نمایشگاه
کد خبر : 163469
شنبه - 14 مرداد 1396 - 12:27

تابستان داغ علم و فناوری و اولین نمایشگاه اختصاصی فناوری های نوین شهری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اولین نمایشگاه اختصاصی فناوری های نوین شهری با حضور معاون روابط بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور، استاندار اصفهان، شهردار اصفهان، مدیر بنیاد علمی اکو، معاونان شهردار اصفهان، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، رییس فراکسیون نفت و انرژی مجلس و دبیر […]

تابستان داغ علم و فناوری و اولین نمایشگاه اختصاصی فناوری های نوین شهری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اولین نمایشگاه اختصاصی فناوری های نوین شهری با حضور معاون روابط بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور، استاندار اصفهان، شهردار اصفهان، مدیر بنیاد علمی اکو، معاونان شهردار اصفهان، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر، رییس فراکسیون نفت و انرژی مجلس و دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، رییس دانشگاه اصفهان، رییس دانشگاه صنعتی اصفهان، رییس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، معاون پژوهشی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیر کل حوزه نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان تجاری سازی و اشتغال دانش آموختگان کشور، رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس و معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور آغاز شد.

فراگیری و فرهنگ سازی مدیریت بحران با فناوری های نوین

به گزارش واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور در این مراسم گفت: فناوری های نوین نقش مهمی در مدیریت بحران کشور دارد و از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

سردار اسماعیل نجار با بیان این که کشور ما یک کشور پرحادثه است، اظهار داشت: ما باید پیش از وقوع بحران، به تکنولوژی هایی که می توانند ما را آماده کنند، مجهز شویم زیرا مدیریت بحران یک علم است و باید مطابق نیازهای روز جامعه، آموزش داده شود.

وی با تأکید بر این که کار اساسی در مدیریت بحران پیشگیری و پیش بینی است، افزود: فراگیری و فرهنگ سازی مدیریت بحران، می تواند از خسارات حوادث و تبعات اجتماعی آن بکاهد.

وی با اشاره به حوادث کشور ژاپن گفت: حوادث طبیعی این کشور در سال های دور خسارات زیادی بر جای می گذاشت اما در حال حاضر کمترین خسارتی برای حوادث این کشور، گزارش نمی شود اما اگر امروز زلزله ای ۶ ریشتری در تهران بیاید ما آمادگی کامل برای جلوگیری از این بحران نداریم و ممکن است تعداد زیادی بر اثر سوء مدیریت، نبود ابزار، تکنولوژی و فناوری جان خود را از دست بدهند.

وی بیان داشت: اگر نتوانیم از تجهیزات موجود در زمان خطر استفاده کنیم، در واقع فقط انبارداری آنها را انجام داده ایم.

وی با اشاره به این که حوادثی مانند پلاسکو و شین آباد، در بعد بین المللی مخابره شدند، افزود: باید از تجربیات سایر کشورها در این زمینه استفاده کرد و از همه صاحبان اندیشه و تفکر درخواست کرد تا طرح های خود را در اختیار گذاشته و این طرح ها تبدیل به برنامه و دستورالعمل شوند.

وی تأکید کرد: شهرداری اصفهان در این زمینه پیشگام و پیشتاز بوده که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

زمینه استفاده از تجارب کشورها

همچنین معاون روابط بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم گفت: انجام حرکت هایی مانند نمایشگاه و جشنواره فناوری های نوین گامی برای انجام یک وظیفه شرعی است.

حجت الاسلام قمی اظهار کرد: با برپایی نمایشگاه فناوری های نوین شهری بستر مناسبی برای استفاده از تجارب کشورها به منظور رفع مشکلات شهری ایجاد خواهد شد.

وی تأکید کرد: عظمت اصفهان به جامعیت آن است یعنی مجموعه هنر، صنعت، دانش و بینش سیاسی مجموعه شهر اصفهان را تشکیل می دهد.

