اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1025203
چهارشنبه - 5 بهمن 1401 - 17:13
در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ربیع عنوان شد:

بازگشت ‏به خویش در سایه عکف/ضرورت بومی‌سازی روش‌های متناظر با مخاطب در اعتکاف و برپایی اعتکاف‌های تخصصی

با توجه به سه سال وقفه دربرگزاری مراسم اعتکاف که به دلیل شرایط کرونایی ایجاد شده بود، امسال این مراسم درسراسر کشور با استقبال بسیار گسترده مردم به ویژه جوانان روبه رو است به گونه ای که خیرین هم برای برپایی این مراسم معنوی پا به میدان گذاشته اند.

بازگشت ‏به خویش در سایه عکف/ضرورت بومی‌سازی روش‌های متناظر با مخاطب در اعتکاف و برپایی اعتکاف‌های تخصصی

 زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، با توجه به سه سال وقفه دربرگزاری مراسم اعتکاف که به دلیل شرایط کرونایی ایجاد شده بود، امسال این مراسم درسراسر کشور با استقبال بسیار گسترده مردم به ویژه جوانان روبه رو است به گونه ای که خیرین هم برای برپایی این مراسم معنوی پا به میدان گذاشته اند.

یکى از سنت‏هاى حسنه و مستحبات اسلامى که پس ازپیروزى انقلاب اسلامى احیاء گردید، سنت اعتکاف است.این عبادت که قبل از پیروزى انقلاب اسلامى حالت فراگیر و عمومى نداشت،در چند ساله اخیر در میان جمع کثیرى از اقشار مردم به ویژه دانشجویان ، دانش آموزان و طلاب،جایگاه والایی پیدا کرده به گونه ای که هر ساله بر تعداد مساجدی که در شهرهاى ایران و جهان اسلام پذیراى مهمانان خدا در ایام البیض رجب هستند افزوده می شود.

اگرچه اسلام،فکر جدایى از زندگى دنیا و گوشه نشینى و کناره گیرى از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت را باطل و ناپسند می داند،اما اعتکاف را به عنوان فرصتى براى بازگشت ‏به خویش قرار داد،تا کسانى که از هیاهو و جنجالهاى زندگى مادى خسته مى‏شوند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهندو با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و ایمان و امیدى بیشتر به زندگى خود ادامه دهند و همیشه با یاد خدا تلاش کنند و خود را در محضر پروردگار ببینند و از نافرمانى او بپرهیزند .

اعتکاف،را بستر مناسب برای اندیشه ، فکر و خردورزى عنوان می کنند چرا که اقامت در مسجد برای مدتی مشخص (دست‌کم سه روز) همراه با روزه است. ارکان این عبادت، ماندن در مسجد و روزه است .

اما حال و هوای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در مساجد اصفهان به گونه ای دیگر است ، جوانان و دانش آموزان نقطه ثقل برگزاری این مراسم شده اند و به اصطلاح تعزیه گردان اعتکاف درقرن جدید دانش آموزان و دانشجویان دهه ۸۰-۹۰ هستند، عطش وصل به خالق یکتا به گونه ای روح جوانان این مرز و بوم را درنوردیده که اکنون بیش از ۳۲۰ مسجد در استان اصفهان را مهیا برای برگزاری آئین معنوی ارتباط با خالق یکتا در ماه رجب کرده است .

  جذب قشر خاکستری در اعتکاف

 مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ربیع اعتکاف، را تلاشى ‏براى نجات انسان هاى فرو رفته در غرقاب روزمره‏گى‏ها و سوق دادن به سمت خود و پروردگارعالم دانست و گفت:‏ این عبادت بازگشت‏به قرآن و معنویت،بازگشت‏به دعا و استمداد از عالم غیب،بازگشت از«خودمدارى‏»به‏«خداگرایى‏» است .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی فوقی، با اشاره به اینکه تا قبل از انقلاب چنین فرصت‌های تربیتی برای نسل جوان فراهم نبود و یکی از برکات انقلاب اسلامی توجه بیش از پیش به برگزاری اعتکاف مخصوصاً در قشر جوان است گفت:خوشبختانه این فرهنگ در بین مردم چنان بارور شده که هر سال برگزاری این مراسم با رشد قابل توجه جوانان و دانشجویان همراه بوده است.

