استانها » البرز
کد خبر : 779648
شنبه - 5 مرداد 1398 - 12:12

بار سنگین ندامتگاه‌ها بر دوش استان البرز/ زندانیان به شهرهای خود بازگردانده شوند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری، با اشاره به بار سنگین ندامتگاه‌ها بر دوش البرز گفت: لازم است زندانیان به استان و شهرستان­‌های خود و یا حوزه‌­ای که مرتکب جرم شده‌­اند، بازگردانده شوند.

بار سنگین ندامتگاه‌ها بر دوش استان البرز/ زندانیان به شهرهای خود بازگردانده شوند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، مهدی جوهری، استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری  با اشاره به وجود زندان‌های بزرگ در استان البرز و آثار آن بر روی این استان اظهار داشت: بستگان زندانیانی که در زندان رجایی شهر و ندامتگاه قزلحصار دوران محکومیت خود را به سر می­ برند، از سایر استان­ های کشور به کرج می­ آیند و با توجه به سخت بودن تردد ترجیح می­ دهند که در این شهر سکونت کنند و مناطق حاشیه­ ای مانند مهدی آباد و ملک آباد را ایجاد می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری ادامه داد: سرقت، جرائم خشن، جرائم مرتبط با مواد مخدر و سایر ناهنجاری­ های اجتماعی در این مناطق بسیار زیاد بوده و این ­ها از تأثیرات مخرب وجود زندان­‌ها در البرز است.

وی افزود: یکی دیگر از تأثیرات منفی وجود این زندان­ ها در کرج، بعد روانی آن است؛ بخشی از زندانیانی که در این زندان­ ها به سر می­‌برند، مرتکب جرائم خشن شده ­اند که باید مجازات ­های سنگینی را تحمل کنند و وجود این زندان­ ها در کرج موجب ایجاد احساس ناامنی می­‌شود.

جوهری بیان کرد: وجود زندان­ ها در کرج موجب شده تا دیگر استان­ های کشور این­ گونه تصور کنند که تمام جرائم متعلق به البرز و کرج بوده و خود این مسأله نیز احساس ناامنی ایجاد می­‌کند.

وی مطرح کرد: در برخی موارد نیز مشاهده شده که زندانی پس از اتمام دوران حبس خود، به دلیل فقر زیاد حتی هزینه تأمین کرایه برگشت به شهر خود را نیز ندارد و با بیرون آمدن از زندان، مرتکب جرائمی مانند سرقت می­‌شود.

معاون سابق دادگستری استان البرز خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تبعات وجود این زندان­ ها این است که زندانی که چندین سال را برای سپری کردن دوران محکومیت خود در کرج گذرانده، حتی اگر خانواده ­اش به این شهر مهاجرت نکرده باشند، به این دلیل که در این دوران ارتباطاتی تشکیل داده است، ترجیح می­ دهد که در کرج مانده و حتی اقدام به تشکیل باندهای خلاف کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری اظهار کرد: لازم است زندانیان به استان و شهرستان­ های خود و یا حوزه ­ای که مرتکب جرم شده ­اند، بازگردانده شوند تا این بار سنگین از دوش البرز برداشته شود.

انتهای پیام/د/۱۱۰۴/س/۱/ح