برگزاری مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در استان ها

به مناسبت گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری و با هدف ارج نهادن به خدمات فعالان بخش حمل و نقل جاده ای و راهداری و همچنین پیشکسوتان این حوزه در تاریخ ۲۷ آذر ماه جاری در پنج استان شامل خراسان رضوی، کرمان، مرکزی، کردستان و خراسان جنوبی برگزار شد

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در استان ها

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به مناسبت گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری و با هدف ارج نهادن به خدمات فعالان بخش حمل و نقل جاده ای و راهداری و همچنین پیشکسوتان این حوزه در تاریخ ۲۷ آذر ماه جاری در پنج استان شامل خراسان رضوی، کرمان، مرکزی، کردستان و خراسان جنوبی برگزار شد که در ذیل خلاصه ای از مراسم مذکور ارایه می گردد:

استان خراسان رضوی​

هدف گذاری ترانزیت ۵۰ میلیون تن کالا در کشور

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور بر استفاده از ظرفیت وسیع حمل ونقل در محور شرق و تحقق ترانزیت ۵۰ میلیون تن کالا در کشور تأکید کرد .

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، محمد تیموری معاون توسعه مدیریت و منابع این سازمان در آئین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در استان خراسان رضوی اظهارداشت : در حال حاضر سالانه ۱۰ میلیون تن کالا از کشور ترانزیت می شود که ۸/۵ میلیون تن آن جاده ای و بقیه از طریق راه آهن انجام می شود و با فعال شدن بندر چابهار و کریدور شرق می توان از ظرفیت حمل و نقل به شکل بهتری بهره گرفت.

وی به فعالیت چهار پایانه مسافربری مهم در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: بسیاری در تلاش هستند ما را از شاهراه حمل ونقلی دنیا خارج کنند اما شرکت های  توانمند حمل و نقل بخش خصوصی از تعبیر این خواب شوم جلوگیری کردند.

تیموری به فرمان امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۲ مبنی بر تخلیه بنادر کشور از کالای اساسی در بحبوحه جنگ تحملی اشاره کرد و گفت: امسال نیز با وضعیت مشابه ای مواجه بودیم و بسیج تخلیه کالای اساسی در بندرامام خمینی را داشتیم ، در این بندر روزانه به طور میانگین هزار و ۵۰۰ کامیون بارگیری می شود که در ایام یاد شده به همت شما فعالان عرصه حمل ونقل به روزانه۳ هزارکامیون  بارگیری رسید و کالاهای اساسی در کشور توزیع شد.

وی ظرفیت ناوگان حمل و نقل مسافری جاده ای را دارای ظرفیت مشخص دانست و گفت: در ایام اربعین و ۲۸ صفر در مشهد و با حضور فعال شما متولیان حمل ونقل جابجایی حجم عظیم مسافر انجام شد و با حضور پلیس از بروز مشکل حمل و نقلی ، ترافیک و صف هایی طولانی در پایانه جلوگیری شد.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در بخش حمل و نقل جاده ای، ۶۰۰ هزار راننده با کارت هوشمند و ۷۶۰۰ شرکت حمل بار و مسافر با استفاده از ۳۵۰ هزار دستگاه کامیون و ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه مسافری سالانه ۶۰۰ میلیون تن کالا و یک میلیارد نفر مسافر را در طول ۲۲۰ هزار کیلومتر راه بین شهری و روستایی کشور جابجا می کنند.

وی افزود: ارزش این میزان راه به قیمت سال ۹۴ حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است ، این سرمایه ارزشمند حاصل تلاش نسلهای مختلف در راستای صنعت حمل ونقل است.

تیموری گفت:  ۲۲ هزار راهدار و ۱۲ هزار ماشین الات سنگین راهداری و ۷۰۰ راهدارخانه فعال وظیفه نگهداری از راه ها را در سرما و گرما و شب و روز انجام می دهند.

وی گفت:  ۱.۲ میلیون  شاغل در حمل و نقل جاده ای وجود دارد که در مجموع می توان گفت حدود شش میلیون نفر از این صنعت ارتزاق می کنند.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی ضمن گرامیداشت هفته حمل ونقل ، رانندگان و راهداری افزود: به منظور رونق اقتصادی در کشور می بایست کمتراز ۵۰ درصد از بودجه صرف هزینه جاری و بقیه به سرمایه گذاری در  زیرساخت ها تخصیص پیدا کند.

