تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1027161
چهارشنبه - 30 فروردین 1402 - 12:45

بشارت برمومنان ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم

عیدسعید فطر یکی از دوعید بزرگ در سنت اسلامی است که در کشورهای اسلامی مورد توجه مسلمانان است و این روز را جشن می گیرند و بیشتر کشورها تعطیلات چند روزه ای را به عنوان عید اصلی سال دارند و در این ایام به شادی و سرور و دید و بازدید و صله رحم و … می پردازند علتش هم این است که درباره این عید، احادیث و روایات بی شماری وارد شده است.

بشارت برمومنان ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، عیدسعید فطر یکی از دوعید بزرگ در سنت اسلامی است که در کشورهای اسلامی مورد توجه مسلمانان است و این روز را جشن می گیرند و بیشتر کشورها تعطیلات چند روزه ای را به عنوان عید اصلی سال دارند و در این ایام به شادی و سرور و دید و بازدید و صله رحم و … می پردازند علتش هم این است که درباره این عید، احادیث و روایات بی شماری وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت روز های این ماه در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می‌طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است و خوشنودند که توفیق یافته‌اند از برکات این ماه بهره مند شوند. در فضیلت عید سعید فطر پیامبر اعظم (ص) فرمودند: «فَإِذَا کانَتْ لَیلَهُ الْفِطْرِ وَ هِی تُسَمَّی لَیلَهَ الْجَوَائِزِ أَعْطَی اللَّهُ الْعَامِلینَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ»؛ و چون شب عید فطر-که شب جوائز نام دارد- فرا رسد، خداوند پاداش عمل کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد. ونیز حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در یکی از اعیاد فطر خطبه‌ای خوانده‌اند که در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده‌اند.

” خطب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام یوم الفطر فقال: ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون وهو اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم

من الاجداث الی ربکم واذکروا بوقوفکم فی مصلاکم و وقوفکم بین یدی ربکم، واذکروا برجوعکم الی منازلکم، رجوعکم الی منازلکم فی الجنه.

عبادالله! ان ادنی ما للصائمین والصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون.” (محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج ۷، صص ۱۳۱ -۱۳۲.)

ای مردم! این روز، روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می‌گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می‌گردند و این شباهتی زیاد به روزقیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نمازعید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز، به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را. و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین. ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می‌شود این است که فرشته‌ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می‌دهد و می‌گوید:

«هان! بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»

معلوم می شود بشارت این روز مخصوص بندگانی است که توانسته اند حق روزه را بدرستی ادا کنند و مسلح به سلاح تقوا که نتیجه روزه است شده باشند و از گناهان پاک و پاکیزه و خدایی شده باشند و اینان مستحق پاداش الهی هستند.

هر عید فطری، برای انسانِ مسلمانِ آگاه هوشیار، می‌تواند یک روزِ عید حقیقی باشد، روز شروعِ دوباره زندگی معنوی و روحی؛ مثل بهار برای گیاهان و درختان. انسانی که ممکن است در طول سال دچارِ انواع آلودگی‌ها و گناهان شود و انسانی که بر اثر هوای نفس و خصلت‌ها و صفات زشت، خود را تدریجاً از ساحتِ رحمتِ الهی دور کرده است، هر سال از طرف پروردگار عالم از یک فرصت استثنایی برخوردار می‌شود و آن فرصت، ماهِ مبارک رمضان است، در طول ماه رمضان، دل‌ها نرم می‌شود، روحها تلألؤ و درخشندگی پیدا می‌کند، انسان‌ها آماده قدم نهادن در وادی رحمتِ خاصه الهی می‌شوند و هر کس به قدر استعداد، همّت و تلاش خود، از ضیافت عظیم الهی برخوردار می‌گردد، بعد از آن‌که این ماه مبارک به پایان رسید، روزِ شروعِ سال جدید، روز عید فطر است، یعنی روزی که انسان می‌تواند با استفاده از دستاوردهای ماه رمضان، راه مستقیم الهی را پیش گیرد، و از کج راهه‌ها پرهیز کند.

مقام معظم رهبری امام خامنه ای در اهمیت عید فطرفرمودند: عید فطر یکی از عظیم ترین مناسبتهای اسلامی است. دنیای اسلام روز عید فطر را به معنای حقیقی عید می گیرند و این چیزی است که اسلام برای امت اسلامی خواسته است. «جعله الله لکم عیدا و جعلکم له اهلا» خداوند متعال امروز را برای امت اسلامی عید قرار داد و آنها را شایسته این عید دانست. … ما باید از این هدیهٔ الهی استفاده کنیم، هم استفاده شخصی به معنای راه دادن نور معرفت و توبه و انابه به دلهای خودتان که اگر از عالم معرفت و محبّت الهی دریچه یی بر روی دلهای خودمان باز و اندرون خود را نورانی کنیم، بسیاری از تاریکی‌ها و گرفتاریهای دنیای بیرون هم حل خواهد شد، چون دل انسان‌هاست که سرچشمهٔ خوبی‌ها و بدی‌هاست.

از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران ۲۵/۹/۸۰

این عید بر همه مومنان روزه دار که به معنای واقعی کلمه روزه داشتند و دل را به خدای خویش سپردند و خود در فکر گرسنگی قیامت و تشنگی آن بودند و موفق به پاکی و پاکیزگی از گناهان شدند مبارک باشد که مبارک خواهد بود چراکه تولدی دوباره یافته‌اند و باید که مراقبت کنند که دیگر مبتلا به گرفتاری گناه و کجروی نشوند و پاک و صیقلی بمانند. و در پایان ذکر این حدیث لازم است که فرمود:

«ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم». و این روز، روز بشارت غفران و بخشش الهی است.

مظفر حاجیان