‌ها را روی زمین می‌گیرد نگرانی ها بابت پیشرفت کنترل نشده هوش مصنوعی در ماه های اخیر چندین برابر شده و در این بین بسیاری از سردمداران دنیای تکنولوژی مانند ایلان ماسک، نسبت به خطرات ناشی از روند جدید هشدار داده اند. به گزارش خبر آنلاین فیزیکدان […]

تازه های علمی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هوش‌ مصنوعی جای انسان‌ها را روی زمین می‌گیرد

نگرانی ها بابت پیشرفت کنترل نشده هوش مصنوعی در ماه های اخیر چندین برابر شده و در این بین بسیاری از سردمداران دنیای تکنولوژی مانند ایلان ماسک، نسبت به خطرات ناشی از روند جدید هشدار داده اند.

به گزارش خبر آنلاین فیزیکدان مشهور «استیون هاوکینگ» نیز از جمله افرادی است که نسبت به پیشرفت های هوش مصنوعی خوش بین نبوده و اخیراً اظهار داشته که فناوری مورد بحث، روزی جای انسان را در زمین خواهد گرفت.هاوکینگ هشدار داده که بالاخره یک نفر موفق به توسعه هوش مصنوعی یادگیرنده خواهد شد و این هوش می تواند با اصلاح و پیشرفت مداوم خود، نسبت به هوش انسانی برتری یابد. او همچنین اظهار داشته همان طور که می توان ویروس های کامپیوتری با توانایی تکثیر سریع را توسعه داد، هوش مصنوعی نیز به قابلیت تکثیر دست خواهد یافت و در نهایت نوع جدیدی از حیات را شکل می‌دهد.

استیون هاوکینگ در حالی سخنان مذکور را مطرح کرده که اوایل امسال از کمپانی ها و توسعه دهندگان خواسته بود پیش از بروز تهدید جدی علیه بشریت، قواعدی را برای پیشبرد فناوری هوش مصنوعی تعیین کنند. وی همچنین سال گذشته نیز عنوان کرده بود ممکن است هوش مصنوعی به اندازه ای قدرتمند شود که به صورت غیر عمدی جان انسان ها را به خطر بیندازد.

گفتنی است به عقیده هاوکینگ خطر اصلی هوش مصنوعی دشمنی آن با انسان ها نیست، بلکه این سیستم بسیار هوشمند در رسیدن به اهداف خود عملکرد فوق العاده ای خواهد داشت و اگر اهداف آن با اهداف انسان ها در یک راستا نباشند، وجود بشر به خطر خواهد افتاد.

ربات‌ها جایگزین بنّاها می‌شوند

 کارشناسان ساختمان هشدار می‌دهند که ربات‌ها تا سال ۲۰۴۰ جای بیش از نیم میلیون نفر ازعوامل سازنده ساختمان را خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا Mace که یک شرکت ساختمانی بین المللی است اعلام کرده که بنّاها، کارگران، نقاشان و دکوراتورها در طول دو دهه آینده شغل خود را به ربات‌ها واگذار خواهند کرد.

کارشناسان می‌گویند که ربات‌ها در طول دو دهه آینده تقریبا جای یک شغل از هر سه شغل مرتبط با ساخت و ساز را خواهند گرفت.

کارشناسان Mace ادعا کردند که پیشرفت های تکنولوژیکی به این معنی است که ماشین‌ها جایگزین سازندگان انسانی می‌شوند.

این کمپانی اعلام کرد ۶۰۰۰۰۰ شغل از ۲.۲ میلیون شغل فعلی در صنعت می تواند تا سال ۲۰۴۰ به صورت خودکار انجام شود.

بنّاها بیشتر در معرض خطر قرار دارند و پیش بینی می‌شود که تعداد ۷۳۰۰۰ سازنده ساختمان در بریتانیا به ۴۳۰۰ نفر برسد.

این مطالعه پیش بینی می کند که نجارها، سازندگان و کارگران داخلی و همچنین نقاشان و دکوراتورها نیز شغل خود را به ربات‌ها واگذار خواهند کرد.

در اوایل سال جاری اخبار مربوط به یک “ربات بنّا ” (brickiebot) در انگلیس منتشر شد که تهدیدی برای هزاران شغل محسوب می‌شود.

این ربات که SAM نام دارد، می تواند روزانه ۳۰۰۰ آجر را بر روی یکدیگر قرار دهد؛ این در حالی است که کارگران انسانی توانایی چیدن تنها ۵۰۰ آجر را دارند.

این میزان شش برابر بیشتر از متوسط کار روزانه یک کارگر است.

روزه داری عمر را طولانی می کند

روزه داری متناوب جزو تکالیف درنظر گرفته شده در برخی ادیان الهی است و این کار علاوه بر تاثیرات روحی و معنوی مثبت، می‌تواند به ارتقای سلامت انسان هم کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی های جدید انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان می دهد روزه داری سازوکارهای بیولوژیک بدن را تقویت می کند و باعث طولانی تر شدن عمر انسان می گردد.

