استانها » تولیدی » خبر پوششی » گلستان » نادر کرمی
کد خبر : 401857
سه شنبه - 6 شهریور 1397 - 11:16
به میزبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان

برگزاری کارگاه آموزشی پروژه های احیا و بازسازی عرصه های منابع طبیعی آسیب دیده ناشی از فعالیت های معدنی

کارگاه آموزشی پروژه های احیا و بازسازی عرصه های منابع طبیعی آسیب دیده ناشی از فعالیت های معدنی به میزبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی پروژه های احیا و بازسازی عرصه های منابع طبیعی آسیب دیده ناشی از فعالیت های معدنی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، کارگاه آموزشی پروژه های احیا و بازسازی عرصه های منابع طبیعی آسیب دیده ناشی از فعالیت های معدنی و سامانه پاسخگویی به استعلامات معدن در محل سالن اجتماعات یگان حفاظت این اداره کل برگزار شد.

در این کارگاه، مهندس افراسیابی مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، مهندس آهنگران کارشناس دفتر حفاظت و حمایت شمال کشور، مهندس قزل سفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، مهندس قوانلو مدیرکل صنعت،معدن و تجارت استان گلستان و تمامی روسای ادارات حفاظت و حمایت در سطح کشور حضور داشتند.

در ابتدا مهندس افراسیابی مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگلها ضمن نگرانی از وضعیت جنگلها اذعان داشت: باید مردم را در مباحث حفاظت منابع طبیعی مشارکت دهیم. عدم رعایت ظرفیت مرتع و بهره برداری های بیش از حد از منابع طبیعی مشکلات بزرگی را در بلندمدت ایجاد کرده است.

وی در خصوص استعلام اجرای طرح های معدنی بیان کرد: از سال ۱۳۸۶ تاکنون بیش از ۶۶ میلیون هکتار برای طرح های معدنی از سوی وزارت صنعت، معدن برای اجرای طرح استعلام شد که تنها با دو و نیم میلیون هکتار آن موافقت شده است.

وی خاطر نشان کرد: از پارسال با اختصاص ردیف بودجه ای، کار احیای منابع ملی آسیب دیده در عرصه های طرح های معدنی آغاز شده است و تا کنون ۱ هزار و ۷۰۰ هکتار از این عرصه های آسیب دیده معدنی بازسازی شد.

ابوطالب قزل سفلو نیز در این نشست به بیان مباحثی همچون توسعه پایدار، توجه به حفظ منظر و احیا و بازسازی عرصه های منابع طبیعی آسیب دیده توسط معادن تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه در گلستان ۱۶۳ مورد اجرای طرح معدنی در عرصه های منابع ملی موافقت شد افزود: این فعالیت ها در زمینه شن و ماسه، سنگ لاشه، ذغال سنگ، ید و صدف کوهی می باشد.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گلستان هم گفت: ۱۵ درصد از حقوق و درآمد دولتی اکتشاف معادن به حساب خزانه دولت برای احیاء جنگلها واریز می شود .

در این کارگاه همچنین روسای حفاظت و حمایت استانها به بیان گزارش عملکردی خود در زمینه بازسازی عرصه های آسیب دیده از معادن پرداخته و همچنین سامانه پاسخگویی به استعلامات معدن نیز، معرفی گردید.