بایدها و نبایدهای سواد رابطه
روانشناس بالینی خانواده گفت:سواد رابطه (Relationship Literacy) مجموعهای از مهارتها و دانشهای ضروری است که به افراد کمک میکند روابط سالم، پایدار و رضایتبخش را ایجاد و حفظ کنند.
به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی ربیع»؛نجمه امیرخانی در گفتوگو با خبرنگار ربیع اظهار کرد:سواد رابطه (Relationship Literacy) مجموعهای از مهارتها و دانشهای ضروری است که به افراد کمک میکند روابط سالم، پایدار و رضایتبخش را ایجاد و حفظ کنند.
وی ادامه داد: سواد رابطه مفهوم فراتر از “عشق” و “علاقه خودبهخودی” است که نیازمند یادگیری آگاهانه، تمرین و خودآگاهی است.
روانشناس بالینی خانواده گفت : از اجزای کلیدی سواد رابطه از نگاه روانشناسان مهارتهای ارتباطی، توانایی بیان صادقانهی نیازها و احساسات بدون سرزنش، گوش دادن فعال،تمرکز کامل،پرسشهای روشنگر، بازتاب احساسات است.
وی ادامه داد:هوش هیجانی (EQ) شناسایی و مدیریت هیجانهای خود و همسر، همدلی عمیق و درک دیدگاه طرف مقابل، همچنین حل تعارض و تبدیل اختلافات به فرصت برای رشد و تمرکز بر حل مسئله از دیگر اجزای سواد رابطه محسوب میشود.
امیرخانی با بیان اینکه تشخیص حدومرزهای عاطفی، جسمی و ذهنی خود و احترام به مرزهای دیگران نیز از اجزای سواد رابطه محسوب میشود تصریح کرد: افراد باید در رابطه مسئولیتپذیری عاطفی داشته باشند و سهم خود در مشکلات را، بدون سرزنشگری و قربانیپنداری بپذیرند.
روانشناس بالینی خانواده اضافه کرد: افراد میتوانند از راهکارهای عملی برای ارتقای سواد رابطه استفاده کنند خودآگاهی را تقویت و پرسشهای چه الگوهایی در روابط گذشتهام تکرار میشد ؟
نیازهای عاطفی اصلی من چیست؟ را از خود بپرسند، همچنین روزانه احساسات خود را یادداشت و دفترچه خودارزیابی تهیه کنند.
وی گفت: مهارتهای ارتباطی را تمرین کنند و زمانی که همسر مشغول صحبت کردن است ، صبر کنند حرف طرف مقابل را خلاصه کنند، سپس پاسخ دهند.
فاطمه براتی