استانها » اصفهان » تولیدی » فرزانه افسرطه » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 567894
شنبه - 24 آذر 1397 - 12:40

بازاریابی فرش ایران، بعنوان هنر اصیل ایرانی اسلامی ضروری است

بیست‌ویکمین نمایشگاه تخصصی صادرات فرش دستباف در اصفهان با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، استاندار، شهردار و دیگر مسئولان استانی افتتاح شد.

بازاریابی فرش ایران، بعنوان هنر اصیل ایرانی اسلامی ضروری است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بیست‌ویکمین نمایشگاه تخصصی صادرات فرش دستباف در اصفهان با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، استاندار، شهردار و دیگر مسئولان استانی افتتاح شد.
علی یارمحمدیان، مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان، با اشاره به ارزش اقتصادی فرش در دنیا و به عنوان یک میراث فرهنگی، استان اصفهان را به دلیل وجود زیرساخت‌ها، پتانسیل تولید فرش دستباف و پروژه‌های در حال تأسیس نمایشگاهی، توانمند در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در سطح جهانی دانست.
وی پتانسیل اصفهان در صنعت فرش، شهرت، کیفیت و رنگ فرش را زمینه‌ای برای برگزاری نمایشگاه جهانی فرش عنوان کرد.
فرشته دست‌پاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران، با تأکید بر اینکه برای حفظ اصالت فرش دستباف ایران می‌بایست فرش‌هایی صادر شود که شناسنامه داشته باشند، افزود: نمی‌توان به‌سادگی از کنار این همه ارزش بالای فرش‌های اصفهان، نایین، کاشان و … گذشت.
وی در ادامه چنین اظهار کرد: بزرگان فرش دستباف ایران برای این نمایشگاه ارزش بسیار زیادی قائل هستند. فرش دستباف موجبات افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی را فراهم می‌کند. ما با تلاش دولت و مجلس مشکل بیمه قالی‌بافان و فعالان تولید فرش دستباف را رفع خواهیم کرد.
عباس رضایی، استاندار اصفهان، گفت: به کمک بخش‌های صنعت، معدن، گمرک و نمایندگی وزارت خارجه باید بازاریابی ویژه‌ای برای فرش ایرانی صورت بگیرد تا این هنر اصیل کشورمان بیش از گذشته به جهانیان شناسانده شود.
استاندار فرش دستباف را هنر اصیل اسلامی‌ایرانی توصیف کرد که در هر گره آن، تمدن ما نهفته است.
وی تصریح کرد: به فرش ایران دست‌درازی شده که این کار یا از سوی کشورهایی مانند چین و پاکستان صورت گرفته یا سوء‌مدیریت و کم‌کاری‌ها در داخل منجر به این آسیب شده است.
۲۷۰ هزار بافنده فرش دستباف در استان اصفهان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به قدمت چهار هزار ساله فرش ایران گفت: فرش‌های دستباف کاشان، نایین، نجف‌آباد، دهاقان و مناطق عشایری کشور از شهرت ملی و جهانی برخوردارند.
اسرافیل احمدیه افزود: فرش کاشان و نایین تاکنون ثبت جهانی شده و اقداماتی برای ثبت جهانی فرش در دیگر استان‌ها در دست پیگیری است.
وی از وجود بیش از ۲۷۰ هزار بافنده در استان خبر داد که مشکل بیمه دارند و دولت درصدد رفع این مشکل است.
وی سهم استان اصفهان را از یک میلیون مترمربع فرش دستباف در کشور، حدود ۲۸۵ هزار مترمربع اعلام کردکه نشان‌دهنده رتبه بالای استان در تولید فرش دستباف است.
احمدیه گفت: ۵۴۱ فقره تسهیلات یکصد میلیون تومانی با سود ۴درصد به بافندگان فرش دستباف داده شده است؛ همچنین تعداد کارت صادرشده برای مشاغل خانگی تولید فرش دستباف در استان، ۳۷ هزار فقره است.
فرش دستباف باید به اقتصاد پویا تبدیل شود
در ادامه قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان، گفت: اگرچه مصری‌ها قصد دارند فرش را به نام خود ثبت کنند، اما روسیه و کشورهای اروپایی ثابت کرده‌اند این هنر متعلق به ایران است.