استانها » البرز
کد خبر : 867602
سه شنبه - 7 آبان 1398 - 19:03

بارندگی کم‌سابقه در کرج/میزان بارش به ۲۲ میلی‌متر رسید

معاون خدمات شهر شهرداری کرج گفت: میزان بارش‌های شب گذشته در کرج در زمانی کمتر از سه ساعت به ۲۲ میلی‌متر رسید که در طول ۲۰۰ سال اخیر کم‌سابقه بوده است.

بارندگی کم‌سابقه در کرج/میزان بارش به ۲۲ میلی‌متر رسید

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، محمدرضا زین‌العابدینی، معاون خدمات شهر شهرداری کرج گفت: بنا به دستور مدیریت‌شهری و شهردار کرج، از حدود ۴۵ روز پیش لایروبی و بازسازی تمام کانال‌ها، منهول‌ها و جوی‌های شهر انجام شد.

معاون خدمات شهر شهرداری کرج با بیان اینکه براساس اعلام سازمان هواشناسی میزان بارش‌های شب گذشته در زمانی کمتر از سه ساعت به ۲۲ میلی‌متر رسید که در طول ۲۰۰ سال اخیر کم‌سابقه بوده است، تصریح کرد: شهروندان چنین بارندگی را طی دوره‌های اخیر کمتر تجربه کرده‌اند و به نوعی می‌توان آن را سیل نامید.

زین‌العابدینی با اشاره به اینکه بارندگی شب گذشته در پرترددترین ساعات شب و قرارگیری شهر کرج در دامنه‌های البرز اتفاق افتاد، اذعان کرد: این میزان بارش موجب آبگرفتگی خیابان‌ها و ترافیک و در پی آن‌ها کندی تردد شد اما به دلیل شیب موجود در خیابان‌های کرج، آب از سطح شهر خارج و تا حدود زیادی موجب کاهش خسارت‌های سیل مذکور شد.

وی از حضور نیروها، مدیران و معاونان خدمات شهری مناطق، معاون استاندار، شهردار، پلیس راهور و نیروهای آتش نشانی در مناطق مختلف کرج خبر داد و اظهار کرد: ۵۰۰ نفر پاکبان، ۲۲۰ نفر نیروی خدماتی، ۱۰۳ دستگاه آتش نشانی، ۷۸ دستگاه ماشین آلات سازمان مدیریت‌ پسماند، لجن‌کش‌ها و بیل‌های مکانیکی با حضور در مناطق مختلف کرج حضور داشتند.

به گفته زین‌العابدینی، جمع آوری آب‌های زیر پل‌ها و رفع آبگرفتگی معابر و منازل، جلوگیری از ورود آب به داخل منازل و مغازه‌ها، هدایت آب‌های سطحی به جوی‌ها و منهول‌ها توسط گونی‌های ماسه، هدایت آب سیاه‌جوی با ایجاد کانال جدید و جلوگیری از ورود آب به منازل اخترآباد، هدایت و پاکسازی آب‌های سیاه‌جوی، ایجاد ۱۲۰ متر خاکریز و سیل‌بند با هدف انحراف آب و جلوگیری از صدمات احتمالی از دیگر اقدامات خدمات شهری شهرداری کرج در شب گذشته بود.

معاون خدمات شهر شهرداری کرج اظهار کرد: در زیرگذر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ریزش دامنه‌های کناری زیرگذر موجب لغزش زمین شد و گل‌و‌لای حاصل از شسته‌شدن این کناره‌ها موجب مسدود شدن درب چاه‌های آن‌ محدوده شد که تا ساعت پنج صبح امروز سه‌شنبه، مشکل برطرف و آبگرفتگی‌های این‌ محدوده نیز رفع شد. همچنین در منطقه کلاک بالا روان آبی از دامنه کوه در منطقه جاری شد که نیروهای خدمات شهر در حال پاکسازی آن هستند.

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی و تداوم بارش‌ها در روزهای آینده ضمن اعلام آمادگی شهرداری اذعان کرد: جوی‌ها و کانال‌ها ظرفیتی دارند و این حجم از بارندگی در هر جای دیگری که باشد روان‌آب در آن منطقه مشاهده می شود اما لایروبی جوی‌ها و نهرهای سطح شهر آغاز و بنا به دستور شهردار، درب چاه‌ها باز و لایروبی آن‌ها نیز انجام شده است و با توجه به مسائل و مشکلاتی که در روزهای اخیر به وجود آمد، نقاط ضعف شناسایی شده‌اند و در روزهای آینده با مشکلات کمتری در سطح خیابان‌های شهر کرج مواجه خواهیم بود.

معاون خدمات شهر شهرداری کرج در پایان تأکید کرد: در چنین مواقعی شهروندان برای حفظ جان و مال خود ضمن حفظ آرامش، از ترددهای غیرضروری در شهر خودداری کنند و زباله‌های خود را به سطح خیابان‌ها و یا داخل جوی‌ها نریزند زیرا در مواقع بارش، همین زباله ها موجب مسدود شدن راه‌های خروجی آب شده و پس از ورود به سطح خیابان‌ها موجب تشدید آبگرفتگی و هدررفت زحمات نیروهای خدماتی و امدادی می‌شوند.

شب گذشته بارش شدید باران از ساعت‌ حدود ۱۸ آغاز شد و تا ۲۰:۴۵ دقیقه ادامه داشت و در این مدت کوتاه کوه‌های اطراف شهر شسته و گل‌و‌لای آن‌ها به خیابان‌ها سرازیر شد و شهروندان شاهد آبگرفتگی‌های زیادی در سطح شهر بودند. همچنین سیلاب به داخل برخی منازل، معابر و مغازه‌ها ورود کرد اما خسارات مالی چندانی به دنبال نداشت.

انتهای پیام/م/۱۱۰۴/س