حج و زیارت و وقف » فرهنگ و هنر
کد خبر : 501548
سه شنبه - 8 آبان 1397 - 10:07

تاریخچه حرم حضرت عباس علیه السلام- بخش دوم

آستان مقدس حضرت عباس(ع) تاریخ مشترکی با آستانه سیدالشهداء ابی‌عبدالله‌الحسین(ع) دارد و یکی از مهمترین زیارتگاههای شیعیان جهان است.

تاریخچه حرم حضرت عباس علیه السلام- بخش دوم

به گزارش پایگاه خبری ربیع،آستان مقدس حضرت عباس(ع) تاریخ مشترکی با آستانه سیدالشهداء ابی‌عبدالله‌الحسین(ع) دارد و یکی از مهمترین زیارتگاههای شیعیان جهان است.

 

معماری حرم:

 

رواق‌ها

حرم حضرت عباس(ع) دارای چهار رواق در چهار طرف ضریح است که سقف و دیوارهای آنها آینه‌کاری شده است. رواق شمالی به زیرزمین و قبر راه دارد، در رواق شرقی پنج مقبره وجود دارد. رواق جنوبى با سه در به ایوان طلا متصل مى‌شود.

 

ایوان طلا

ایوان طلا ۳۲۰ متر مربع مساحت دارد و در جلوی گنبدخانه حرم قرار دارد. در نمای ایوان طلا از آجرهای مسی‌رنگ و طلاکاری شده، استفاده شده است.

 

گنبد

گنبد حرم حضرت عباس ۱۲ متر قُطر و ۳۹ متر ارتفاع دارد. گنبد نیم‌کروی و نوک‌تیز است و از آن، پنجره‌هایی با قوس‌های کمان‌اَبرویی به بیرون باز می‌شود. بر نمای داخل گنبد، آیاتی از قرآن به رنگ سفید نقش بسته است. به روی گنبد تاریخ ۱۳۰۵ق درج شده است. در سال ۱۳۷۵ق، دولت عراق آن را طلاکاری کرد. در قسمت پایین گنبد، آیاتی از قرآن همراه با آ‌یینه‌کاری نقش بسته است.

 

گلدسته‌ها

در گوشه ایوان طلا و در کنار دیوار حرم، دو گلدسته وجود دارد که ارتفاع آنها به ۴۴ متر می‌رسد. در قسمت پایین آنها تاریخ ۱۲۲۱ق بر کاشی‌ها نقش بسته بود. نیمه بالای هر یک از گلدسته‌ها با ۲۰۱۶ عدد خشت طلا روکش شده و نیمه پایین آنها از آجر و کاشی بود در سال‌های ۱۳۸۸-۱۳۸۹ش گلدسته‌ها را بازسازی و نیمه پایین آنها را طلاکاری شد.

 

صحن

صحن حرم حضرت عباس ۹۳۰۰ متر مربع مساحت و چهار ایوان دارد. سقف ایوان‌ها دارای مُقَرنَس‌کاری و طاق و قوس‌های هندسی است و در هر کدام حجره‌ای است که برای مباحثه یا تدریس علوم دینی از آن استفاده می‌شده است.

 

درب ها و ورودی های حرم حضرت عباس(ع)

– ورودی‌های صحن حرم، در سال ۱۳۹۴ قمری (۱۹۷۴م) سامان یافته و عبارت‌است از:

– باب القبله، در جنوب صحن.

– باب الامام الحسن، در غرب صحن و به سمت صحن امام حسین(ع)

– باب الامام الحسین، در کنار باب الامام الحسن.

– باب صاحب الزمان، در کنار باب الامام الحسین(ع)

– باب الامام موسی بن جعفر، در زاویه غربی صحن

– باب الامام محمد الجواد، در شمال صحن

– باب الامام علی الهادی، در زاویه شمال شرق صحن

– باب الفرات، در شرق صحن

– باب الامیر، در شرق صحن.

 

مقام کف العباس

کفُّ‌العَبّاس یا مقام کف‌العباس نام دو مکان در کربلا،که گفته می‌شود دست‌های حضرت عباس علیه السلام برادر امام حسین (ع) روز عاشورا در این مکا‌ن‌ها از تن جدا شد و به زمین افتاد. این دو مقام که به مقام دست راست و مقام دست چپ حضرت عباس معروفند، در قسمت شمال شرقی و جنوب شرقی بیرونِ حرم حضرت عباس(ع) و در ورودی دو کوچه بازار مانند قرار دارند.

مقام دست راست در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری بر روی بقایای نهری که به نهر مقبره العباس (از بقایای نهر علقمه) مشهور بود، ساخته شد و مقام دست چپ در سال ۱۳۲۷ق توسط شخصی که در این باره خواب دیده بود، بنا شد. وی دیوار خانه خود را شکافت و این مقام را در آن بنا کرد.

 

 

انتهای پیام/