معاون روابط بین الملل دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: فناوری‌های بشر در ۱۹ قرن قبل با قرن بیستم قابل‌ مقایسه نیست و در عین حال، جنایات بشر در قرن بیستم از ۱۹ قرن قبلی بسیار بیشتر است. بنابراین علم و فناوری وقتی برای شهروندان و بشریت رفاه و سلامت به ارمغان می آورد که در کنار اخلاق، معنویت و دین قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: در کشور ما شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید هر طرح علمی و فناوری باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد و این یک ضرورت است.

انتقال توان علمی اصفهان به دیگر شهرهای جهان

همچنین مدیر بنیاد علمی اکو گفت: توانمندی های علمی شهر اصفهان باید به شهرهای دیگر ایران هم منتقل شود.

پروفسور سومرو در آیین افتتاحیه نمایشگاه و جشنواره فناوری های نوین شهری اظهار کرد: شهرداری اصفهان ایده های خوبی دارد و برای تحقق این ایده ها می توان همکاری های خوبی پیش بینی کرد.

وی گفت: بنیاد علمی اکو یک شرکت دولتی متشکل از ۱۰ شرکت است که دبیرخانه آن در تهران و دبیرخانه اصلی آن در پاکستان قرار دارد و روابط بین کشورها و برنامه های مختلف را سازماندهی می کند.

رییس بنیاد علمی اکو خاطرنشان کرد: این همکاری به منظور توسعه علم و فناوری است و ما نیز به عنوان بخشی از این شبکه جهانی، پیشرفت برنامه جهانی تحت عنوان آینده تمدن را ارتقا می دهیم.

تابستان داغ علم و فناوری

همچنین استاندار اصفهان گفت: امسال، تابستان داغ علم و فناوری را پشت سر می گذاریم که در تاریخ اصفهان باقی خواهد ماند.

رسول زرگر پور با اشاره به این که بعد از ۱۶ سال، اولین منطقه ویژه علم و فناوری کشور در اصفهان ایجاد شد، بیان داشت: این نمایشگاه و جشنواره نیز در همین راستا برگزار شده است.

وی ادامه داد: اصفهان دیگر ظرفیت دودکش‌ها و موتور پمپ‌های جدید را ندارد و این شهر برای توسعه راهی جز علم و فناوری پیش رو نخواهد داشت.

وی با بیان این که در ۲۰ سال آینده سه محور توسعه شامل علم و فناوری، گردشگری و صنایع دستی و هنر برای استان اصفهان ترسیم و بر مبنای مطالعات طرح آمایش سرزمینی استان، برنامه‌ریزی شده است، اظهار داشت: حرکت بر اساس این محورها یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت حیاتی برای استان است.

وی بیان داشت: با راه اندازی منطقه ویژه علم و فناوری، شهر اصفهان از این پس بستر ایجاد شرکت‌های دانش ‌بنیان و توسعه بر مبنای علم و فناوری خواهد بود.

استاندار اصفهان برگزاری نخستین نمایشگاه و جشنواره فناوری های نوین شهری را اقدامی مؤثر و ارزشمند خواند و گفت: از تمام اساتید دانشگاه‌ها و ایده‌پردازان درخواست می‌کنم به منطقه ویژه علم و فناوری بپیوندند چون تنها راه نجات استان اصفهان همین است.

اقدام ویژه دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: در همه دنیا و به خصوص در ایران توجه به اقتصاد دانایی محور در مدیریت شهری یک ضرورت است، نه یک انتخاب؛

شیخ زین الدین، افزود: از حدود سال ۱۳۷۴ رویکرد اقتصاد دانش بنیان به عنوان محور اصفهان مطرح شد و این مهم به تأسیس شهرک علمی و تحقیقاتی در اصفهان منجر گردید.