وی به سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل و تامین ناوگان جاده ای اشاره و بیان کرد: دولت تصدی دراین بخشها را کاهش دهد و مسئولیت را به بازار و اصناف مربوطه واگذار کند و در عین حال  بر بازار نظارت جدی داشته باشد .

براساس این گزارش، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی اعلام کرد :۵۰ درصد از راه های شریانی و اصلی و ۳۰ درصد از راه های فرعی و روستایی استان نیازمند ترمیم و روکش آسفالت است.

ابراهیم نصری افزود: هزینه نگهداری جاده سه تا پنج درصد قیمت و ارزش راه است که اگر به موقع عملیات راههای و نگهداری آن انجام نشود سال به سال هزینه های نگهداری به دلیل تخریب راهها مضاعف می شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: به رغم تحریم هایی که علیه تامین ناوگان حمل و نقل جدید و قطعات یدکی وجود دارد اما فرآیند کشوری نوسازی ناوگان فرسوده کشور با قوت در حال انجام است.

نصری گفت:  ۴۹ هزار راننده در بخش حمل و نقل بار و مسافر جاده‌ای در قالب ۶۳۱ شرکت در خراسان رضوی فعالیت دارند. همچنین بیش از ۳۰ میلیون تن کالای دارای بارنامه، ۲۰ میلیون مسافر دارای صورت وضعیت و حدود چهار میلیون تن کالای ترانزیتی و صادراتی توسط ناوگان جاده ای جابجا می شود.

وی خراسان رضوی را قطب حمل  نقل کشور دانست و گفت:در این استان ۲۸۰ میلیون تردد جاده ای ثبت می شود و ۶۰ هزار نفر اشتغال مستقیم در مجموع این صنعت ایجاد شده است، از این رو توسعه حمل  نقل در خراسان رضوی مورد تاکید است.

نصری افزود : هم اکنون حمل سنگ آهن تنها در خواف هفت میلیون تن در سال است اما برنامه بلند مدت برای ۲۰ میلیون تن بار کانی پیش بینی شده است.

لازم به ذکر است، درپایان این مراسم از راننده و راهدار نمونه استان و پیشکسوتان ومدیران تشکل های صنفی حمل ونقل کالا ومسافر استان با اهدا ی لوح، تقدیر شد.

استان مرکزی

در سایه اتحاد و همدلی تحقق یافت،
اجرای موفق سه طرح مهم و اولویت دار سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در سال جاری

در سال جاری با افزایش ۸۱ درصدی زائران اربعین حسینی مواجه شدیم که با برنامه ریزی انجام شده این کار دشوار، مدیریت شد به طوری که ۲ میلیون زایر بدون کوچکترین نقص به کمک هشت هزار دستگاه اتوبوس و تعدادی مینی بوس و سواری جابجا شدند .
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای این سازمان در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در استان مرکزی با اشاره به این مطلب گفت:در ابتدای سال، کشور با موضوع سیل مواجه بود که در سه استان لرستان، خوزستان و گلستان بیشترین درگیری وجود داشت و سازمان راهداری کشور به خوبی به موضوع ورود کرد و استان های مختلف مکلف به خدمات رسانی در سه استان مذکور شدند.
وی تصریح کرد: استان مرکزی متولی بازگشایی محورهای مواصلاتی شهرستان الیگودرز شد که خوشبختانه کارنامه موفقی را به ثبت رساند.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه دشمن همانند سال ۶۲ که اخلالی را در سیستم حمل و نقل کشور ایجاد کرد در سال ۹۸ با شدت بیشتری وارد شد و با وضع تحریم  علیه کشور بحث معیشت و تامین کالاهای اساسی مردم را مورد هدف قرار داد بر همین اساس با توجه به ورود کشتی های حامل کالاهای مورد نیاز در بنادر کشور، ستادی تشکیل و همزمان با برداشت و لزوم حمل محصولات کشاورزان به مقاصد تخلیه و حمل بار کشتی ها با جدیت آغاز و با دستور معاون اول رییس جمهور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وظایف تخلیه بار را به صورت ویژه دنبال کرد و اولویت اول، حمل کالای اساسی در دستور کار قرار گرفت.
وی تاکید کرد: با همت رانندگان و ستاد مرکزی در مدت هشت ماه سال جاری ۱۴ میلیون تن کالای اساسی کشور از بندر امام خمینی تخلیه و به مقاصد حمل شد که به لحاظ وزنی حمل کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد و به لحاظ سفر ۴۷ درصد رشد در بحث حمل و نقل کالای اساسی کشور حاصل شد که این امر تنها ناشی از وحدت و همدلی رانندگان و مدیران استان و شخص وزیر راه و شهرسازی بود.
لازم به ذکر است، در این آیین از تعدادی از فعالان حوزه راهداری، حمل و نقل و مدیریت بحران تجلیل شد.

