درگفتگو با ربیع عنوان شد :

باید بارگذاری بر روی زاینده رود کنترل شود؛بیش ازاین نمیتوان به کشاورزفشارآورد/مازاد تولید را از بازار جمع‌آوری و ذخیره می کنیم

با بازگشایی زاینده‌رود در روزهایی از سال زراعی فعلی(مهر۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲) بخشی از مزارع استان زیر کشت رفت و با وجود مشکلات فراوان، محصول مناسبی نیز بدست آمد.

باید بارگذاری بر روی زاینده رود کنترل شود؛بیش ازاین نمیتوان به کشاورزفشارآورد/مازاد تولید را از بازار جمع‌آوری و ذخیره می کنیم

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، با بازگشایی زاینده‌رود در روزهایی از سال زراعی فعلی(مهر۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲) بخشی از مزارع استان زیر کشت رفت و با وجود مشکلات فراوان، محصول مناسبی نیز بدست آمد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در باره کشت برنج در نقاطی از استان برغم کم‌آبی منطقه تاکید کرد: کشت برنج در این استان از سطح ۲۲ هزار هکتار به حدود سه تا چهار هزار هکتار کاهش یافته است برخلاف دیدگاه عمومی میزان شالیزارهای این استان محدود و بین ۵۰۰ تا چهار هزار هکتار در نوسان است.

مهرداد مُرادمند؛ به این موضوع اشاره کرد: اسناد تاریخی درخصوص اراضی شالیزاری در این خطه وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده آبی که در کشت برنج مصرف می‌شود از سایر محصولات کمتر است ضمن اینکه باید توجه داشت میزان مصارف آب در باغاتی که در قله کوه ایجاد شده بسیار زیاد تر است.

وی گفت: اراضی شالیزاری که مابین صنایع اصفهان حفظ شده بدلیل خرده مالکی بودن در این سطح مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ، درمورد تأثیر فرونشست زمین بر کشاورزی اصفهان به ربیع گفت: فرونشست زمین مسئله سراسر کشور است که استان اصفهان را نیز در گیر کرده است.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین در دشت مرکزی یعنی اصفهان- برخوار متأثر از جاری نبودن رودخانه زاینده‌رود است، افزود: در این حوضه برداشت شرب و صنعت از چاه‌ها وجود دارد هر چند با پیش‌بینی‌های انجام شده تلاش می‌شود تعادل دشت‌ها روی میزان آب مصرفی حفظ شود اما در مواردی کشاورزان راضی نیستند و بیشتر از این فشار آورن بر کشاورز صلاح نیست و باید بارگذاری روی حوضه زاینده رود کنترل شود.‌

*مازاد تولید را از بازار جمع‌آوری و ذخیره می کنیم

وی درپاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن درباره افزایش قیمت برخی اقلام دامی در بازار گفت: ما سال سختی را به ویژه در حوزه بازار محصولات پشت سر گذاشتیم که در بخشی مربوط به مسائل حوزه تولید و هزینه‌های تحمیل شده بر آن و در بخشی مربوط به افزایش قیمت نسبی در فروش محصولات بود و شاید جامعه انتظار چنین رشدی را نداشت.

وی افزود: این موضوع باعث شد که فشاری هم بر بخش تولید و هم بر مصرف‌کنندگان وارد شود؛ اقتضا تغییر نرخ ارز موجب ایجاد این شرایط شد ولی با هماهنگی و حمایت‌ها اجازه ندادیم که به حوزه تولید آسیبی برسد.

مرادمند بیان کرد: امروزه از نظر تخم‌مرغ، شیر و حتی مرغ به شدت با افزایش مواجه هستیم و تلاش می‌کنیم که بحث مازاد تولید را از بازار جمع‌آوری کرده و ذخایر خود را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: تنها در بحث گوشت قرمز تا حدودی تفاوت قیمت خارج از حد انتظار مصرف‌کننده بوده که امیدواریم با افزایش تولید و قول دولت مبنی بر عملیاتی‌ کردن کالابرگ الکترونیک در حوزه محصولات تولیدی پروتئینی، بتوانیم به اقشار آسیب‌پذیر در این حوزه کمک کنیم.

وی همچنین در رابطه با اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان اصفهان افزود:
در این راستا طرحی تحت عنوان از آبخیز تا جالیز با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی استان و وزارت جهاد کشاورزی در دست اجرا است که در زمینه احیای قنوات در سطح استان دنبال می‌شود.

طرح های آبخیزداری باید اولویت بندی شود

مرادمند افزود: نیاز است که طرح‌های آبخیزداری اولویت بندی و بررسی شود در کدام مناطق قنات‌های استان خشک شده تا در همان مناطق اجرایی شود؛ در طرح آبخیز تا جالیز این مناطق شناسایی شده و با همکاری اداره منابع طبیعی عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: طرح آبخیز تا جالیز را با هدف مرمت و احیای قنوات استان پیگیری می‌کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه استان چهارمیلیون تن ظرفیت تولید محصولات زراعی دارد، ابراز داشت: اگر اختیار ۱۰ درصد صادرات محصولات را در اختیار استان اصفهان قرار دهند، می‌توان با برنامه‌ریزی با تولید کنندگان مازاد تولید را به ظرفیت صادراتی وارد کرد.

وی ادامه داد: این خطه پنج هزار واحد کوچک و بزرگ مرتبط با صنعت کشت‌ گلخانه‌ای دارد که در یک سال اخیر موفق به صدور ۹۰ هزار تن انواع محصولات به کشورهای خارجی شده است و رقم مزبور در پنج ماه نخست امسال حدود ۴۷ هزار تن برآورد می‌شود.

مرادمند همچنین به افتتاح ۱۴۸ پروژه کشاورزی در هفته دولت اشاره کرد و گفت: برای این تعداد پروژه در مجموع ۸۲۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی و بخش خصوصی هزینه شده است.

زهرا نصیری