عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری ربیع:

بودجه ۹۸، کار آموزش و پرورش را سخت‌تر می‌کند

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با پایگاه خبری ربیع، درباره لایحه بودجه ۹۸ اظهار داشت: در مورد بودجه حزه علم و فناوری و هم در مورد معاونت علم و فناوری متوسط حدود ۴۰ درصد ما کاهش بودجه نسبت به سال گذشته داریم.

بودجه ۹۸، کار آموزش و پرورش را سخت‌تر می‌کند

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت‌وگو با پایگاه خبری ربیع، درباره لایحه بودجه ۹۸ اظهار داشت: در مورد بودجه حزه علم و فناوری و هم در مورد معاونت علم و فناوری متوسط حدود ۴۰ درصد ما کاهش بودجه نسبت به سال گذشته داریم. این امر در حوزه علم و فناوری که از حوزه‌های مهم کشور است، می‌تواند آسیب بزند یعنی شتاب رشد فناوری در کشور را کاهش می‌دهد. مثلاً کاهش اعتبار ستاد ویژه فناوری نانو، ستاد بیو و ستاد فناوری‌های نوین، سرعت شتاب را کاهش می‌دهد. ما هم‌اکنون در نانو رتبه چهارم جهان را داریم.

سیدجواد ساداتی نژاد ادامه داد: یا بنیاد نخبگان چهل درصد کاهش اعتبار دارد. در حالیکه یکی از وظایف این بنیاد جذب و نگهداشت نخبگان است. این امر می‌تواند آسیب بزند. لذا این امر یکی از مشکلاتی است که هم‌اکنون در بودجه وجود دارد.

ساداتی نژاد در خصوص بودجه آموزش عالی کشور در سال ۹۸ گفت: در حوزه آموزش عالی هم به خصوص در حوزه فوق برنامه و فعالیت‌های دانشجویی ما نگرانی کمبود اعتبارات را می‌بینیم. مثلاً افزایش ده درصدی برای صندوق رفاه دانشجویان، افزایش کمی است. به ویژه با اوضاع اقتصادی موجود، صندوق رفاه با وام‌هایی که می‌دهد مشکلات اقتصادی دانشجویان را کاهش دهد. این نکات نشان می‌دهد که در حوزه علم و فناوری بودجه درست تنظیم نشده است یعنی نتوانستند دغدغه‌های حوزه علم و فناوری را برطرف کنند.

وی در زمینه بودجه آموزش و پرورش تصریح کرد: در حوزه آموزش و پرورش بودجه نسبت به سال گذشته رشد دارد. دولت تلاش خود را کرده است ولیکن با توجه به افزایش هزینه‌هایی که آموزش و پرورش دارد؛ این عددی تخصیص داده شده است، کار آموزش و پرورش را سال آینده دچار سختی خواهد کرد. البته دولت تمهیداتی را در مورد این مشکل انجام داده است. ما هم در هر صورت تلاشمان را در مجلس می‌کنیم. البته سختی‌های اعتباری در بودجه ۹۸ برای ما هم قابل درک است. یعنی محدودیت‌های دولت برای ما قابل فهم است. اما انتظار ما این است که محدودیت‌ها سراغ حوزه‌های علمی برود. ما هر چه هزینه‌های جاری دستگاه‌های اجرایی را کاهش دهیم، قابل تأمل است. بالاخره در شرایط تحریم هستیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: ولی حوزه علم و فناوری حوزه‌ای است که در هر صورت باید هوای آن را داشت و از آن محافظت کرد. چون اگر این شتاب حوزه علم و فناوری کاهش پیدا کند، نمی‌توان دوباره به آسانی به آن سرعت داد. این حوزه در تمام دنیا از حوزه‌های پراهمیت است و از هر جا بزنیم، درست این است که از علم و فناوری نزنیم. چون این حوزه آینده کشور ماست. هم قدرت و هم ثروت در دنیا از علم و فناوری است. اگر امروز آمریکا، آمریکا و اروپا اروپاست؛ کشورهایی که بر دنیا استیلا دارند و در حال ظلم کردن هستند، از صدقه سر علم و فناوری دارند.

وی ادامه داد: لذا در این حوزه علی رغم فهم همه محدودیت‌هایی که دولت داشته است؛ به نظرم باید حوزه علم و فناوری را مستثنا می‌کرد. در حوزه آموزش و پرورش هم کمبود اعتبارات همیشه وجود دارد. بالاخره آموزش و پرورش تربیت بچه‌های ماست. یعنی نسل آینده، کسانی که آینده کشور دست آن‌هاست. لذا این حوزه‌ها حوزه‌هایی است که باید ویژه‌تر به آن‌ها نگاه شود.

سیدجواد ساداتی نژاد در پاسخ به این سؤال که “بودجه سال ۹۸، آموزش و پرورش را به سمت خصوصی‌تر شدن می‌برد؟” تصریح کرد: در بودجه حکمی در مورد بحث واگذاری مدارس آمده است. البته در برنامه ششم توسعه آمده است که واگذاری مدارس ممنوع است. اگر در حکمی در لایحه بودجه بحثی مغایر با احکام برنامه ششم توسعه باشد؛ در کمیسیون تلفیق ما به آن دقت خواهیم کرد. مضاف بر این اگر در صحن بحثی مغایر با برنامه ششم توسعه باشد باید دو سوم آرا را کسب کند که این کار سختی است.

وی درباره تعدیل ده درصد از کارمندان مازاد دولت در بودجه ۹۸، گفت: هم‌اکنون در بخش‌هایی از دولت شاهد کمبود نیروی متخصص هستیم. ولی اگر در بخش‌هایی از دولت مازاد نیرو داریم؛ قاعدتاً دولت می‌تواند با آموزش‌های ضمن خدمت، این نیروهای مازاد را ساماندهی کند و در بخش‌های مورد نیاز خود استفاده کند.

نماینده کاشان افوزد: دولت در بخشی از جاها مازاد نیرو و در بخشی کمبود نیرو دارد. به نظر می‌رسد اگر دولت دوره‌های ضمن خدمت را فعال کند؛ می‌تواند این جایگزینی و به‌عبارتی جابه‌جایی را بین بخش نیازمند و بخش‌های دارای مازاد نیرو انجام دهد.

وی گفت: خیلی از این بخش‌ها درون وزارت‌خانه‌ها هستند و زیرمجموعه‌های وزارتخانه‌ها یکی کمبود و یکی مازاد نیرو دارد. باید از روش‌هایی مانند آموزش ضمن خدمت استفاده شود. بالاخره فردی که ده سال و ۱۵ سال سابقه دارد، زندگی خود را بر اساس این شغل تنظیم کرده است و باید تمهید کرد. نمی‌شود ناگهانی به سمت تعدیل رفت.