اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1031476
یکشنبه - 26 شهریور 1402 - 16:26
در گفتگو با ربیع عنوان شد:

به دلیل نبود سینمای تاریخی در نصف جهان این شهر فاقد موزه سینما است/احداث سینماهای مدرن برای توان خواهان در اصفهان

روزگاری بود که در اصفهان ۱۴ سینما شامل تابستانی وزمستانی در چهارباغ عباسی اصفهان وجود داشت از جمله سینما “مایاک” با ظرفیت سالن ۶۶۰ نفراز نوع زمستانی و تابستانی که سال تاسیس آن ۱۳۲۰ بود یا سینما تاج (ایران نو) که سال تاسیس آن ۱۳۱۰ خورشیدی و از نوع تابستانی در ضلع غربی پاساژ کازرونی “قرارداشت ، اما همه شکوه و جبروت سینما داری در دهه ۱۳۴۰ اصفهان که به واسطه حضور کارگران کارخانجات نساجی از رونق خاصی برخوردار بود به یکباره ازبین رفت.

به دلیل نبود سینمای تاریخی در نصف جهان این شهر فاقد موزه سینما است/احداث سینماهای مدرن برای توان خواهان  در اصفهان

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، روزگاری بود که در اصفهان ۱۴ سینما شامل تابستانی وزمستانی در چهارباغ عباسی اصفهان وجود داشت از جمله سینما “مایاک” با ظرفیت سالن ۶۶۰ نفراز نوع زمستانی و تابستانی که سال تاسیس آن ۱۳۲۰ بود یا سینما تاج (ایران نو) که سال تاسیس آن ۱۳۱۰ خورشیدی و از نوع تابستانی در ضلع غربی پاساژ کازرونی “قرارداشت ، اما همه شکوه و جبروت سینما داری در دهه ۱۳۴۰ اصفهان که به واسطه حضور کارگران کارخانجات نساجی از رونق خاصی برخوردار بود به یکباره ازبین رفت. شاید که نه حتما ، این شکوه سینما داری در اصفهان به برکت رونق تئاتر در اصفهان هم بود؛ آن زمان که مرحوم ارحام صدر چراغ این هنر را در دیار نصف جهان پر رنگ نگه داشته بود، همان زمان سرمایه گذاران اصفهانی هم رغبت داشتند تا بر ابهت فرهنگ دیار هنر پرور اصفهان بیفزایند و بدین سان از سال ۱۳۰۸ خورشیدی سینما «مایا ک» در چهارباغ و سپس نام‌هایی از سینماهای سپه، ایران، شاهپور و هما به میان آمد وبه همین ترتیب سینماهای دیگری در چهارباغ سر برآوردند. در اسفند ۱۳۴۳ سینما «چهارباغ» و دو سال بعد، یعنی در تیر ۱۳۴۵، سینمای بزرگ «نقش‌جهان» در این خیابان افتتاح شد.

اما صحبت های سید مهدی سجادزاده، پژوهشگر سینما در گفتگو با کیمیای وطن حکایت از آن دارد که متأسفانه علیرغم جایگاه خوبی که اصفهان قبل از انقلاب در زمینه سینما داری داشت اما تمام سینماهای تاریخی این شهر تخریب ‌شده‌ اند و به دلیل نبود سینمای تاریخی در اصفهان ، این شهرهم اکنون فاقد موزه سینما است، البته تهران نیز سینماهای قدیمی زیادی داشت که برخی از آن ها حفظ شده اند و اکنون محلی به نام موزه سینما را با خود یدک می کشند.

این پژوهشگرسینما گفت: از دیگر سینماهای قدیم  اصفهان می توان، سینمای مولن روژ، سینما سپاهان، سینما آسیا، سینمای خورشید، سینمای حافظ، (فلسطین کنونی)، سینما سعدی، سینما ایران، سینما همایون، سینما نقش جهان نام برد.

سینما صنعتی در دست سرمایه داران

سجادزاده افزود:در قبل از انقلاب اغلب سالن‌های سینمای اصفهان، امکانات کمی داشتند و گاهی فقط یک فضای روباز بودند که به آن‌ها «سینما تابستانی» گفته می‌شد و یا حتی سینماهای موقتی بودند که پس از مدتی برچیده می‌شدند. پیش از انقلاب برخی سینماها ازجمله «سینما ایران» یا» سینما آسیا» تخریب شدند.