وی افزود: باید اعتکاف را روزنه‌ای برای جذب قشر خاکستری قرار دهیم از آنجایی که دشمن همواره تاکتیک‌های خودش را تغییر می‌دهد، ما هم باید برای جذب بیشتر جوانان و نوجوانان به مسجد، اولویت‌ها و برنامه‌های خود را مورد بازنگری و نسبت به زائقه مخاطب قرار دهیم.

وی تشکیل اتاق فکر فرماندهی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را ضروری دانست و افزود: برنامه‌ریزان و برگزارکنندگان اعتکاف باید اخلاص در نیّت و عمل، ورود عالمانه و هم‌افزا، اقدام به‌روز و متناظر با نوع و سن مخاطب، توجه به جهاد تبیین، ابتکار برای جذب نسل جوان و نوجوان، محتوای غنی، کسب مهارت‌های فنی در برپایی اعتکاف مطلوب، شناسایی ظرفیت‌های محلّه و محیط اطراف مسجد، استفاده از ظرفیت خیرین محلّه و توجه دادن معتکفین به حضرت مهدی(عج) و مسئله ظهور را مدّ نظر توجه قرار دهند.

برای جذب نسل جوان و نوجوان باید نقشه‌ی راه داشته باشیم

مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه بیش از ۳۲۰ مسجد در استان و بیش از ۸۰ مسجد درشهر اصفهان برای مراسشم اعتکاف درنظرگرفته شده است افزود: برای جذب نسل جوان و نوجوان لازم است که نقشه‌ی راه داشته باشیم و روش‌های متناظر با مخاطب را بومی سازی کنیم؛ اعتکاف باید زمینه ای برای تقویت اعتقادات و باورهای دیگر اقشار جامعه باشد.

حجت الاسلام فوقی با اشاره به اینکه امسال ثبت نام برای برگزاری این مراسم معنوی به صورت حضوری در مساجد است افزود:حضور بانوان در این آئین بیش از آقایان است ، البته ۴۰ درصد مساجد برای بانوان و ۴۰ درصد مساجد نیز به اقایان اختصاص داده شده است.

توجه به اعتکاف‌های علمی- تخصصی

وی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان نیز برای برگزاری این آئین معنوی اعلام آمادگی کرده است افزود: درکل هزینه دریافتی با برای این آئین با توجه به بحث های تورم حدود ۴۰۰ هزار تومان است اما با توجه به حضور خیرین در برخی مساجد این هزینه ها متغییر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ، با اشاره به اینکه مبلغین حوزه، دانشگاه و نخبگان در این زمان در مساجد مختلف جلسات گفتمانی رو در رو با متعکفین خواهند داشت افزود: مجموعه‌های فرهنگی و موثرین عرصه‌های تربیتی باید بیشتر از گذشته به نقش خودشان بیندیشند و برای حضور خلّاقانه و ابتکاری در عرصه‌های فرهنگی نو و جدید و فضاهایی مانند پارک‌ها، سینماها، مکانهای مفرح و بازی‌های رایانه‌ای و امثال آن برنامه‌ریزی کنند.

وی گفت: در آیین معنوی اعتکاف، علاوه بر توجه به معنویت باید به ابعاد دیگر مانند علم، مهارت و بصیرت توجه شود؛ لذا باید برپایی اعتکاف‌های تخصصی همچون اعتکاف‌های علمی- تخصصی را هم جدی بگیریم.

حائز اهمیت است، برگزاری آئین معنوی اعتکاف در بارگاه رضوی امسال به صورت ویژه برگزار می شود به گونه ای که ۴۰ هزار نفر برای اعتکاف ماه رجب در حرم مطهر رضوی ثبت‌نام کرده‌اند اما به دلیل محدودیت ها تنها  ۲ هزار و ۲۰۰ نفرمی توانند در این امر معنوی شرکت کنند.

زهرا نصیری