اقتصاد مقاومتی، اشتغال » اقتصادی
کد خبر : 424974
دوشنبه - 19 شهریور 1397 - 16:25

بدون مشارکت دانشگاه اشتغال پایدار ممکن نیست

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به رشد پارک های علم و فناوری گفت: اشتغال پایدار بدون مشارکت دانشگاه رخ نمی دهد.

بدون مشارکت دانشگاه اشتغال پایدار  ممکن نیست

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایرنا، محمود نیلی احمد آبادی روز دوشنبه در نشست سراسری روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری افزود: زمانی دانشگاه در مرز زنجیره اشتغال بود اما در حال حاضر به دلیل وجود پارک های علم و فناوری و رشد دانش بنیان در مسیر زنجیره اشتغال قرار گرفته است.
رییس دانشگاه تهران با بیان این که حضور دانشگاه باید در حوزه صنعت و تکنولوژی افزایش یابد و در هر طرحی به عنوان یک الگو حضور پیدا کند، اظهارداشت: دانشگاه آمادگی لازم برای مشارکت با دولت دارد.
نیلی ضمن تشکر از همکاری دولت با دانشگاه ها، بیان کرد: همواره ارتباط دولت با دانشگاه خوب است و معاون اول رییس جمهور این مسئله را دنبال می کند.
وی در عین حال یادآورشد: دانشگاه ها دچار روزمرگی شده اند و باید راهی برای رهایی از این موضوع پیدا شود. لازم است الگوی کلی برای اداره دانشگاه ها ارائه شود.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: دغدغه بزرگ یک رییس دانشگاه در ایران را تامین هزینه ها، خوابگاه و تغذیه است اما در دانشگاه های دنیا این چنین نیست.
نیلی احمد آبادی ، دانشگاه ها را بزرگترین ظرفیت علمی و نیروی انسانی کشور دانست و اظهار داشت: باید این ظرفیت در اختیار جامعه باشد. در حال حاضر آموزش عالی تکه تکه شده است و دانشگاهیان در حکمرانی آموزش عالی دچار مشکل شده اند.
وی بیان کرد: در همه جای دنیا علم با فناوری همراه است اما در کشور ما آموزش عالی با صنعت و تکنولوژی فاصله دارد.
نیلی با اشاره به این که آموزش عالی تنها بر آموزش متمرکز شده و پژوهش مجهول مانده است، افزود: نقش دانش، دانشجو و ارائه مقالات درظاهر پر رنگ است اما در عمل این چنین نیست.
رئیس دانشگاه تهران گفت: امروز شاهد دستاوردهای صنایع دفاعی هستیم. تمام موفقیت صنعت دفاعی به دلیل همکاری دانشگاه و صنعت است. پس چرا در موضوع های دیگر این همکاری را نداریم.
وی بیان کرد: دانشگاه وظیفه خود می داند که در خدمت تمام جامعه باشد و نیاز است بودجه موجود برای دانشگاه ها در عمل انتقال داده شود. با توجه به بند (ت) تبصره ۹ منابع مالی تمام دستگاه ها فریز شود تا دانشگاه بتواند مانند تمام دنیا از آن استفاده کند.
رئیس دانشگاه تهران در خصوص عدم تامین بودجه ارزی برای فعالیت های دانشگاهی نیز گفت: علم بدون همکاری های بین المللی امکان پذیر نبوده و هیچ کشوری در دنیا از لحاظ علمی مستقل نیست.
وی ادامه داد: تولید انتشارات علمی به وسیله دانشگاه است. دو درصد از مقاله های علمی در داخل تولید شده و نود و هشت درصد از مقاله های بین المللی استفاده می شود و استفاده بدون مشارکت امکان پذیر نیست.
رئیس دانشگاه تهران افزود: زمانی که دانشجویان دکتری نتوانند به خارج از کشور بروند، تبادل علمی صورت نمی گیرد.
وی تصریح کرد: اگر قرار است ارز دولتی ارائه نشود بهتر است، اختلاف ریالی آن به دانشگاه ها پرداخت شود. حتی در زمان جنگ ارز بورسیه دانشگاه ها پرداخت شد و دانشگاه ها از لحاظ ارزی دچار مشکل نشدند.
نیلی در پایان با اشاره به جلسه مشترک معاون اول رئیس جمهوری با ۱۳ دانشگاه و معاونین وزیر علوم افزود: در این نشست قرار بر تشکیل کمیته هایی در حوزه های اقتصادی و حفظ سرمایه ملی شد که با حمایت سازمان برنامه و بودجه پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم مدیران دولت از ظرفیت دانشگاه ها استفاده کنند.
در نشست امروز روسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری با حضور معاون اول رئیس جمهوری ، مهارت افزایی و اشتغال پذیری و راه های افزایش و همکاری بیشتر مراکز آموزش عالی و پارک های علم و فناوری مورد بررسی قرار گرفت.