اصفهان » تولیدی » رپرتاژ آگهی » زهرا زرفشانی
کد خبر : 1041994
سه شنبه - 5 تیر 1403 - 13:53

بهره برداری سالانه از یک تصفیه خانه فاضلاب در استان اصفهان/۴۰۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب اصفهان دچار خوردگی شده که ۵۰۰ کیلومتر از این شبکه ها دارای قدمت بسیار است که ۲۰۰ کیلومتر آن ا اصلاح شده و برای بازسازی و نوسازی بقیه به ۱۵۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است

نشست خبری شورای معاونین و مدیران شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در هفته صرفه جویی در مصرف آب با حضور اصحابب رسانه برگزار شد.

بهره برداری سالانه از یک تصفیه خانه فاضلاب  در استان اصفهان/۴۰۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب اصفهان دچار خوردگی شده که ۵۰۰ کیلومتر از این شبکه ها دارای قدمت بسیار است که ۲۰۰ کیلومتر آن ا اصلاح شده و برای بازسازی و نوسازی بقیه به ۱۵۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در این نشست مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: فروریزش‌های شبکه فاضلاب به ویژه در جنوب شهر اصفهان هیچ ارتباطی به فرونشست زمین ندارد.

 حسین اکبریان افزود: بر اساس مستنداتی دریافتی از اداره کل راه و شهرسازی و تطبیق آن با خطوط انتقال آب، دریافته ایم که فروریزش‌ها ارتباطی به فرونشست زمین ندارد.

وی به قدمت بالای شبکه فاضلاب شهر اصفهان اشاره کرد و در خصوص اقدامات صورت گرفته برای اصلاح و بازسازی این شبکه گفت: طی ۱۰ سال اخیر از محل فاینانس خارجی و ویدیومتری ۲۰۰ کیلومتر از فرسودگی شبکه اصلاح شده و با استفاده از تسهیلات فاینانس خارجی ۵۰ میلیون یورو دیگر نیز تأمین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: با پیگیری وزیر کشور رئیس سازمان برنامه و بودجه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان تخصیص یافته و فرآیند قانونی مقدمات پرداخت آن انجام شده است.

وی در خصوص هدررفت آب و آب بدون درآمد استان، خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم، افزایش گرما و خشکسالی‌های پی در پی به ویژه در چند سال اخیر در کشور، ما را بر آن داشت که از سال گذشته موضوع قرارگاه رصد و پایش بحران آب تابستان ۱۴۰۳ را در دستور کار قرار دهیم که ۶۰۰ مصوبه داشت و در نتیجه آن، با رفع موارد سامانه اول اصفهان بزرگ و شهرهای خارج از سامانه، توانستیم که بهتر از سال‌های قبل توزیع آب داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه اجرای پروژه‌هایی در شبکه توزیع آب در خیابان صاحب‌روضات، مولوی و مسرور مشکل افت فشار آب در این مناطق را کاهش داده است، افزود: سال گذشته فاز اضطراری تصفیه خانه چادگان به دلیل افزایش تقاضا وارد مدار بهره برداری شد.

اکبریان ادامه داد: از محل ماده ۵۶ تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد ریالی برای بازسازی شبکه آب و فاضلاب اصفهان‌، ۸۰۰ میلیارد ریالی برای تصفیه خانه چادگان و ۵۰۰ میلیارد ریالی برای احداث ایستگاه پمپاژ علی آباد تأمین اعتبار شد و پروژه‌ها با این اعتبار ۳۳۰ میلیارد تومانی به مرور در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: آنچه مورد تقاضا و مطالبه بود تا شهریورماه امسال به نتیجه می‌رسد و خطوط جدید در خیابان شهیدان کاظمی وارد مدار خواهد شد و تلاش می‌شود ۸۰۰ متر خطوط باقی مانده در خیابان پروین نیز تا شهریور ماه تکمیل شود.

وی همچنین از برگزاری مجمع خیرین آبرسان در نیمه تیرماه سالجاری نیز خبر داد.

**اجرای ۶۰ درصد مصوبات تشکیل قرارگاه رصد و پایش

محسن صالح، معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: در هفته اول تیرماه سالجاری با با توجه به افزایش دما و پیک مصرف، ۳۰ درصدافزایش مصرف داشتیم.وی افزود: سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ ۵۹ شهر و ۳۵۰ روستا را تحت پوشش دارد و و از بهمن ماه سال گذشته با تشکیل قرارگاه رصد و پایش ۶۴۰ برنامه و طرح عملیاتی برای عبور آسان تر از فصل گرما در دستورکار این قرارگاه قرار گرفت و برای اجرای آن بالغ۷ بر ۸۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که تاکنون ۶۰ درصد ابرای ر اجرای برنامه های این قرارگاه اقدام به دقیق سازی مبادی تولید و مصرف  و نصب فشارسنج  و … کرده ایم تا کمترین تنش را امسال در تابستان داشته باشیم و شاهد کمترین افت فشار آب در زمان های اوج مصرف باشیم.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به دیگر نتایج اجرای برنامه های مدون قرارگاه رصد و پایش بیان داشت: هم اکنون با هزینه کرد ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در هسته مرکزی شهر شاهد افزایش ۵/۱ تا دو برابری فشار آب هستیم؛ همچنین در شمال غرب شهر در خیابان های باهنر و آیت ا… صادقی فشار آب تا دو برابر گزارش شده و در اتوبان روح الامین و بلوار شفق تا اواسط تیرماه مشکل افت فشار آب حل می شود.

