استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 604810
سه شنبه - 18 دی 1397 - 22:32
زهره اسدی

این روزها مناسبات مشتری با فروشندگان کالا، وضعیت شفافی ندارد

مشتری زیان‌دیده به‌درستی نمی‌داند به کجا باید شکایت کند و از سوی دیگر پیدا کردن سرنخ واردکننده بسیار دشوار است که آن‌هم نیازمند صرف زمان و هزینه‌های بسیار بالایی است.

این روزها مناسبات مشتری با فروشندگان کالا، وضعیت شفافی ندارد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس ازبجنورد، در شماره امروز روزنامه خراسان شمالی یادداشتی درباره وضعیت استاندارد بودن کالاها در بازار منتشر شده که به این شرح است؛ در کنار قوانینی که حق مشتری را در صورت بی‌کیفیت و غیراستاندارد بودن محفوظ داشته‌اند و به‌موجب آن‌ها باید کالاها باکیفیت خوب و بدون عیب در اختیار مشتری قرار گیرند شاهد عرضه کالاهای تقلبی و غیراستاندارد باقیمت‌های بالا هستیم؛ موضوعی که با قوانین وضع‌شده تناقض دارد.

در کنار این اتفاق سازمان‌های مسئولی داریم که وظیفه اصلی آن‌ها نظارت بر سامانه مناسبات مشتری با عرضه‌کنندگان کالاهاست. حال باید پرسید آیا تمام کالاهایی که برای فروش عرضه‌شده‌اند دارای مهر استاندارد هستند؟

اگر این نشان را ندارند چرا عرضه می‌شوند و کدام دستگاه مسئول جمع‌آوری کالاهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد است؟

درواقع موسسه استاندارد در کشور و ادارات استاندارد در استان‌ها باید توان انجام چنین کاری را داشته باشند اما با توجه به این‌که میزان زیادی از کالاهای غیراستاندارد و بی‌کیفیت به شکل کپی‌برداری از برندهای اصلی تولید و به بازار عرضه می‌شوند، می‌توانیم به این نکته برسیم که شاید توان و حیطه اختیارات و مسئولیت‌های قانونی نهادهای موردنظر برای مبارزه با این قبیل تولیدکنندگان محدود است و صد البته که برای برخورد با تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای غیراستاندارد و جعلی سازمان‌های مسئول باید اختیارات و نیروی اجرایی کافی داشته باشند.

با مرور آنچه مطرح شد می‌توان به این نتیجه رسید که آنچه در این میان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، حقوق مشتری است زیرا مشتری زیان‌دیده به‌درستی نمی‌داند به کجا باید شکایت کند و از سوی دیگر پیدا کردن سرنخ واردکننده بسیار دشوار است که آن‌هم نیازمند صرف زمان و هزینه‌های بسیار بالایی است.

سؤالی که باقی می‌ماند این است که چرا راه شفاف و اساسی برای حل این مشکل وجود ندارد؟

درحالی‌که می‌توان به‌موجب مصوبه‌های قانونی، ورود هر نوع کالای بی‌کیفیت از مبادی ورودی کشور را ممنوع و در صورت تخلف واردکنندگان، طبق قانون با آن‌ها برخورد کرد تا این کار درس عبرتی برای دیگر متخلفان باشد.

انتهای پیام/