اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » حوادث » نجمه کریمیان
کد خبر : 1019916
شنبه - 22 مرداد 1401 - 16:56

بی توجهی نسبت به بیمه حوادث طبیعی

طی دو هفته اخیر، به علت ورود باران‌های موسمی جنوب آسیا یا همان پدیده مانسون به داخل کشور، سیل‌های ناگهانی در برخی از مناطق کشور به وقوع پیوست و خسارات جانی و مالی بسیاری را بر جای گذاشت حالا پس از گذشت این دو هفته دوباره سهل انگاری و قصور به دست فراموشی سپرده می‌شود.

بی توجهی نسبت به بیمه حوادث طبیعی

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، طی دو هفته اخیر، به علت ورود باران‌های موسمی جنوب آسیا یا همان پدیده مانسون به داخل کشور، سیل‌های ناگهانی در برخی از مناطق کشور به وقوع پیوست و خسارات جانی و مالی بسیاری را بر جای گذاشت حالا پس از گذشت این دو هفته دوباره سهل انگاری و قصور به دست فراموشی سپرده می‌شود.

کمبود آنچه که در مواجه با این حوادث احساس می‌شود ،بیمه حوادث طبیعی برای جبران ضرر و زیان‌ها است و از سوی بسیاری از مردم نادیده گرفته می‌شود و بسیاری از شهروندان به فکر بیمه کردن منازل مسکونی خود نیستند و اهمیتی نمی‌دهند.

خسرو شاهی قائم‌مقام بیمه مرکزی در این باره می‌گوید: بسیاری از کشورهایی که در معرض حوادث طبیعی هستند خرید بیمه واحدهای مسکونی در مقابل سیل و زلزله برای آن‌ها اجباری و یا نیمه اجباری است.

آمارها نشان می‌دهد در کشورهای پیشرفته تا ۵۰ درصد خسارت حوادث طبیعی را بیمه‌ها پوشش می‌دهند و این رقم در آسیا ۱۵ درصد است در حالی که در کشور ما فقط ۵ درصد خسارت حوادث طبیعی تحت پوشش بیمه قرار دارد.

گفتنی است در کشور ما درباره پوشش بیمه همگانی حوادث ،طرحی برای بیمه همگانی در مقابل حوادث، بیش از دو دهه موضوع ایجاد صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی در دولت و مجلس در جریان بود تا اینکه سال گذشته به نتیجه رسید.

در این رابطه اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید: بر اساس این قانون تمام خانه‌های مسکونی شهری و روستایی با سازوکار مشخصی تحت پوشش بیمه اجباری حوادث قرار خواهند گرفت.

در این طرح با حداقل پرداختی، حدود ۳۰ میلیون واحد مسکونی در کشور بیمه حوادث طبیعی می‌شود، اما گویا تأسیس صندوق هنوز در گیر و دار مسائل اجرایی است.

با وجود اینکه هنوز این صندوق فعالیت اجرایی نداشته است وزیر اقتصاد ۱۳ مرداد ماه اعلام کرد: امروز دولت مصوب کرد که ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان در نظر گرفته شود که بعد از اجرای آن به سرعت با قراردادی که با شرکت‌های بیمه‌ای منعقد می‌شود و تخصیصی که برای آسیب دیدگان صورت خواهد .این در حالی است که  تاکنون خبری از اجرای این مصوبه به گوش نمی‌رسد.

علاوه بر اینکه دولت باید به صورت جدی در جهت اجرای این قانون به وظیفه خود عمل کند باید از سوی دستگاه‌های مربوطه فرهنگ‌سازی برای بیمه منازل مسکونی از طرف مردم صورت گیرد.

آنچه مشخص است این است که بیمه منازل مسکونی در برابر انواع حوادث طبیعی هم کمک به دولت در مدیریت بحران و هم کمک به مردم در جبران هزینه‌ها و خسارت‌ها است. امیدواریم دولت هر چه سریع‌تر قانون بیمه همگانی حوادث را اجرایی کند تا دوباره پس از وقوع سیل‌های ناگهانی با این حجم از خسارت مواجه نشویم و چشم امیدی برای جبران خسارات وجود داشته باشد.

نجمه کریمیان