تازه های تکنولوژی » فناوری و ارتباطات
کد خبر : 585715
سه شنبه - 4 دی 1397 - 10:07

بررسی یک پرونده: اسکوترهای الکتریکی چگونه دنیا را در سال ۲۰۱۸ تسخیر کردند؟

اگر سال ۲۰۱۷ را بتوان سال به اشتراک گذاری دوچرخه دانست، سال ۲۰۱۸ قطعا سال نفوذ اسکوترهای الکتریکی بود و دوران کاملا جدیدی را برای انتقال شخصی افراد به مقصدشان با استفاده از فناوری رقم زد.

بررسی یک پرونده: اسکوترهای الکتریکی چگونه دنیا را در سال ۲۰۱۸ تسخیر کردند؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع،اگر سال ۲۰۱۷ را بتوان سال به اشتراک گذاری دوچرخه دانست، سال ۲۰۱۸ قطعا سال نفوذ اسکوترهای الکتریکی بود و دوران کاملا جدیدی را برای انتقال شخصی افراد به مقصدشان با استفاده از فناوری رقم زد.حتی داراخسرو شاهی مدیر اوبر نیز اعلام کرد که از این پس برای حمل و نقل از خدمات اسکوترهای الکتریکی استفاده می کند!

دوئل شرکت های ساخت اسکوتر الکتریکی

استفاده از اسکوترهای الکتریکی نوع جدیدی از حمل و نقل است که بسیار محبوب شده است. اسکوترهای برقی با آلایندگی کمی که دارند می توانند در شهرهای بزرگ و پرجمعیت هم معضل ترافیک را رفع کرده و هم اینکه به کاهش آلودگی هوا کمک کنند. در طول سال گذشته دوئل شرکت های چینی ساخت دوچرخه و اسکوتر Ofo و Mobike در بازار برای تحویل دوچرخه هایشان در سراسر شهرهای جهان در پی همین افزایش تقاضا بوده است. آنچه که در سال ۲۰۱۸ شاهد آن بودیم و هستیم، تکامل مشخص در قلمرو تحرک شخصی با فاکتورهای شکل گیری، ادغام، زیرساخت و سرمایه گذاری با تمرکز ویژه روی اسکوترهای الکتریکی بوده است.دوئل شرکت های ساخت اسکوتر الکتریکی

در واقع شرکت های زیادی بودند که در کنار ساخت خودروی الکتریکی به امر ساخت اسکوتر الکتریکی هم پرداختند. استارت آپ های زیادی نیز حول این محصول در بازار شکل گرفت که از آن می توان به چهار شرکت مطرح در این زمینه به نام های Lime، Bird، Spin، Jump و Skip نام برد. در زیر نگاهی به روند رشد این شرکت ها می اندازیم.

LIME

شرکت lime که مقر آن در سانفرانسیسکو مستقر است، هدف گسترش اسکوترهای الکتریکی را در سر دارد، این در حالی است که اخیرا دوچرخه های الکتریکی را نیز به مجموعه خدمات خود اضافه کرده است و می تواند آن را به خدمات اشتراک گذاری خودرو نیز گسترش دهد. در پشت این تلاش ها ۴۰۰ میلیون دلار بودجه وجود دارد که از جانب شرکت هایی مانند اوبر و  VC آلفابت تامین شده است.اسکوترهای الکتریکی Lime

BIRD

شرکت bird نیز که در سانتامونیکا با بودجه ۴۰۰ میلیون دلاری برای گشترش خدمات اجاره اسکوترهای الکتریکی تلاش می کند و اکنون به یکی از برندهای اول این حوزه در تعدادی از بازارهای اروپایی رسیده است.اسکوترهای الکتریکی Bird

SPIN

استارت آپ اسکوترهای الکتریکی Spin نیز در سان فرانسیسکو مستقر است و درآمد متوسط ۸ میلیون دلار دارد.شرکت خودروساز فورد مالک این استارت آپ است و سال گذشته خرید استارت آپ Spin را نهایی کرده است. اسپین سرویس به اشتراک گذاری اسکوتر الکتریکی را در ۱۳ شهر و دانشگاه در ایالات متحده آمریکا اجرا می کند. هزینه استفاده از این سرویس ۱ دلار و هر دقیقه پس از آن ۱۵ سنت است و تا پایان انتهای سفر با اسکوتر هزینه آن حساب می شود.اسکوترهای الکتریکی spin

JUMP

در سواحل شرقی نیویورک در ماه ژانویه میزان استفاده از دوچرخه های شرکت Jump افزایش یافت و این شرکت تصمیم گرفت تا دوچرخه های برقی با پدال کمکی را افزایش دهد. این شرکت پس از آن با کمک اوبر به بازار اسکوترهای الکتریکی نیز ورود پیدا کرد. اما مهمترین چیزی که در سال ۲۰۱۸ برای jump اتفاق افتاد، گسترش و حرکت رو به جلوی این شرکت در سرمایه گذاری درزیرساخت ها بود. اوبر مالک این کسب و کار است.

روند رو به رشد این محصول تا جایی است که دیگر شرکت های بزرگ مانند اوبر و لیفت نیز به این جریان پیوسته اند و شرکت تاکسیفای یکی از شرکت های بزرگ خدمات آنلاین سفر است و همچنین شرکت موتور سیکلت سازی وسپانیز اسکوترهای الکتریکی خود را در سال ۲۰۱۸ روانه بازار کردند و این جریان رو به رشد در سال ۲۰۱۹ همچنان ادامه خواهد داشت.