تولیدی » سرمقاله » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 215227
شنبه - 7 بهمن 1396 - 10:57

بحران در بحران

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سوریه پس از داعش نیز با بحران جدیدی روبه‌رو شده است. پس از داعش ترکیه عفرین را در شمال سوریه هدف حملات خویش قرار داد و آمریکا نیز خواهان سهمی در سوریه شده است. آمریکا پس از داعش متوجه شده است که شکست سختی خورده و جای امیدی برای حضور […]

بحران در بحران

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سوریه پس از داعش نیز با بحران جدیدی روبه‌رو شده است. پس از داعش ترکیه عفرین را در شمال سوریه هدف حملات خویش قرار داد و آمریکا نیز خواهان سهمی در سوریه شده است. آمریکا پس از داعش متوجه شده است که شکست سختی خورده و جای امیدی برای حضور در منطقه آشوب‌خیز خاورمیانه ندارد چرا که مذاکرات صلح سوچی با حضور ایران، روسیه و ترکیه برگزار گردیدند و نتایج مثمرثمری را به جهان عرضه کرد ولی جای خالی امریکا، برای خود آمریکا قابل قبول نیست چرا که منافعش به باد رفته است. یا شاید آمریکا نمی‌خواهد از بحران سوریه دست خالی خارج شود.

متهان دمیر، تحلیلگر سیاسی ترکیه‌ای، تاکید کرد هر دو عملیات ترکیه یکدیگر را تکمیل کرده و هدف‌شان منع تاسیس کریدور بین حزب پ‌ک‌ک و حزب اتحادیه دموکراتیک کردی است. وی افزود: هدف عملیات ترکیه در عفرین، جلوگیری از تاسیس یک کشور کُردی در منطقه است. علاوه بر این، هدف دیگر، حذف منابع حملات تروریستی در قالب حملات پ. ک. ک. به ترکیه و نیز تحویل دادن کنترل منطقه به مالکان مشروع آن است. تفاوت بین این عملیات و عملیات سپر فرات، تنها در مکان و حجم خصومت‌هاست.
با این وجود به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در اظهارات خود گفت: ما عفرین سوریه را اشغال نمی‌کنیم بلکه با تروریست‌هایی که در این مکان هستند مبارزه می‌کنیم. اردوغان در ادامه گفت: عملیات عفرین (شاخه زیتون) یک هشدار جدی برای کسانی است که حق ترکیه را در مبارزه با تروریسم قبول ندارند. اردوغان گفته است که قصد دارد تا دایره عملیات نظامی را به منبج بکشاند. منبج شهر کردنشین دیگری است که در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری شرق عفرین واقع شده و بخشی از نیروهای آمریکایی در آنجا مستقر هستند.

شاید باید گفت سوریه عرصه‌ای برای عرض اندام ترکیه و آمریکا است تا خود را به رخ بکشند اما این عقده‌گشایی‌ها در کشور بحران‌زده سوریه تنها موجب تشدید درگیری‌ها در این کشور خواهد شد.