استان کردستان

حمل و نقل موتور محرک توسعه اقتصادی کشور است

مهندس مقبلی معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری استان کردستان که با حضور مسئولان استانی و خانواده حمل و نقل و راهداری این استان برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: رانندگان در طول سال تلاش های زیادی متحمل می شوند و ما همیشه قدردان زحمات آنها هستیم.

وی با اشاره به مشکلات فراوان موجود در زمینه حمل و نقل و راهداری و لزوم رفع آنها اظهار داشت: استان کردستان ظرفیت خوبی در بخش حمل و نقل دارد و این مهم می تواند شرایط اقتصادی خوبی برای آن فراهم کند.

مقبلی با اعلام فعالیت ۱۶ هزار راننده در استان کردستان اظهار داشت: مرز باشماق مریوان امکان خوبی برای توسعه استان است  و بر همین اساس مطالعاتی در خصوص ساماندهی مرز انجام و در چند ماه آینده پیمانکار آن مشخص خواهد شد.

وی افزود: استان کردستان ۸۰۰۰ کیلومتر راه دارد که ۹۰۰ کیلومتر آن جزو راه های شریانی های کشور محسوب می شوند و از این لحاظ جایگاه مهمی را در کشور داراست.

براساس این گزارش، البرز حسینی مدیر کل راهداری و حمل نقل جاده ای استان کردستان نیز در این مراسم با تبریک هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری و تسلیت به مناسبت درگذشت دو نفر از کارکنان خانواده حمل و نقل، اظهار داشت: در بخش حمل و نقل جاده ای استان، نیروهای پرتلاشی با تمام وجود مشغول به خدمات رسانی هستند.

وی با اشاره به این که خدمات رسانی در استان کردستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی سخت است، گفت: با توجه به عمر بالای ماشین آلات راهداری  استان، برای ارایه خدمات بهتر به مردم نیاز به نوسازی محسوس می باشد.

وی با اشاره به هزینه بر بودن هوشمند سازی راهداری اظهار داشت: در همین راستا، سازمان باید توجه ویژه ای به استان کردستان داشته باشند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان با تاکید بر ساماندهی مرز باشماق تصریح کرد: موضوع مرز در استان کردستان مساله مهمی است و در این راستا اقدامات مثبتی توسط این اداره کل انجام شده و لازم است به سرعت پیمانکار آن مشخص شود.

حسینی افزود: حوزه حمل و نقل جاده ای در تمام دنیا تسهیل گر حوزه اقتصادی است و نیاز است به این مهم با دیده ویژه ای نگریست.

لازم به ذکر است، در پایان مراسم از بانوی فعال محیط زیست استان و راهداران و رانندگان نمونه استان کردستان تجلیل شد.