وی با اشاره به این که اصفهان در تأمین منابع شرکت های دانش بنیان فعال است، اضافه کرد: یکی از شاخصه های اقتصاد مقاومتی، به کارگیری علوم در توسعه اقتصاد است و در حوزه مدیریت شهری نیز باید از همین طریق، برنامه ریزی و تصمیم گیری کرد.

وی گفت: به عنوان نمونه در موضوع پسماند، با روش های نوین نه تنها معضلات این حوزه حل می شود بلکه امکان درآمدزایی اقتصادی نیز وجود دارد.

 وی افزود: در حال حاضر ۳۱۰۰ شرکت دانش بنیان در ایران تشخیص صلاحیت شده و حدود ۳ هزار شرکت دیگر شرکت نیز در نوبت تشخیص صلاحیت قرار دارند.

شیخ زین الدین تأکید کرد: دولت یازدهم علی رغم مشکلات خود برای اولین بار بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای شرکت های دانش بنیان تخصیص داد .

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی اظهار داشت: خوشبختانه اعضای جدید شورای اسلامی شهر نیز با اهمیت اقتصاد دانایی محور آشنا هستند که امیدواریم بحث فناوری های نوین شهری نیز توسط شورای جدید به خوبی دنبال شود.

دانش، مبنای تمام رویکردهای شهری

در ادامه شهردار اصفهان گفت: در طول سال های گذشته رویکردهای مختلفی در خصوص توسعه شهرها مطرح شده است که شهرهای سبز، شهرهای خلاق و شهرهای دانش محور از جمله آن ها هستند.

جمالی نژاد بیان کرد: خوشبختانه اتمسفر دانش در نصف جهان جاری است و علم و فناوری مبنای فعالیت های اصفهان است.

وی اظهار داشت: در تمام اقدامات شهری و جنبه های مختلف آن، تبدیل علم به دانش و ثروت را مد نظر قرار داده ایم و این حرکت آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در اصفهان ۱۴۰۰ قصد داریم اصفهان را به شهر دانش محور، دوستدار محیط زیست، شهر خلاق و شهر دوستدار کودک و همچنین به صورت کامل به یک شهر کارآفرین و فن آفرین تبدیل کنیم.

وی یادآور شد: شاید زمانی مشخصه شهرهای پیشرفته، تعداد صنعتگران، کارگاه های فعال و آموزشگاه های صنعتی آن بود اما از این پس معیار ما برای افتخار به یک شهر باید تعداد شهروندان خلاق و هنرمندان، نخبگان، فن آفرینان، کارآفرینان، فرهنگسراها، گروه های نوآور و آینده پژوه، کارگاه های صنایع دستی، گالری ها و مراکز جذب ایده باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: این نمایشگاه و جشنواره بتواند در جهت ارتقای دانش محوری شهر اصفهان مؤثر بوده و همچنین پشتوانه مناسبی برای افزایش همگرایی، پویایی و گسترش همکاری های مشترک بین بخش های علمی و اجرایی شهر در راستای رفع چالش ها و تهدیدهای کلانشهرها باشد.

تبدیل علم به ثروت، گفتمان اصلی این نمایشگاه

همچنین مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان گفت: نمایشگاه فناوری های نوین شهری گفتمان تبدیل علم به ثروت را محقق می کند.

محمدرضا نیلفروشان اظهار کرد: مفهوم شهر دانایی محور بر اساس مأموریت استراتژیکی تعریف شده که از تجهیز دستگاه های اجرایی به فناوری های نوین شهری و استفاده از نوآوری و دانش روز در گستره مدیریت شهری حمایت می کند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا توانسته اند موفقیت هایی را با استفاده از فناوری های نوین و جایگزین کردن آن با فناوری های سنتی، کسب کنند.

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان عنوان کرد: فناوری های سنتی بسیاری از فعالیت های شهری ما را با مشکل مواجه کرده است؛ بر همین اساس شهرداری اصفهان پس از تشکیل مرکز فناوری های نوین، برنامه ریزی برای حل این مسایل شهری را مد نظر قرار داد.