استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 875055
سه شنبه - 14 آبان 1398 - 20:15

بازار زعفران در خراسان شمالی نابسامان است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از وجود مشکلاتی برای توسعه زعفران استان خبر داد و گفت: نابسامانی بازار و عدم وجود برنامه‌های صادراتی مشخص، صادرات فله‌ای و فرآوری محصول زعفران از مشکلات پیش روی توسعه زعفران است.

بازار زعفران در خراسان شمالی نابسامان است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان شمالی، عبدالله یوسفی اظهار کرد: طی دو دهه اخیر توسعه کشت و تولید زعفران در این استان سیر صعودی داشته به‌طوری‌که از سطح ۳۴۳ هکتار و تولید ۵۷ صدم تن در سال ۱۳۸۶ به سطح سه هزار و ۸۵۰ هکتار و پیش‌بینی تولید ۱۸ تن با میانگین عملکرد ۶ کیلوگرم در هکتار در سال ۱۳۹۸ رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: ارزش اقتصادی محصول تولیدی استان حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌گردد که تقریباً ۱۵.۵ درصد ارزش اقتصادی تولیدات محصولات باغی استان را شامل می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه برداشت زعفران از اواخر مهر در این استان آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه دارد، افزود: زعفران در هشت شهرستان استان کشت می‌شود و شهرستان فاروج با سطح دو هزار و ۲۸ هکتار و تولید سالانه حدود ۱۲ تن جایگاه نخست را داراست و شهرستان شیروان و اسفراین در رتبه‌های دوم و سوم تولید قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه کشت و تولید زعفران اشتغال خوبی ایجاد می‌کند گفت: در هر هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت و فرآوری یک شغل مستقیم و حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ شغل غیرمستقیم و فصلی ایجاد می‌کند.

یوسفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵ واحد فرآوری و بسته‌بندی زعفران با ظرفیت ۳.۴ تن (زعفران خشک) در سال در شهرستان‌های فاروج (۴ واحد) و شیروان (یک واحد) مشغول فعالیت هستند که این ۵ واحد فرآوری و بسته‌بندی زعفران برای ۲۸ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی گفت: به‌منظور حمایت از زعفران کاران، خرید حمایتی محصول زعفران در استان آغازشده و این خرید حمایتی منحصراً بر اساس شرایط کیفی محصول انجام می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خرید حمایتی توسط سازمان تعاون روستایی انجام می‌شود و قیمت خرید حمایتی انواع زعفران به ازا هر کیلوگرم شامل زعفران ممتاز رشته‌ای بریده (نگین) ۱۰۵ میلیون ریال، زعفران رشته‌ای بریده ممتاز (شبه نگین) ۹۵ میلیون ریال، زعفران رشته‌ای درجه‌یک (پوشال مرغوب) ۹۰ میلیون ریال، زعفران رشته‌ای درجه ۲(پوشال معمولی) ۸۲ میلیون ریال است.

وی در انتها به مسائل و مشکلات پیش روی توسعه زعفران اشاره کرد و گفت: نیاز به اطلاعات دقیق‌تر از ارقام و واریته های پیازهای مورد کشت در کشور، ضعف دانش فنی در محیط تولید، احتمال طغیان آفات و بیماری‌های خاص با توجه به‌سرعت توسعه کشت، نابسامانی بازار و عدم وجود برنامه‌های صادراتی مشخص، صادرات فله‌ای، مسائل نظارت پس از برداشت و فرآوری محصول زعفران از مشکلات پیش روی توسعه زعفران است.

انتهای پیام/