استانها » الناز حسینی » تولیدی » کردستان
کد خبر : 869954
جمعه - 10 آبان 1398 - 12:23

ایستگاه پایانی دوازدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی

دوازدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی در روزهای اول و دوم آبان ماه جاری با حضور شاعران ۲۰ استان کشور در شهرستان قروه برگزار شد.

ایستگاه پایانی دوازدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دوازدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی در روزهای اول و دوم آبان ماه جاری با حضور شاعران ۲۰ استان کشور در شهرستان قروه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، آیین اختتامیه دوازدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، جمعی از مسئولان، شعرا و ادبا شعر آیینی کشور و عاشقان اهل بیت (ع) روز پنجشنبه دوم آبان در مجتمع فرهنگی هنری فردوسی قروه برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در کردستان در این مراسم با اشاره به تاثیرگذاری قیام امام حسین (ع) در قالب هنر و ادب گفت: نقش شعر و هنر در بیان نهصت عاشورا و برجسته کردن ویژگی‌های آن بسیار اهمیت دارد.

آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی، با بیان اینکه قدم گذاشتن در مسیری مرتبط با نهضت عاشورا توفیق و افتخار است، عنوان کرد: نقش شعر و هنر در بیان نهصت عاشورا و برجسته کردن ویژگیهای آن بسیار اهمیت دارد و بایستی این مهم همچنان زنده نگاه داشته شده و به نسل آینده منتقل شود.

 وی نقش امام حسین را در طول تاریخ بی نظیر دانست و بر شناخت این مرد بزرگ تاریخ با زبان هنر تأکید و خاطر نشان کرد: نهضت حسینی به احساسات انسانی و مسائل فرامذهبی پیوند خورده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به این کنگره ملی عنوان کرد: عاشورا نماد و نشانه هستی شناسی دینی و فرهنگ عاشورایی پشتوانه عقیدتی، فلسفی و کلامی مسلمانان سراسر جهان در طول تاریخ اسلام است.

در ادامه پیام سید عباس صالحی آمده است: تأثیر فرهنگی حماسه کربلا بر ادبیات، به ویژه آثار شاعران بزرگ شیعه و اهل سنت نشانه‌های یکپارچگی فرهنگی و بازتولید فرهنگ دینی در این سرزمین است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در پیامی کنگره شعر عاشورایی سرودن شعر وحدت و برادری و ارائه تصویری ناب از اتحاد میان فرق و مذاهب اسلامی دانست و عنوان کرد: دوازدهمین کنگره سراسری شعر عاشورایی قروه به پاسداشت حرمت خون سرور و سالار شهیدان و در راستای ترویج فرهنگ دینی، شناسایی و تجلیل از شعرا، ادبا و پدیدآورندگان آثار فاخر فرهنگی و ادبی در سرزمین مجاهدت‌های خاموش و لاله‌های سرخ روییده از خون شهدای مظلوم استان، سرزمین فرهنگ و هنر در حالی برگزار می‌گردد که امروز به حرکتی جریان ساز و تاثیرگذار در حوزه ادبیات عاشورایی در کشور بدل شده است.

در ادامه پیام جلال قلعه شاخانی آمده است: حضور پرشور شاعران، جوانان، پیشکسوتان، اساتید و محبان اهل بیت (ع) بر عظمت این برنامه کلان فرهنگی افزوده و وظیفه‌ی خطیر مسئولان و عاشقان امام حسین (ع) را دوچندان می‌نماید.

معرفی برگزیدگان دوازدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی

 ۲۸۱ اثر ادبی در این دوره از کنگره ملی شعر عاشورایی به مرحله داوری رسید که هئیت داوران این دوره از کنگره سراسری شعر عاشورایی تندیس، لوح تقدیر و جایزه خود را در بخش زیر ۳۰ سال به ترتیب به آرمان معراجی از مازندران، عاطفه جوشقانیان از قم و علی مردی پور از اصفهان به عنوان نفرات اول تا سوم اهدا کرد.

در بخش بالای ۳۰ سال مقام اول تا سوم را به ترتیب، بزرگ خشنود خدایماه بزرگزاد از کاشان، زینب اکبری از صحنه و محسن کاویانی از قم به دست آوردند.

در بخش شعر ویژه نیز ناصر دوستی از زنجان، امیر رسولی از زنجان و دادیار حامدی از ساری به ترتیب موفق شدند در جایگاه اول تا سوم قرار گیرند.

داوری دوازدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی را عبدالجبار کاکایی، بهروز سپیدنامه، منصور دولتی و سعید بیابانکی عهده دار بودند.

نمایش “عطف به سبز ” کاری از گروه نمایش”پیدا” به نویسندگی “مهدی پوررضائیان” و کارگردانی “محمد نقی حیدری” و با اجرای یونس صحرا رو به روی صحنه رفت.

نمایشگاه عکس آیین‌های عاشورایی نیز دربردارنده ۴۰ قاب عکس برگزیده از آیین‌های عاشورایی استان در حاشیه این کنگره ملی افتتاح شد که به مدت یک هفته در نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری فردوسی قروه پذیرای بازدید علاقه مندان است.