استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 787469
شنبه - 12 مرداد 1398 - 23:15

برقراری صلح و سازش میان افراد جامعه پیچیدگی و سختی دارد

رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی با اشاره به پیچیدگی و صعوبت برقراری صلح و سازش میان افراد خاطرنشان کرد: اگر کینه‌ها و دشمنی‌ها ریشه‌دار و عمیق باشد، لازم است متولیان امر سازش به فنون کار اشراف، آگاهی و آشنایی کامل داشته باشند.

برقراری صلح و سازش میان افراد جامعه پیچیدگی و سختی دارد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی دادگستری خراسان شمالی ،حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسدالله جعفری در نخستین جلسه ستاد استانی «صبر» با تأکید بر ضرورت حل اختلافات و رفع تعارضات و تنش‌های موجود در جامعه از طریق گفتگوهای مسالمت‌آمیز جهت اصلاح ذات البین اظهار کرد: هر میزان حل اختلاف‌ها و تعارض‌های پدید آمده بین اعضای جامعه صرف‌نظر از راهکارهای حقوقی و قانونی که عمدتاً به‌عنوان «آخرین » راه‌حل موردتوجه و عمل قرار می‌گیرد از طریق صلح و سازش رفع شود، مسلماً آثار ماندگار و جاودانه به همراه دارد و به همین اعتبار ضامن سلامتی و امنیت قاطبه افراد اجتماع  نیز خواهد بود.

وی با توصیف  آثار و پیامدهای ناگوار فرهنگی و اجتماعی متأثر از کم‌رنگ شدن جریان فرهنگ گذشت و صلح و سازش در لایه‌های مختلف جامعه، خاطرنشان کرد: لازم است همه نهادها و سازمان‌های مسئول به‌ویژه نهادها و سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی با  اقدام  جدی و گسترده، به‌تدریج بینش و نگرش مردم را اصلاح و زمینه را برای حاکمیت این فرهنگ مهیا کنند.

رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی با تأکید بر بایسته‌های تشکیل هسته‌های توانمند و کارآمد در عرصه صلح و سازش برای تسهیل زمینه‌های مصالحه در پرونده‌های قصاص که از درجه حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است، ماهیت و ابعاد فعالیت‌های این هسته‌ها را تشریح و با توضیح مرزبندی و تفکیک میان صلح و سازش پسندیده و صلح و سازش ناپسند خاطر نشان کرد: عدم تمایز بین محدوده هر یک از این نوع سازش‌ها، طبعاً ارزش‌گذاری آنها را دشوار می‌سازد.

این مقام قضائی افزود: بی‌گمان مدارا و عفو و به‌تبع آن صلح و سازش، از ارزش‌های والای انسانی و دینی مؤکد در آموزه‌های اسلامی به شمار می‌روند، اما این‌گونه نیست که در همه موارد، بتوان شکل پسندیده آن را تعمیم و احصاء کرد، بلکه گاه در پاره‌ای از موارد عقل و شرع مواردی از سازش را ناروا و ناپسند می‌شمارد که لازم است مرز میان  این دو نوع صلح و سازش به‌درستی مشخص شود.

رئیس‌کل دادگستری استان با اشاره به پیچیدگی و صعوبت برقراری  صلح و سازش میان افراد خاطرنشان کرد: اگر کینه‌ها و دشمنی‌ها ریشه‌دار و عمیق باشد، لازم است متولیان امر سازش به فنون کار اشراف، آگاهی و  آشنایی کامل داشته باشند.

جعفری ادامه داد: گاهی برای مصالحه باید راه طولانی پیمود و بعضاً از افراد ذی‌نفوذ برای ریشه‌یابی اختلافات و خشکاندن آن بهره‌مند شد و یا ضروری است در مواردی  از مخاطب شناخت کافی به‌دست آورد و سپس با یک  ارتباط مناسب، صحیح و سازنده موجبات سازش را تسهیل و تسریع کرد و شاید در مواردی لازم باشد که در اختصاص  و تناسب زمان و مکان مناسب دقت و مراقبت شود.

تشکیل و فعالیت ۴ هسته توانمند و کارآمد جهت تسهیل و تسریع زمینه‌های برقراری  صلح و سازش  در پرونده‌های مهم مانند قصاص نفس  و همچنین  تنظیم و ابلاغ دستورالعمل نحوه فعالیت هسته‌های صلح و سازش ویژه پرونده‌های قصاص ازجمله مهم‌ترین مصوبات این نشست استانی بود.

انتهای پیام