وی اضافه کرد شهرداران نیز از دیگر مناطقی بود که در این سال ها بیشترین شکایت شهروندان را به دلیل افت فشار آب داشتیم و در این راستا این شهر مجهز به منابع تامین چندگانه شد و ۵۰ روستای آن از آبرسانی سیار خارج شد.در بهارستان نیز پهنه بندی و مدیریت فشار اجرا شده است تا کمتر شاهد اعتراض مشترکین باشیم.

** ۴ تصفیه خانه در تیران، چادگان، سده لنجان و فولادشهر در حال ساخت است

سعید شمسایی، مدیر دفتر مطالعات و بررسی فنی فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان

 هم در ادامه این نشست هم گفت: اصفهان از سال ۱۳۴۰ دارای شبکه فاضلاب شده و ۶۰ سال از قدمت اولین انشعابات شهر اصفهان می گذرد.

وی اعلام کرد: ۹۷ درصد شهر اصفهان دارای شبکه فاضلاب است و توسعه شبکه فاضلاب در استانتن ۶۷ درصد را نشان می دهد که در سطح کشور کم نظیر و پیشتاز است.

شمسایی اظهارداشت: هم اکنون ۷۴۸ هزار مورد انشعاب فاضلاب در سطح استان داریمو شبکه فاضلاب در سطح استان در ۹ هزار کیلومتر و در شهر اصفهان در ۴۰۰۰ کیلومتر احداث شده که ۷۷ درصد این شبکه از بتن و بقیه پلی اتیلن است .

مدیر دفتر مطالعات و بررسی فنی فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه ۳۱ تصفیه خانه استان جمعیت ۳ میلیون نفری را تحت پوشش قرار می دهد گفت: در حال حاضر ۱۹ تصفیه خانه جدید در حال مطالعه و طراحی داریم و ۴ تصفیه خانه هم در حال ساخت است که شامل تصفیه خانه های تیران، چادگان، سده لنجان و فولادشهر می باشد.

وی ادامه داد: هر سال در استان اصفهان یک تصفیه خانه را در حال بهره برداری داریم.

شمسایی با اشاره به اینکه ۴۰۰۰ کیل.متر از شبکه فاضلاب اصفهان دچار خوردگی شده است، عنوان کرد: ۵۰۰ کیل.متر از این شبکه ها دارای قدمت بسیار است که ۲۰۰ کیلومتر آن را اصلاح کرده ایم و ۳۰۰ کیل.متر آن در حال بازسازی و نوسازی است که به ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داارد.

وی افزود: ۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب هم در شرایط فوق بحرانی قرار دارد که به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

شمسایی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته از محل فاینانس خارجی ۵۰ میلیون یورو اخذ شد، افزود: از محل ماده ۵۶ تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه اولیه منعقد شده و ۱۵۰ میلیارد تومان را توانستیم دریافت کنیم که برای تکمیل شبکه فاضلاب چادگان، اصفهان و میمه هزینه خواهد شد ضمن اینکه اعتباری حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ۶۰ میلیارد اعتبارات جاری شرکت برای بحث شبکه فاضلاب استان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: اصلاح شبکه فاضلاب شهر اصفهان در جنوب رودخانه زاینده رود از محدوده پل غدیر تا خیابان نظر غربی، بلوار میرزا کوچک خان و اوحدی انجام شده است. و

شبکه ۲ کیلومتری فاضلاب خیابان شهیدان کاظمی هم در حال اجرا است و ۲۰۰ متر دیگر آن باقیمانده است که تا دو ماه آینده به اتمام می رسد

**۶۰درصد مشترکان آب اصفهان زیر الگو مصرف می کنند

محمد حسین صالح، معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان هم با بیان اینکه ما مشترکینی را که ۰ تا ۵ مترمکعب مصرف آب در ماه داشته باشند به عنواغن مشترک کم مصرف، ۰ تا ۱۴ مترمکعب در ماه را خوش مصرف، دو برابر الگو را پرمصرف و بیش از ۲۸ مترمکعب را پرمصرف قلمداد می کنیم، گفت: هم اکنون ۶۰ درصد مشترکان آب استان زیر الگو مصرف دارند.

وی ادامه داد: ۳۶درصد از مشترکانمان پر مصرف، ۶درصد بد مصرف هستند و پارسال ۱۴ هزار اخطار قطع آب دادیم و مجبور به قطع آب برخی از مشترکان نیز شدیم.

صالح ادامه داد: در زمینه انشعابات غیرمجاز نیز شاهد رشد ۴۵۰ درصدی در کشف و کاربری های غیرمسکونی بوده ایم.

گفتنی است پیش از این نشست شماری از اصحاب رسانه اصفهان از محل تصفیه خانه فولادشهر بازدید کردند.تصفیه خانه فاضلاب فولادشهر به عنوان یکی از قدیمی ترین تصفیه خانه های استان اصفهان در ساال ۱۳۵۱ با یک مدول ۵۰هزار نفری به روش تصفیه برکه راه اندازی شد و از سال ۱۳۹۷ توسعه این تصفیه خانه آغاز شده و مدول دوم آن با ظرفیت ۱۰۰ هزار نفری به روش لجن فعال و لاگون هوادهی با حذف ازت و فسفر در حال ساخت است.برای ساخت این تصفیه خانه ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده استو حجم ورودی فاضلاب خام به این تصفیه خانه ۱۶ هزار و ۸۰۰ مترمکعب است و قادر به تولید پساب در حدود ۲۰۰ لیتر در ثانیه است و همه جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب فولادشهر را تحت پوشش قرار می دهد.