فرهنگ و هنر » میراث فرهنگی و گردشگری
کد خبر : 426655
سه شنبه - 20 شهریور 1397 - 19:00

برادری ایکوم و یونسکو برای حفاظت از موزه‌ها

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در تهران یکی از نخستین راهکارهای حفاظت از میراث فرهنگی و موزه‌ها را آموزش درست به کودکان می‌داند و می‌گوید: بخشی از زمانِ درسی کودکان و نوجوانان در کشورهای دیگر حضور در موزه‌هاست، باید پیوند بین آموزش و میراث فرهنگی راه بیفتد تا شاهد تحول در میراث فرهنگی کشور باشیم.

برادری ایکوم و یونسکو برای حفاظت از موزه‌ها

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  ایسنا، حجت‌الله ایوبی در آئین افتتاح کارگاه آموزشی «مدیریت بحران، در موزها» که سه‌شنبه ۲۰ شهریور در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کار خود را آغاز کرد،گفت: «یونسکو» و «ایکوم» برادرند، هر دو همزادهای ۷۰ ساله‌ای هستند که ماموریت‌های‌شان در این عرصه یکی است.

او با بیان این‌که کمیته‌ها برای حفظ میراث فرهنگی در زمان بحران و جنگ در همه دنیا حضور دارند، بیان کرد: حسرت می‌خورم و تبریک می‌گویم به همه کسانی که شغل‌شان حفظ میراث فرهنگی و حفظ میراث بشری است.

وی با اشاره به این‌که در کنار حفظ کالبد فیزیکی موزه‌ها لازم است ساختارهای ذهنی مردم کشور مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: شاید مهمترین راه برای حفظ میراث فرهنگی این است که مردم آن سرزمین قدر میراث خود را بدانند و بفهمند چه گنجینه‌ای دارند، اگر این تحول رخ داده و به مرور بین مردم حفظ شود و مردم بدانند که دارایی‌شان چیست، حتما برای حفظ آن تلاش می‌کنند، اتفاقی که در هر نقطه از کشور برای همه مردم می‌تواند رخ دهد.

او با بیان این‌که حتی مردم در دورترین نقاط روستا و شهر زمانی که اتفاقی برای یک نقطه از مکان زندگی‌شان رخ می‌دهد، به فکر سرنوشت مسجد و کتابخانه شهرشان هستند و برایشان اهمیت دارد، افزود:  با آموزش می‌توانیم درصد حساسیت مردم در همان نقاط کشور را نیز نسبت به آثار تاریخی افزایش دهیم.

ایوبی با تاکید بر لزوم معرفی موزه به کودکان نیز اظهار کرد: بخشی از درس کودکان و نوجوانان در کشورهای دیگر حضور در موزه‌هاست. اگر کودک در سن پایین به موزه برود در آینده می‌توان امیدوار بود که حافظ میراث فرهنگی می‌شود. این پیوند بین آموزش و میراث فرهنگی باید راه بیفتد که تنها راهکار آن تحول در میراث فرهنگی کشور است.

ایوبی ادامه داد: میراث فرهنگی در یک تمدن و تاریخ شکل می‌گیرد. زمانی این میراث، میراث فرهنگی می‌شود که متعلق به همه کشور باشد و همه برای حفظش تلاش کنند.

اعتقاد به حفاظت از میراث‌فرهنگی با سرمایه‌گذاری بلند مدت عملی است

کارلوس سرانو، نماینده ایکوم جهانی در این کارگاه نیز در سخنانی نخست با اشاره به آتش‌سوزی عظیمی که دو هفته پیش در موزه ملی برزیل رخ داد و میلیون‌ها قطعه شیء در آن از بین رفت، اظهار کرد: سال‌ها روی آن اشیاء تحقیق شده بود که آن‌ها نابود شدند و خاطرات و میراث فرهنگی بسیاری از مردم سرزمین برزیل از بین رفت.

او با بیان اینکه برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت بحران در موزه یکی از بهترین اتفاقاتی است که کشوری مانند ایران می‌تواند رقم بزند گفت: در نتیجه این کارگاه باید خود را برای پاسخگویی به این اتفاقات آماده کنیم و اثرات آن را برای فرهنگ کشور کمتر کنیم.

وی پیشگیری و تخفیف خسارت برای حفاظت از میراث فرهنگی را یکی از اقداماتی دانست که همیشه باید در ذهن‌مان باشد و آن را اجرائی کنیم و افزود: باید بتوانیم با قوانین حمایت کارشناسان میراث فرهنگی در زمان بحران را تدوین کنیم و در ذهن‌مان باشد که با ایجاد سیاست‌ها در خصوص آسیب‌پذیر بودن میراث فرهنگی نیاز به سرمایه گذاری برای نسل‌های آینده ضروری است.

او با اشاره به اخبارهای ناامید کننده‌ای که درمورد بحران‌های انسان‌ساز در همه جای دنیا به گوش می‌رسد، بیان کرد: می‌توانیم بیم و امید را در کنار یکدیگر به وجود آوریم، در واقع امید را به ما می‌دهد که می‌توانیم ریسک را به جان بخریم و میراث فرهنگی را برای آینده حفظ کنیم.

سرانو معتقد است: برگزاری این سمینار آموزشی بدون کار سرمایه‌گذاری در بلندمدت و اعتقاد به حفاظت از میراث فرهنگی در قبال تعهد افراد امکان پذیر نخواهد بود.

وی اظهار کرد: امروز موزه‌ها چالش‌های مختلفی را تجربه می‌کنند. زمان سختی برای موزه‌هاست برخی با مشکلات مالی مواجهند، برخی به واسطه بروز رخدادهایی مانند زلزله آسیب می‌بینند و برخی از نابرابری‌ها رنج می‌برند.

وی با اشاره به مسلح شدن ایکوم جهانی به قانون‌هایی مشخص در این زمینه گفت: این نهاد بین‌المللی ۴۰۰۰ موزه را در ۱۳۸ منطقه در جهان زیر نظر دارد و هدفش حفاظت از آنها و معرفی شان حتی در زمان خطر است که با همکاری کارشناسان موزه‌ها در حفاظت از میراث فرهنگی می‌تواند این وظیفه را به درستی انجام دهد.

سرانو با اشاره به کمیته‌های مختلف ایکوم بین‌الملل که حتی مدیریت بحران را در شرایط سخت نیز در دستور کار دارند، گفت: استانداردهای اخلاقی در کمیته اخلاق ایکوم یکی از مهمترین مواردی است که باید اجرایی شود.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را افزایش میزان آگاهی‌ها و بالا بردن دانش افراد برای حفاظت از میراث فرهنگی مطرح کرد و خطاب به کسانی که هنوز عضو ایکوم نشده‌اند از آنها دعوت کرد با توجه به علاقه‌مندی‌ها و آگاهی‌هایشان برای حفاظت از میراث فرهنگی کشورهای خود به ایکوم بپیوندند.

انتهای پیام