به اعتقاد این محققان روزه داری پیرشدن انسان را هم کند می کند و علت همه این تاثیرات مثبت تغییرات ناشی از روزه داری بر شبکه های میتوکندری موجود درون سلول های بدن است.

ویلیام میر یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی می گوید: تحقیقات قبلی هم این تاثیرات مثبت را نشان داده بود و ما تازه در آغاز راه درک این مسئله هستیم.

میتوکندری اندامکی است که وظیفه آن تنفس سلولی است و نوعی دستگاه انتقال انرژی است که موجب می‌شود انرژی شیمیایی موجود در مواد غذایی در بدن ذخیره شود. عملکرد مثبت این اندامک، پیرشدن سلول ها را کند می کند و روزه گرفتن عملکرد شبکه میتوکندری‌ها را ارتقا بخشیده و آنها را جوان نگه می دارد.

این تحقیقات همچنین ثابت کرده که روزه گرفتن موجب افزایش هماهنگی میان میتوکندری ها و پراکسیوم ها می شود که اندامک هایی با قابلیت افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب هستند و فعالیت مناسب آنها بر افزایش سلامت و ارتقای عمر تاثیر می گذارد.

کلکسیونی از بیماری‌ها با ۲ بطری نوشابه در هفته!

به گزارش خبرگزاری ایسنا محققان از افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی با مصرف تنها دو بطری نوشابه در هفته خبر دادند.

طبق بررسی‌های جدید، نوشیدنی‌های شیرین نه تنها موجب افزایش وزن می‌شوند، بلکه برای سلامتی نیز مضر هستند.

مصرف بیش از حد نوشابه‌های شیرین با ابتلا به بیماری‌های مختلف مرتبط است.

مصرف مداوم نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشیدنی‌های شیرین ورزشی، آب میوه‌ها و نوشابه‌ها نه تنها سبب افزایش وزن می‌شوند، بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته مغزی را نیز افزایش می‌دهند.

“فادیل اسوپ”(Faadiel Essop)، سرپرست محققان این پژوهش می‌گوید: برخی مطالعات نشان دادند که مصرف دو بار نوشیدنی شکر دار در هفته، افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، دیابت و بیماری قلبی و سکته مغزی را به همراه دارد.

وی افزود: دیگر تحقیقات نشان داد که مصرف حداقل یک نوشیدنی شیرین در هر روز موجب افزایش فشار خون می‌شود.

محققان ۳۶ مطالعه انجام شده در ۱۰ سال گذشته را بررسی کرده‌اند که تاثیر نوشیدنی‌های شیرین بر سلامت متابولیسم و قلب را بررسی می‌کند. اگرچه مطالعات، یافته‌های متنوعی داشت اما اکثر آنها نشان دادند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین با ابتلا به سندرم متابولیک مرتبط است.

سندرم متابولیک وضعیتی است که وقتی فرد دارای سه یا چند مورد از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شامل افزایش قند خون، کاهش سطح HDL، افزایش سطح تری‌گلیسیرید، چاقی شکمی و قند خون ناشتای بیش از حد طبیعی است که با این حال میزان آن کمتر از دیابت است.

نوشیدنی‌های شیرین نیز با فشار خون بالا، کلسترول غیرطبیعی، التهاب و کاهش حساسیت به انسولین ارتباط دارد.

اسوپ نیز پیشنهاد کرده است افرادی که نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند به اندازه افرادی که غذاهای جامد مصرف می‌کنند، حتی اگر مصرف کالری مشابه باشد، احساس سیری نمی‌کنند. در نتیجه، عدم احساس سیری ممکن است به نوشیدن یا خوردن بیشتر منجر شود.

بیشتر مطالعات روی افرادی که بیش از پنج نوشیدنی شکر دار را در یک هفته مصرف کردند، استوار بوده است.

محققان افزودند مشخص نیست که چگونه این نوشیدنی‌های شیرین باعث افزایش احتمال سندرم متابولیک می‌شود، اما مطمئنا مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین به افزایش سایز دور کمر و افزایش وزن منجر می‌شود.

با این حال، انجمن دیابت آمریکا و دکتر ویلیام سفالو، افسر پزشکی، گفته اند که مطالعات بررسی شده، مشاهداتی بوده و نمی‌توانند علت و معلول را اثبات کنند، اگرچه این تحقیقات دارای پایه‌های علمی و پزشکی خوب و قابل اثباتی هستند.

سفالو همچنین خاطرنشان کرد: افرادی که مبتلا به دیابت هستند، به ویژه افرادی که تحت درمان با انسولین هستند و سطح قند خونشان پایین است، باید سطح آن را افزایش دهند تا از عوارض جدی جلوگیری شود.

علاوه بر این، در چنین مواردی یک نوشیدنی شیرین مانند نوشابه یا آبمیوه می‌تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد که آب، بهترین شکل برای هیدراته کردن بدن برای همگان است.