تولیدی » سرمقاله » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 248550
یکشنبه - 20 اسفند 1396 - 12:52
خبرنگار:نفیسه الله دادی

برجامی پس از برجام

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقی بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران است که در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت. مذاکرات طولانی‌مدت میان ایران و شش قدرت جهانی برای دستیابی طرفین به «برجام»، همزمان با «توافق موقت ژنو» در نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شد.

برجامی پس از برجام

به گزارش پایگاه خبری ربیع، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقی بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران است که در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت. مذاکرات طولانی‌مدت میان ایران و شش قدرت جهانی برای دستیابی طرفین به «برجام»، همزمان با «توافق موقت ژنو» در نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دهمین بار پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است، اما آمریکا سودای خروج از برجام را در سر دارد.
چنانچه آمریکا از برجام خارج شود، بدنامی و بدعهدی آمریکا قطعی می‌‌شود. خروج آمریکا از برجام موجب می‌شود ایران نیز به مفاد آن پایبند نباشد. ظاهرا فرانسه هم پیرو ترامپ خواهان اصلاح برجام است و ایران نیز به صراحت گفته است احدی حق ندارد درباره برنامه موشکی ایران صحبت کند؛ بنابراین خروج آمریکا از برجام موجب می‌شود ایران به زمان پیش از برجام بازگردد.
ترامپ از همان روز نخست با برجام مشکل داشت و همواره به دنبال «پاره‌کردن» آن بوده است. البته آمریکا با تحریم‌های پی‌درپی ایران تقریبا برجام را از مبادلات سیاسی خویش حذف کرده است.
پس از برجام ایرانی، امروزه صحبت از برجامی کره‌ای است. دونالد ترامپ و رئیس کره شمالی درباره دیدار در ماه می و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای این کشور با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. کاخ سفید نیز توافق ترامپ برای دیدار با کیم جونگ‌اون را تأیید و اعلام کرده است که مکان و زمان این دیدار در آینده مشخص خواهد شد. چنانچه ترامپ با کره شمالی به توافق دلخواه خویش برسد، امکان دارد به مفاد آن پایبند باشد؛ زیرا مشکل نخستین ترامپ با برجام، ابتکار عمل اوباما بوده است؛ اما از سوی دیگر بدعهدی ترامپ در برخورد با ایران می‌تواند کره شمالی را در نگارش و توافق دقیق‌تر کند. ترامپ با کره‌ای‌ دست به گریبان است که تا مدت‌ها درگیری لفظی داشته‌اند.