اتاق بازرگانی اصفهان » استانها » اصفهان » پروانه شریفی » تولیدی » خبر دریافتی
کد خبر : 524520
چهارشنبه - 2 آبان 1397 - 16:20

برگزاری دوره آموزشی شبیه سازی عملیاتی فرآیند صادرات

دوره آموزشی شبیه سازی عملیاتی فرآیند صادرات بر پایه ۵محصول استراتژیک شامل موادغذایی اعم از فاسد شدنی و فاسد نشدنی، فرش، سنگ و صنایع دستی با حضور جمعی از اساتید برجسته در زمینه صادرات در اتاق بازرگانی اصفهان در حال برگزاری است.

برگزاری دوره آموزشی شبیه سازی عملیاتی فرآیند صادرات

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سرفصل های این دوره آموزشی که به همراه پنل های مشاوره تخصصی و شبکه سازی فعالین حوزه بازرگانی طی چهار روز از ۱ تا ۴ آبانماه با حضور بیش از ۱۷۰ شرکت کننده برگزار می شود، تحقیقات بازار بین الملل، تحلیل بازار صادراتی، مذاکرات و مکاتبات تجاری، عملیات صادرات و فرایند اجرایی تشریفات گمرکی می باشد. محمد عسگری، مدرس روز نخست این کارگاه در زمینه تحقیقات بازاریابی و مطالعات اولیه بازار هدف  توضیحاتی ارایه نمود. وی ضمن انتقاد از صادرات محور نبودن ایران گفت: صادرکنندگان نباید به صادرات محصول به کشورهای همسایه نظیر افغانستان و عراق بسنده کرده و لازم است محصولات ایرانی در بازارهای بین المللی حضور داشته باشند. عسگری تاکید کرد: با این وجود صادرکننده موفق کسی است که در درجه اول بازار داخل را در دست داشته باشد. وی پیگیری را مهم ترین خصیصه صادرکنندگان موفق عنوان و تصریح کرد: برای آغاز بازاریابی می توان سه روش بازاریابی کالامحور، بازار محور و تلفیقی را انتخاب نمود. مدرس این کارگاه رکن اصلی برای شروع فرایند صادرات را نیز تولید کننده کالا عنوان و تصریح کرد: اگر تولید کننده به صادرات اعتقاد قلبی نداشته باشد فعالیت صادراتی وی محکوم به شکست خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه درکشورهای موفق در صادرات کمیت در درجه اول اهمیت قرارگرفته و کیفیت و قیمت به ترتیب در درجه های بعدی قراردارند، افزود: توجه به نوع کالا، کمیت و کیفیت آن، بسته بندی، استانداردهای اولیه، کاتالوگ محصول و وب سایت در پروسه صادرات محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. وی آیتم های اصلی در انجام یک مطالعه بازار دقیق را شامل آیتم های اولیه و ثانویه بیان کرد و گفت: آیتم های اولیه شامل تنظیم مساله، تعیین طرح تحقیق، تعیین روش گردآوری اطلاعات، پردازش داده ها، تحلیل و تفسیر اطلاعات و تهیه گزارش نهایی تحقیق و ارایه راهکارهای اجرایی و آیتم های ثانویه نیز در هفت فصل تحلیل آماری مبادلات تجاری، شناسایی رقبای اصلی ووضعیت تولیدات داخلی، بررسی گروه مصرف کنندگان بازار هدف، ضوابط و نهادهای ناظر، بررسی هزینه ها، جمع بندی نهایی و ضمایم تقسیم می شوند. وی در ادامه ضمن توضیح هر یک از این موارد بررسی آمار میزان تولید داخلی در کشور مبدا، بررسی تنوع محصولات مشابه عرضه شده در بازار هدف، بررسی و امکان سنجی ظرفیت های تولید در مقصد و شناسایی بازارهای محلی، شناسایی رقبای اصلی و صادرکننده و تحلیل و بررسی رفتاری آنها با گروه کالاهای مشابه، در بازار هدف را در شناسایی رقبای اصلی ووضعیت تولید داخلی آنها موثر دانست. گفتنی است این دوره آموزشی به همت کمیسیون آموزش، پژوهش و توانمندسازی برگزار می شود.