استان کرمان
اقتصادی شدن سیستم حمل و نقل عمومی با مشارکت بخش خصوصی امکانپذیر است

ارتقاء بهره وری، کنترل هزینه ها و افزایش تیراژ تولید خدمت و تقاضا ،موجب اقتصادی شدن سیستم حمل و نقل عمومی شده و خدمات و فرایندهای اجرایی بهبود می یابد.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرکی ثانوی مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و نظارت بر بهره برداری در آئین تجلیل از خادمان اربعین حسینی استان کرمان که با حضور مدیران و مجموعه دست اندر کاران بخش حمل ونقل مسافر استان برگزار شد، با اشاره به ارائه خدمات شایسته در طرح جابه جایی  زائران اربعین حسینی گفت: افزون بر ۱۴۸ میلیون و ۳۲۷ هزار نفر مسافر سال گذشته با انواع خودروهای اتوبوس، مینی بوس و سواری جابه جا شدند که ۳.۸ درصد از این میزان مربوط به استان کرمان بوده است. سهم اتوبوس ۵۴ درصد ، مینی بوس ۲۶ درصد و سواری کرایه ۲۰ درصد که قابل توجه بوده است.
وی با بیان این که طیف وسیعی از مردم و خدمات گیرندگان به حوزه حمل و نقل مراجعه می کنند و تمامی کاربران جاده ای از خدمات سازمان منتفع می شوند، گفت: بر اساس آمار ۳۵ درصد مسافران با حمل و نقل عمومی جا به جا می شوند و مابقی از خودروهای شخصی استفاده می کنند که این آمار به علت ظرفیت های ایجاد شده در حمل و نقل  جاده ای، ریلی و هوایی در حال افزایش است.
شهرکی ثانوی افزود:  تنظیم مقررات و سیاستگذاری دولت و نظارت بر لایه های مختلف صنفی و دولتی با مشارکت بخش خصوصی اتفاق می افتد و اقدامات کشور امروز به سوی رونق حمل و نقل عمومی درون و برون شهری پیش می رود که این امر تبعات مثبتی نظیر مصرف بهینه انرژی را به دنبال دارد.
وی یادآور شد: سوانح و حوادث جاده ای با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به علت داشتن سیستم حرفه ای و تحت کنترل، بررسی ایمنی وسیله نقلیه کاهش می یابد ، لذا استفاده بیشتر از ظرفیت وسایل نقلیه عمومی از اهداف این سازمان است.
شهرکی ثانوی با اشاره به این که نخستین مجتمع خدمات خودرویی  با همکاری کارخانه سازنده خودرو سال آینده  در محور های ارتباطی کشور به بهره برداری می رسد، اظهار داشت:  ظرفیت های فراوانی در سرمایه گذاری بخش های حمل و نقل ، لجستیک و مسافر وجود دارد و شرکت های مسافربری خصوصی می توانند  با برند شرکت  خود در محل مجتمع های خدماتی رفاهی بین شهری  نزدیک به مراکز جمعیتی پایانه احداث کنند  و علاوه بر خدمات به مسافران بین شهری به مسافران درون راهی نیز  خدمات ارائه نمایند.
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری  و نظارت بر بهره برداری گفت: استان کرمان با وسعت زیاد و با توجه به کویری بودن منطقه با کمبود مجتمع های خدماتی رفاهی روبروست لذا از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و احداث مجتمع های خدماتی رفاهی بین شهری استقبال می شود و به آنان تسهیلاتی  ازجمله زمین با قیمت کارشناسی، تغییر کاربری رایگان، معافیت مالیاتی پنج سال به بالا، برق رایگان ، احداث سرویس بهداشتی و نمازخانه ، تأمین هزینه آسفالت و رمپ توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، کمک بلاعوض ۵۰۰ میلیون تومانی، تابلوی رایگان و تسهیلات بانکی مناسب به داده می شود.
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره برداری گفت: تعمیر و نگهداری ناوگان حمل و نقل باید جدی گرفته شود زیرا انسجام در این حوزه موجب کاهش هزینه ها می شود.
وی تصریح کرد:  سازمان متبوع در بحث انتقال و صادرات کالاو فعالیت های اقتصادی و جابه جایی مسافر(توریسم) نقش آفرینی می کند که امیدواریم این ظرفیت ها با مشارکت بخش خصوصی محقق شود.
سید علی حاج سیدعلیخانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با اشاره به فرارسیدن هفته حمل و نقل ، رانندگان و راهداری و گرامیداشت این هفته به طرح عظیم جابه‌جایی زائران اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: ۲۴ هزار زائر سال قبل از استان کرمان به پیاده‌روی اربعین رفتند و با استقبال خوبی که امسال انجام شد شمار زائران به ۴۶ هزار نفر رسید.
سیدعلیخانی افزود: با استفاده از یک هزار و ۶۰۲ سرویس اتوبوسی این زائران به مرزهای شلمچه ، چزابه و مهران اعزام شدند و  برای جابه‌جایی زائران در خاک عراق ۴۵ دستگاه اتوبوس هم به عراق فرستاده شد.
شایان ذکر است در این مراسم از  تعدادی از فعالان بخش حمل ونقل جاده ای استان کرمان تجلیل شد.

