استانها » تولیدی » خبر پوششی » سیستان و بلوچستان
کد خبر : 281830
شنبه - 8 اردیبهشت 1397 - 15:46
خبرنگار: احمد پیشکو

به صیدترال به آب های عمان خوش بین نیستیم

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صیادی‌های چابهار و کنارک گفت: باآنکه برای ورود کشتی‌های ترال محدودیت‌ها و شرط‌هایی وضع‌شده اما صیادان همچنان به ورود محدود آن‌ها به آب‌های عمان خوش‌بین نیستند .

به صیدترال به آب های عمان خوش بین نیستیم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صیادی‌های چابهار و کنارک گفت: باآنکه برای ورود کشتی‌های ترال محدودیت‌ها و شرط‌هایی وضع‌شده اما صیادان همچنان به ورود محدود آن‌ها به آب‌های عمان خوش‌بین نیستند .

ناخدا علیم افشار با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی در حضور کشتی‌های ترال چینی در آب‌های سرزمینی ایران و محدوده چابهار و کنارک، اظهار داشت: وجود هرگونه کشتی چینی در آب‌های عمان از سوی صیادان چابهار و کنارک تکذیب شده و تاکنون ما کشتی چینی ترال در این آب‌ها مشاهده نکرده‌ایم .

وی افزود:  البته سازمان شیلات به ۱۶ ترالر مجوز صید در آب‌های عمان داده است ولی این کشتی‌ها هنوز نیامده‌اند و قرار است اواخر اردیبهشت‌ماه صید خود را آغاز کنند .

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صیادی‌های چابهار و کنارک با تأکید بر اینکه این ۱۶ ترالر ایرانی است و از سایر سواحل کشور به چابهار و کنارک می‌آیند، گفت: سازمان شیلاتقول داده تحت شرایطی به این ترالرها مجوز صید دهد تا خللی در کار صیادان محلی ایجاد نشود .

به گفته افشار، حضور در آب‌های فراساحلی ۱۰ مایلی،صید در عمق ۳۰۰ متری،استفاده از تورمیانی، حضور ناظر بر روی این کشتی‌ها و از همه‌مهم‌تر استفاده از ذخایر غیرماکول و کمتر برداشت‌شده ازجمله شروط سازمان شیلات برای اعطای مجوز به ترالرهاست .

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صیادان چابهار و کنارک تأکید کرد: باآنکه این شروط تعیین‌شده، اما صیادان زیاد تمایلی به حضور این کشتی در آب‌های ۱۰ مایلی ندارند و خوش‌بین نیستند چراکه باآنکه ذکرشده صید هدف این کشتی‌ها ماهی‌های غیرماکول است که به دلیل ملاحضلات شرعی مورداستفاده مسلمانان نیست اما اولاً این ماهی‌ها همین حالا هم از سوی صیادان محلی صید و صادر می‌شوند و ثانیاً کشتی ترال هرچند محدود اما دیگر ذخایر را هم برداشت می‌کند .

وی خاطرنشان کرد: بااین‌حال،صیادان منتظر این ترالرها که اواخر اردیبهشت‌ماه می‌آیند هستند و فعالیت آن‌ها را بشدت زیر نظر دارند ولی همچنان اتحادیه صیادی‌های چابهار   و کنارک در حال رایزنی با سازمان شیلات برای عدم حضور این کشتی‌ها در آب‌های عمان است .

شایان ذکر است، صید ترال در آب‌های عمان چندسالی است بحث برانگیز شده، تا چندسال قبل حدود ۶۰ کشتی ترال در آب‌‌های عمان به صید مشغول بودند که بعدها به دلیل اعتراض صیادان و ورود دادستانی کنارک جلوی آن‌ها گرفته شد و حالا امسال شیلات اعلام کرده، تنها به ۱۶ ترالر با محدودیت و شروط خاص مجوز صید اعطا می‌کند که بازهم موردتایید صیادان به‌دلیل آنچه صیادان آثار مخرب صید ترال می‌نامند نیست.