به گزارش پایگاه خبری ربیع، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری هفته پویش ملی مبارزه با سرطان گفت: در ایران در حوزه درمان سرطان‌ها اقداماتی انجام می‌شود که در کشورهای برتر دنیا نیزانجام می‌شود.

  کمال حیدری با اشاره به اینکه  یکی از اقدامات دانشگاه‌های علوم پزشکی از سال ۸۵ ثبت کردن سرطان بوده است افزود: هرچه اطلاعات و آمار دقیق‌تر باشد بهتر می‌توانیم پیشگیری کنیم، تعداد موارد جدید سرطان در کشور در سال ۹۳ تعداد ۱۱۲ هزار و ۶۰ مورد و آمار استان اصفهان ۹ هزار و ۱۳۷ مورد بوده است که ۸ هزار و ۶۳۵ مورد تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قرار دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه به بیان میزان شیوع سرطان‌های مختلف در بین بانوان و آقایان پرداخت و افزود: سرطان‌های معده، پوست، پروستات و کلورکتال در بین آقایان و سرطان‌های کلورکتال، پستان و پوست در بین بانوان شیوع بیشتری دارند، تروئید و لوسمی نیز در بین خانم‌ها رواج دارد، در کودکان صفر تا ۱۴ ساله ۲۸۰ مورد سرطان مغز استخوان، مغز و کلیه دیده شده است.

وی با اشاره به این‌که به ترتیب بیشترین درگیری در سرطان‌های ریه، معده، کبد، کلورکتال، پستان و مغز است، عنوان کرد: در استان اصفهان در سال ۹۴ تعداد ۱۰ و ۳۲۵ مورد سرطان شناسایی شده است که حدود ۹ هزار مورد تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قرار دارند؛ در سال ۹۱ تشخیص زودهنگام سرطان شروع شده است، در مطالعه‌ای مشخص شد که ۶۴ درصد ابتلا به سرطان کشف شده است که ۱۳ درصد در مرحله آخر قرار داشتند.

مداخلات غیرتخصصی در بازگشایی قلیان‌خانه‌ها

حیدری با بیان این‌که ابتلا به سرطان روده بزرگ در سال ۹۶ در شهرضا به صورت پایلوت بررسی شد، توضیح داد: حدود ۲۸ درصد جامعه هدف را مورد بررسی قرار دادیم و حدود ۱۸۵ هزار نفر مورد غربالگری قرار گرفتند که ۶۲ مورد ابتلا به سرطان و ۶۱۲ مورد پولیپ روده بزرگ شناسایی شد، با اجرای این برنامه برای کاهش بروز سرطان در ۱۰ سال آینده اقدامات خوبی انجام شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از انجام غربالگری سرطان دهنه رحم با پاپ اسمیر در طول بیش از یک دهه خبر داد و اذعان کرد: در حوزه پیشگیری از سرطان اقدامات زیادی انجام شده است و دغدغه زیادی داریم؛ ۲۰ سال وقت برای برنامه مبارزه با دخانیات و اثر آن بر کاهش سرطان وقت نیاز است، ۳۰ درصد سرطان‌ها به هر نوعی با دخانیات عجین هستند، افرادی بدون آگاهی موجب شدند که قلیان‌خانه‌ها بدتر از قبل دوباره فعال شوند.

امکان پیشگیری از سرطان در ۸۰ درصد موارد

وی همچنین با اشاره به این‌که در جوامع توسعه‌یافته حدود ۳۰ درصد رژیم غذایی در ابتلا به سرطان مؤثر است، ابراز کرد: عوامل محیطی و آلودگی هوا و کمبود تحرک نیز در بروز سرطان مؤثر است، ۶۱ درصد افراد استان چاقی و اضافه وزن دارند که این هم بر بروز سرطان مؤثر است.

حیدری با بیان این‌که محوریت برنامه تحول سلامت سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است، اذعان کرد: سرطان به میزان ۴۰ درصد به راحتی قابل پیشگیری و به میزان ۴۰ درصد هم در غربالگری‌ها قابل پیشگیری است و در کل می‌توان گفت که سرطان ۸۰ درصد قابل پیشگیری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر این‌که به شکلی باید برنامه‌ریزی شود که نیازهای مردم در حوزه اجتماعی و روانی را هم علاوه بر نیازهای جسمی پاسخگو باشیم، گفت: همکاری‌های بین بخشی با توجه به سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بسیار اهمیت دارد، باید به سمت جلب توجه سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران نیز برای عملی کردن سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر رفت.