استان خراسان جنوبی
حرکت جهادگونه راهداران و  فعالان صنف حمل و نقل در شرایط کنونی کشور قابل تحسین است
حرکت های جهادگونه فعالان و دست اندرکاران راهداری و حمل و نقل جاده ای در شرایط حساس کنونی کشور برای دفاع از عزت کشورمان دارای اهمیت زیادی است.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  محمد تیموری معاون توسعه مدیریت و منابع این سازمان در آئین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری که با حضور معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی و مدیران این استان برگزارشد، با اشاره به اهمیت نقش رانندگان اظهار داشت:  به دلیل وضعیت شبکه ریلی و هوایی،  بار زیادی از حمل و نقل کشور بر دوش جاده ها است ، از این رو نقش رانندگان حائز اهمیت است.
تیموری با اشاره  فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در دوران جنگ تحمیلی  و نقش جهادی رانندگان در تخلیه بنادر  افزود: شرایط کنونی کشور  فرق چندانی با سال ۶۲  ندارد زیرا در حال حاضر کشور زیر فشارهای اقتصادی و تحریم ها است که کمتر از دوران جنگ تحمیلی نیست و سختکوشی  صنف حمل و نقل در تاریخ ثبت شده و قابل تحسین است ، در چنین شرایطی نیز  انتظار می رود فعالان حوزه حمل و نقل و راهداری جهادگونه عمل کنند  تا از عزت کشور به خوبی دفاع شود.
وی با بیان این که مشکلات اقتصادی و کمبود اعتبارات بر حوزه راه ها نیز اثرگذار بوده است، ادامه داد: با این وجود طرح ملی ابرار در حوزه راههای روستایی به صورت جهادی در محورهای روستایی استان های مختلف کشور در حال اجراست.
معاون توسعه مدیریت و منابع  به اقدام جهادگونه متولیان حمل و نقل در ایام اربعین امسال اشاره کرد و افزود: حجم عظیمی از زائران در کمتر از ۲۰ روز از مرزهای زمینی کشور تردد کردند به طوری که مشکل حمل و نقل، ترافیک و صف های طولانی در پایانه های مرزی وجود نداشت.
تیموری در مورد  نقش مهم راهداران در حوادث سیل اوایل امسال گفت: تلاش راهداران در جریان سیل امسال نیز یکی دیگر از اقدامات بی نظیر بود که نمونه ای از روحیه جهادی فعالان این حوزه است .
شهامت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان جنوبی نیز با اشاره به همت رانندگان در تخلیه بنادر به فرمان تاریخی امام (ره) در ۲۶ آذر سال ۱۳۶۲ گفت: مشکلات فعلی رانندگان به خصوص مسئله سهمیه سوخت در سه بخش شناسایی شده که تلاش می شود از کانال های مربوطه پیگیری شود.
وی با بیان این که مشکل بیمه رانندگان در یک سال اخیر حل شده، اظهار داشت: اکنون بیش از ۷۱۰۰ راننده در استان از خدمات بیمه تکمیلی استفاده می کنند.
وی تعیین نرخ کرایه حمل و نقل براساس تن کیلومتر را یک اقدام مهم دیگر در این حوزه دانست و افزود: در شرایط خاص اقتصادی اولین تحریم ها متوجه صنعت حمل و نقل است که نشان از اهمیت این صنعت دارد،  با وجود مسایل و مشکلاتی که بخش تولید وجود دارد باید تلاش شود فشار هزینه بر یک بخش متمرکز نباشد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان جنوبی احداث مجتمع های بین راهی جدید در راه های کویری استان را خدمت دیگر برای کابران جاده ای دانست و گفت: به همت بخش خصوصی و حمایت های دولتی دو مجتمع  خدمانی رفاهی بین راهی در مسیر نهبندان و طبس افتتاح خواهد شد، همچنین برای سفرهای ایمن کابران جاده ۳۰ استراحتگاه بین راهی در استان در حال ساخت و توسعه می باشد که این اقدامات در کاهش تصادف و  فشار بر رانندگان و کابران جاده ای تاثیر به سزایی دارد.
شهامت بهبود شاخص راه آسفالته استان با اجرای طرح ملی ابرار در۱۲۸ کیلومتر راه روستایی در استان، بهره برداری از سامانه جدید ۱۴۱، تسریع درپاسخگویی به مشکلات کاربران جاده از طریق میز خدمت الکترونیک، پیگیری مجدانه مشکلات مالیاتی و سهمیه سوخت  در راستای افزایش رضایت رانندگان و پخش برنامه سیمای راهبران برای  بالا بردن فرهنگ ترافیکی از شبکه استانی را از دیگراقدامات مهم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان جنوبی  در سال جاری دانست.
گفتنی است در این مراسم نمایندگانی از تشکل های صنفی بخش حمل و نقل به بیان مشکلات این حوزه پرداخته و خواستار رفع آن شدند.
شایان ذکر است در این مراسم از تعدادی از راهداران و رانندگان نمونه استان خراسان جنوبی تجلیل شد.