این پژوهشگر سینما افزود: اینکه سینماهای مختلفی در غیر از بافت چهارباغ ساخته نشد، نشان می‌دهد این خیابان بستری بوده که حضور سینماها را تقویت می‌کرده است، زیرا سینماهایی که در خارج از این خیابان ساخته می‌شدند از رونق زیادی برخوردار نبودند.

سجاد زاده ادامه داد: صاحبان سینماها اغلب ازسرمایه‌داران کارخانه‌دار بودند و سینما برای آن‌ها امکانی بود تا سرمایه خودشان را افزایش دهند؛ در این میان ملاکانی بودند که در ساخت سالن‌های سینمایی کمک می‌کردند و نمونه آن سینما سپاهان است. همچنین سینما نقش‌جهان اولین و آخرین سینمایی بود که توسط غیراصفهانی‌ها ساخته شد و در زمان ساخت با مخالفت جدی از سوی مردم روبه‌رو شد اما باوجود مخالفت‌های بسیار راه‌اندازی شد.

ظرفیت های اصفهان در سینما داری

برای اطلاع ازاوضاع سینما و رسیدگی به مقولات این حرفه  به سراغ رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان رفتیم که ایشان ازاجرای برنامه همگردی و دیدار با سینماهای قدیم و جدید اصفهان در قالب «سلام سینما ۲» خبر داد.

علیرضا مساح ، با اشاره به اینکه اصفهان مباحث فرهنگی متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها سینماهای شهر است افزود: سینما از جمله نهادهای تمدنی جدید بود که به کشور وارد شد و مورد توجه اکثر مردم نیز قرار گرفت. اکثرسینماهای شهر اصفهان در محور چهارباغ و درغالب اشکال زمستانه و تابستانه شکل گرفت که از پایه‌های تأثیرگذار شهر محسوب می‌شدند.

وی گفت: در سال جاری در تلاش هستیم فرایند گردشگری سینماهای جدید را نیز با سینماهای قدیمی تلفیق کنیم و یک سیر تحول فرهنگی، تاریخی را در سینماها رقم زنیم.

وی اضافه کرد: در گذشته سینماهایی با ظرفیت بیش از هزار و ۲۰۰ نفر گنجایش فعال وجود داشت، اما با توجه به اینکه دنیا به سمت ساخت سینماهایی کم‌جمعیت پیش می‌رود، در شهر اصفهان نیز هر دو نوع سینما را در دسترس داریم.

مساح افزود: برای اولین بار در نزدیکی چهارباغ مجموعه سینماهایی جدید داریم که مخاطبان می‌توانند با نوع و جزئیات آن آشنا شوند.

سینماهای مدرن برای همه گروه های مردمی

وی با بیان مشکلات توان خواهان گفت: در گذشته جایگاه و توجهی به قشر توان‌خواه شهر اصفهان نداشتیم، اما در حال حاضر یکی از استانداردهای سینماسازی رعایت نکات مربوط به توان‌خواهان است، زیرا این افراد نیز جزئی از مردم هستند و باید توانایی استفاده از برنامه‌های فرهنگی را داشته باشند.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در راستای رفع مشکلات توان‌خواهان «همگردی» به نام «سلام سینمای دو» طراحی شده که شامل دو بخش تولید محتوای مکتوب به صورت بروشور و نقشه‌ای که نقاط مکث این همگردی را نشان می‌دهد که در یادبود این برنامه بنرهایی در سینماهایی که قبلاً وجود داشته‌اند، نصب می‌شود.

در این همگردی «سلام سینما ۲»بازدید کنندگان ازمجتمع تجاری تفریحی فرهنگی سپهر گلدسته که دارای ۸ سینما است دیدن کرده و  ذبیح اله سواری، مدیر اجرایی مجتمع تجاری سپهر گلدسته در این باره می گوید:سینماهای مذکوردرطبقه سوم این مجتمع تجاری، تفریحی قرار دارد.

وی افزود: مجتمع تجاری گلدسته ترکیبی از مدرنترین امکانات تجاری، تفریحی و فرهنگی را کنار یکدیگر دارد و تمام اصول زیبا سازی با توجه به المان های سنتی شهر اصفهان انجام شده است.

زهرا نصیری