تولیدی » دامون رشیدزاده » فوتبال و فوتسال » گزارش » گزارش-مصاحبه » ورزشی
کد خبر : 623411
یکشنبه - 7 بهمن 1397 - 20:15

ایران – ژاپن نبرد برای قهرمانی

تیم ملی فوتبال ایران و ژاپن جدال مهمی را در نیمه نهایی مقابل هم دارند زیرا به عقیده بسیاری از کارشناسان تیم پیروز این دیدار به طور قطع قهرمان آسیا خواهد بود و برنده بازی قطر و امارات شانس چندانی برای قهرمانی ندارد.

ایران – ژاپن نبرد برای قهرمانی

تیم ملی فوتبال ایران و ژاپن جدال مهمی را در نیمه نهایی مقابل هم دارند زیرا به عقیده بسیاری از کارشناسان تیم پیروز این دیدار به طور قطع قهرمان آسیا خواهد بود و برنده بازی قطر و امارات شانس چندانی برای قهرمانی ندارد.

تیم ملی ایران و ژاپن مدت‌هاست بر اساس قرعه در دیدارهای جام ملت‌های آسیا و همچنین انتخابی جام جهانی به هم برخورد نکرده‌اند اما در رده باشگاهی حدود سه ماه پیش تیم فوتبال پرسپولیس ایران در فینال جام باشگاه‌های آسیا به مصاف تیم کاشیما آنتلرز ژاپن ژاپن رفت. متاسفانه در آن مسابقه تیم خوب پرسپولیس توان مقابله با تیم ژاپنی را نداشت و نماینده ایران تنها به نایب قهرمانی بسنده کرد تا بازیکنان ژاپنی در ورزشگاه آزادی جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بعد از آن مسابقه تراژیک خیلی از ایرانی‌ها انتظار داشتند که تیم ملی فوتبال ایران در فینال جام ملت‌ها انتقام شکست پرسپولیس را از ژاپنی‌ها بگیرد. اما حالا در جام ملت‌ها یگ گام قبل از فینال تیم ایران این فرصت را دارد تا با شکست ژاپن هم به فینال آسیا برسد و هم انتقام قرمزهای پایتخت را از چشم بادامی‌ها بگیرد.

البته ژاپن به هیچ عنوان حریف آسانی برای ایران نیست. ژاپنی‌ها تا اینجای رقابت‌ها با بازی‌هایی به شدت محتاطانه و یا به عبارت بهتر موذیانه موفق شدند یکی یکی رقبا را از سر راه بردارند.

ژاپن و ایران در کل در ۱۷ بازی به مصاف هم رفته‌اند که سهم هر تیم ۶ پیروزی بوده و ۵ بار هم بازی مساوی شده است. بهترین پیروزی تیم ملی برابر حریف قدرتمند خود در بازی‌های آسیایی کره ۱۹۸۶ کره جنوبی به دست آمد که گل‌های سیدمهدی ابطحی و ناصر محمدخانی، برد دو گله‌ای را در این مسابقات نصیب ایران کرد. در سوی دیگر نیز بدترین شکست ایران مقابل آبی‌پوشان چشم بادامی به بازی‌های آسیایی بانکوک برمی‌گردد؛ جایی که تیم ملی با نتیجه ۳ بر یک قافیه را به حریف خود واگذار کرد. پرگل‌ترین بازی دو تیم هم به سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۹۷ بازمی‌گردد. در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ ایران با نتیجه ۳ بر ۲ حریف خود را شکست داد و در عوض در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ بازی را همین نتیجه به رقیب سنتی واگذار کرد.

نخستین تقابل دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید و یک نتیجه مساوی حاصل آخرین تلاش دو تیم برابر هم بود؛ دیداری که با گل‌های مهدی ترابی برای ایران و یوشینوری موتو برای ژاپن با تیجه یک بر یک به اتمام رسید. در جام ملت‌های آسیا نیز دو تیم ۳ بار برابر هم قرار گرفتند که ایران تا به حال نتوانسته حریف صاحب‌نام خود را شکست دهد. باخت یک گله در هیروشیما و دو تساوی بدون گل، نتایج تیم ایران برابر سامورایی‌ها در جام ملت‌های آسیا بوده است.

گلزن‌ترین بازیکن تقابل‌های دو تیم علی دایی با چهار گل است و گلزن‌ترین بازیکن ژاپنی مقابل ایران هم اسامو مائدا است که توانست در مقابل ملی‌پوشان ایرانی دو گل به ثمر برساند.

ایران در حالی به دیدار نیمه نهایی پا می‌گذارد که به دلیل دو اخطاره شدن مهدی طارمی را در اختیار ندارد.

علیرضا بیرانوند با بسته نگه داشتن دروازه‌اش مقابل شاگردان مارچلو لیپی پنجمین کلین شیت پیاپی خود را هم انجام داد تا رکورد جدیدی ثبت کرده باشد.

ایران با ۱۲ گل فعلاً بهترین خط حمله مسابقات را در اختیار دارد. (این گزارش پیش از بازی قطر – کره جنوبی تنظیم شده است.)

ایران در صورت شکست ژاپن، طلسم ۴۳ ساله صعود به فینال مسابقات را از بین می‌برد و در آستانه کسب چهارمین عنوان قهرمانی خود در قاره کهن و دریافت لقب عنوان برترین تیم آسیا قرار می‌گیرد.

گفتنی است ایران و ژاپن باید دوشنبه ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه به وقت ایران در ورزشگاه هزاع بن زاید برابر هم قرار گیرند.