اخبار نهادها و سازمان‎ها » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری » فناوری و ارتباطات
کد خبر : 1023737
چهارشنبه - 16 آذر 1401 - 11:34
در گفتگو با ربیع عنوان شد:

بسترسازی کامل فیبر نوری در اصفهان نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه/تا ۳ سال آینده ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش اینترنت از طریق فیبر نوری قرار می‌گیرند

هرچه زیرساخت‌های ارتباطی مبتنی بر فیبر نوری در فضای جامعه گسترش پیدا کند به همان اندازه نیزبه کاهش شکاف دیجیتالی در جامعه منجرمی شود، از این رو برای گسترش بسترهای ارتباطی تعامل پیش رونده بین مخابرات و حوزه‌های تأثیر گذار نیاز است تا هرچه زودتر شاهد باشیم که شرکت مخابرات به عنوان شرکت پیشرو با حمایت همه جانبه از سوی دولت و دستگاه‌ها به توسعه زیرساختهای مبتنی بر فیبر نوری که مهم‌ترین مؤلفه در فصل تغییر زیرساخت‌های مخابراتی است دست پیدا کند.

بسترسازی کامل فیبر نوری در اصفهان نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه/تا ۳ سال آینده ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش اینترنت از طریق فیبر نوری قرار می‌گیرند

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هرچه زیرساخت‌های ارتباطی مبتنی بر فیبر نوری در فضای جامعه گسترش پیدا کند به همان اندازه نیزبه کاهش شکاف دیجیتالی در جامعه منجرمی شود، از این رو برای گسترش بسترهای ارتباطی تعامل پیش رونده بین مخابرات و حوزه‌های تأثیر گذار نیاز است تا هرچه زودتر شاهد باشیم که شرکت مخابرات به عنوان شرکت پیشرو با حمایت همه جانبه از سوی دولت و دستگاه‌ها به توسعه زیرساختهای مبتنی بر فیبر نوری که مهم‌ترین مؤلفه در فصل تغییر زیرساخت‌های مخابراتی است دست پیدا کند.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان درگفتگو با ربیع درباره عملیات انجام فیبر نوری در استان اصفهان و مشکلاتی که بر سرراه اجرای این طرح وجود دارد گفت: خوشبختانه درطی این سال‌ها شاهد کاهش شکاف دیجیتال در شهر و روستاها هستیم، که این مسئله به دلیل دسترسی مردم به فضای مجازی و سرعت دسترسی به امکانات مخابراتی است؛ اما از آنجا که فناوری اطلاعات و ارتباطات پتانسیل‌های بالایی برای پیشبرد اهداف توسعه جامعه دارد باید بعنوان تأمین کننده بسترهای مخابراتی هرچه زودتر به توسعه زیرساختی فیبر نوری در جامعه برسیم.

اسماعیل قربانی، با اشاره به اینکه در آینده نزدیک بین ۵ تا ۱۰ سال آینده به جای کابل‌های مسی، فیبر نوری بستر ارتباطی مردم خواهد بود گفت: اگر سرمایه گذاری این طرح در همین امسال انجام شود با هزینه‌های فعلی به ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است تا بستر فیبر نوری در اصفهان به طور کامل فراهم شود.

۱۰۰ هزارپورت پر سرعت فیبر نوری قابل واگذاری به متقاضیان در اصفهان

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار کیمیای وطن که چه میزان پورت فیبرنوری برای واگذاری به متقاضیان با چه قیمتی دراستان اصفهان وجود دارد گفت: اکنون نزدیک به ۱۰۰ هزارپورت پر سرعت فیبر نوری قابل واگذاری به متقاضیان در اصفهان فراهم است قیمت خطوط فیبر نوری بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است و با هزینه‌های نصب فیبر داخلی و مودم این رقم افزایش می‌یابد.

قربانی، درباره پیش بینی سطح انجام طرح فیبر نوری در سال‌های آینده به ربیع پاسخ داد: تا ۳ سال آینده ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش اینرنت از طریق فیبر نوری قرار می‌گیرند اکنون بیش از ۳۶ هزار مشترک از طریق فیبر نوری به مخابرات متصل هستند، در سال ۸۸ روستاهای دارای اینترنت پرسرعت مبتنی بر تلفن ثابت دراستان تنها ۲ روستا بود و اکنون بالغ بر ۵۵۰ روستا در استان اینترنت ثابت دارند.

