اخبار نهادها و سازمان‎ها » استانها » اصفهان » شهرداری اصفهان
کد خبر : 577304
سه شنبه - 27 آذر 1397 - 18:26
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان:

بیش از ۲ هزار هکتار بافت فرسوده در سطح استان اصفهان داریم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ هکتار بافت فرسوده در سطح استان اصفهان داریم که تنها ۵۰۰ هکتار آن تاریخی است.

بیش از ۲ هزار هکتار بافت فرسوده در سطح استان اصفهان داریم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از مهر، سید احمد حسینی‌نیا ظهر  سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از  دو هزار و ۳۰۰ هکتار بافت فرسوده‌ای که در سطح استان اصفهان وجود دارد،‌ یک هزار و ۸۰۰ هکتار بافت روستایی و فرسوده میانی است.

وی بیان داشت: درهمین راستا بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار داریم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به فاز اول شهرسازی الکترونیک و آماده کردن زیرساخت اجرای فاز دوم اشاره کرد و بیان داشت: برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان قرار گرفته و در این راستا تفاهم نامه ای بین استانداری، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان امضا شده است.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۴ مصوبه تعیین تکلیف اراضی بلاتکلیف و باغات داخل محدوده به فراموشی سپرده شده بود و سرگردانی زیادی در مناطق ۱۵، ۱۰، ۱۴ و دو ایجاد کرده بود، افزود: این در حالی است که با تکیه بر توان نیروهای حوزه طرح تفصیلی و کارشناسان، طرح اراضی کشاورزی داخل محدوده تعیین تکلیف شد و بخشی در کمیسیون ماده پنج برای بررسی بیشتر در دستور کار قرار گرفت.

حسینی‌نیا ادامه داد: محور ۴۵ متری حوزه غرب که از سال ۸۹ بلاتکلیف مانده بود روز یکشنبه هفته گذشته در کمیسیون ماده پنج شورا مطرح و مصوبات عرض ۴۵متر دریافت شد.

پیگیری مصوبه ناژوان در راستای حفظ اکوسیستم طبیعی غرب بعد از ۲۰ سال

وی به پیگیری مصوبه ناژوان در راستای حفظ اکوسیستم طبیعی غرب شهر اصفهان پس از ۲۰ سال در کارگروه امور زیربنایی اشاره کرد و افزود: مصوبات محور تشریفات شهر اصفهان از جاده فرودگاه نیز دریافت شده تا یک ورودی به طول ۱۳ کیلومتر در شأن جهان‌شهر اصفهان بسازیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: طرح اراضی کلنگان از دیگر مصوباتی بود که سال ها بلاتکلیف باقی مانده بود و امروز موفق به اخذ مصوبه شدیم که  به تأیید شورای عالی رسیده است.

حسینی نیا با اشاره به اقدامات انجام شده در اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان اظهار کرد: در این اداره تدوین شیوه نامه محرک پروژه های توسعه در دستور کار قرار گرفت و این موضوع با همکاری اساتید دانشگاه در قالب مصوبه به شورای شهر تقدیم شده است.

رصد ۱۴ گام مهم در برنامه جامع شهر اصفهان

وی گفت : ۱۴ گام مهم در برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین رصد می شود و هشت کانون در دستور کار این برنامه قرار می گیرد که به موضوعات شهرسازی، حمل و نقل، مدیریت بحران و دیگر پارامترها می پردازد.

حسینی‌ نیا از اهمیت اجرای برنامه جامع شهر اصفهان خبر داد و گفت: در حال حاضر مصوبه طرح جامع شهر اصفهان مربوط به سال ۱۳۶۷ است و دغدغه های امروز شهر از جمله تاب آوری شهرها، فرونشست زمین، مسئله شهر زیست پذیر و مدیریت تشکیلات اراضی زمین در شهرها در آن لحاظ نشده و بیشتر نگاه کالبدی داشته است.

وی ،تهیه بسته تشویقی ویژه نوسازی بافت های فرسوده، تهیه طرح اراضی باتان و سودان، تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت موجود و اجرای اراضی با کاربری خدماتی در محدوده بافت های ناکارآمد را در راستای بازآفرینی شهری پایدار الزام دانست و اظهار داشت: تعیین مکان‌های پرخطر برای ممانعت از ساخت و ساز،‌ ارائه مکان‌های مناسب کاربری‌های امداد رسانی،‌خدمات فوریتی و ساختمان‌های امنیتی برای برنامه‌ریزی‌های آینده، ارائه ضوابط و مقررات ویژه ساخت و ساز به منظور کاهش خطر پذیری با هدف مدیریت ریسک لرزه‌ای شهر اصفهان در راستای بازآفرینی شهر پایدار مورد بررسی قرار گرفت.

حسینی‌نیا با بیان اینکه شناسایی ساختمان‌های آسیب‌پذیر شهر اصفهان و دریافت مصوبه طرح جامع ریز پهنه‌بندی و مدیریت ریسک لرزه‌ای شهر اصفهان با تأکید بر فرونشست در راستای تاب آوری شهری انجام شده است، گفت: این معاونت درصدد است در راستای برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان، برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و تحقق مفهوم حق به شهر چشم اندازی امیدبخش برای کلان شهر اصفهان ترسیم کرده و آینده‌ای روشن را برای پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی رقم بزند.