وی تاکید کرد: در سال ۸۸ همچنین ۵ هزار کیلومتر کابل فیبر نوری داشتیم که در طول این سال‌ها ۶ هزار کیلومتر به این میزان کابل فیبر نوری اضافه کردیم.

افزایش هزینه‌های صوت تلفن ثابت

قربانی درباره افزایش هزینه‌های صوت تلفن ثابت گفت: تعرفه ۱۵ هزار تومانی تلفن ثابت از شهریور ماه ابلاغ شد که این تعرفه به ازای هر خط در کلان شهر اصفهان ۱۵ هزار تومان ودر سایر شهرهای استان ۱۰ هزار تومان و در روستاها معاف از این پرداخت تعیین شدند. همزمان با این افزایش قیمت معافیت مکالمه برای مشترکان برقرار شده است.

مدیر مخابرات اصفهان گفت: در معافیت مکالمه برای مشترکان در شهر اصفهان این گونه است که مشترکان می‌توانند تا ۳ هزار و ۳۳۳ دقیقه در ماه مکالمه رایگان تلفن ثابت داخل استان داشته باشند و اگر بیش از این میزان استفاده کنن بایستی هزینه آن را پرداخت نمایند.

وی گفت: همچنین مشترک ۴۴۴ دقیقه مکالمه ثابت به ثابت بین استانی می‌تواند رایگان یا ۲۳۸ دقیقه مکالمه ثابت به تلفن همراه دریافت کند، برای شهرهایی که ۱۰ هزار تومان تعرفه درنظر گرفته شده میزان مکالمه رایگان به صورت ۲ هزار و ۶۶۶ دقیقه مکالمه شهری، ۳۵۵ دقیقه بین استانی و ۱۹۰ دقیقه مکالمه به تلفن همراه است

عواید خصوصی سازی مخابرات برای دولت

وی با اشاره به اینکه دراستان اصفهان ۱۰ میلیون خدمت در حوزه تلفن همراه، تلفن ثابت و اینترنت به مردم ارائه می‌دهیم که اگر جمعیت استان را ۵ میلیون فرض کنیم تقریباً به ازای هر نفر ما دو خدمت مخابراتی داریم افزود: تلفن ثابت قدیمی‌ترین، ایمن‌ترین و باصرفه‌ترین وسیله ارتباطی است که شرکت مخابرات ایران هزینه زیادی برای نگهداری و پشتیبانی آن پرداخت و با دریافت حداقل هزینه به مشترکان ارائه می‌کند.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان با اشاره به عواید دولت از خصوصی سازی مخابرات گفت: در سال ۸۸ مخابرات ایران به عنوان یک شرکت دولتی ساختار مدیریتی‌اش از دولتی به خصوصی تغییر پیدا کرد که باعث کوچک سازی بدنهٔ دولت، افزایش درآمدهای دولتی حاصل از هشت درصد از درآمد مکالمات تلفن ثابت، پنج درصد از درآمد دیتا، ۲۸ تا ۳۱ درصد از درآمد تلفن همراه اول، درآمدهای تکلیفی پروانه‌ای و سود سهام دولت از مخابرات شد.

استان اصفهان بازار بسیار خوبی در بخش همراه اول دارد

قربانی عنوان کرد: این خصوصی سازی علاوه بر افزایش درآمدهای دولت باعث کاهش هزینه‌های پرسنلی، پرداختی‌های بازنشستگان از اعتبارات دولت گردید و در مجموع در این سال‌ها مخابرات با پرداخت رقمی حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد به دولت، این مجموعه را به یک نهاد درآمدزا برای دولت تبدیل کرده است.

وی درباره اینکه آیا مخابرات به علت کمتر جذب مشتریان در تلفن ثابت اقدام به افزایش تعرفه‌ها کرده است به خبرنگار کیمیای وطن پاسخ داد: استان اصفهان سهم بازار بسیار خوبی را در بخش همراه اول دارد و حتی از استان‌های شاخص و پیشتاز نیز هست، افزایش تعرفه تلفن ثابت از سال ۸۸ تا اکنون ۳۹ درصد بوده و در طول همین سال‌ها تعرفه آب ۶۶۵ درصد، برق ۸۳۳ درصد، گاز ۱۱ هزار و ۹۷ درصد، حقوق و دستمزد ۲ هزار و ۲۵۵ درصد و نرخ ارز ۳ هزار و ۵۶۷ درصد افزایش داشته است.

زهرا نصیری