ایران قوی در گرو ایمان جوانان

بشر در طول تاریخ و در تمامی جغرافیای جهان برای اینکه بتواند امنیت خود را تأمین کند و در پرتو این امنیت راه عزت خود را بپیماید و رفاه و آسایش مادی و معنوی به دست آورد، نیازمند اقتدار پایدار و مستحکم است. در نظام‌های مادی، اقتدار متکی بر پایه‌های قدرت مادی است؛ اما در الگوی اسلامی و معنوی، اقتدار متکی بر عامل معنوی و ارزش‌های الهی است؛ چنانچه مقام معظم رهبری در دیداری (۱۹ دی‌ماه ۹۶)، ایمان و انگیزه جوانان را ازجمله ابزارهای اصلی اقتدار ملی دانستند.

ایران قوی در گرو ایمان جوانان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بشر در طول تاریخ و در تمامی جغرافیای جهان برای اینکه بتواند امنیت خود را تأمین کند و در پرتو این امنیت راه عزت خود را بپیماید و رفاه و آسایش مادی و معنوی به دست آورد، نیازمند اقتدار پایدار و مستحکم است. در نظام‌های مادی، اقتدار متکی بر پایه‌های قدرت مادی است؛ اما در الگوی اسلامی و معنوی، اقتدار متکی بر عامل معنوی و ارزش‌های الهی است؛ چنانچه مقام معظم رهبری در دیداری (۱۹ دی‌ماه ۹۶)، ایمان و انگیزه جوانان را ازجمله ابزارهای اصلی اقتدار ملی دانستند.

برعکس نظام‌های مادی که اقتدار را متکی بر پایه‌های قدرت مادی می‌دانند و پول، سلاح، تبلیغات فریبکارانه، مزورانه و منافقانه را ابزار قرار می‌دهند تا به اقتدار دست یابند؛ در الگوی اسلامی و معنوی، این اقتدار در درجه اول متکی بر عامل معنوی و ارزش معنوی و الهی، ایمان، اعتماد به خدای متعال و تلاش مخلصانه در راه آرمان‌های بلند و والاست.

ناگفته پیداست که جامعه اسلامی به سلاح، نظم، تجهیزات و آموزش بی‌اعتنا نیست، بلکه همه اینها را لازم می‌داند؛ اما همه اینها جسم و کالبد هستند و روح و اصل آن احساس تکلیف خدایی و اتکال به خدای متعال است.

این ابزارهاست که یک ملت را آن‌چنان مقاوم و استوار می‌کند که قدرت‌های مادی قادر نیستند آن را به زانو درآورند و درنتیجه نصرت و پیروزی نهایی با آن ملت خواهد بود.

نظامی می‌تواند در اوج اقتدار قرار گیرد که مردم را با خود داشته باشد و حول محور پرقدرت مردم حرکت کند و ارتباط همیشگی و نزدیک با آنها داشته باشد و در هر تصمیمی مردم و منافع عامه را اصل قرار دهد؛ درعین‌حال باید هم از قدرت اقتصادی سالم و پویا برخوردار باشد تا بتواند در مقابل توطئه‌های اقتصادی و تحریم‌های دشمن خود را حفظ کند و هم از قدرت نظامی بالا و مقتدر بهره‌مند باشد تا کسی جرئت تهدید نظامی عملی علیه او نداشته باشد.

اگر ایمان و اعتقاد مردم اصل قرار گیرد و نظام سیاسی متکی بر مردم باشد، اقتصاد مستقل و بی‌نیاز از بیگانه بوده و قدرت نظامی کشور پیشرفته و نیروی انسانی کارآمد باشد، اقتدار تأمین و دشمن مأیوس خواهد شد.

مقام معظم رهبری فرمودند: «علم مایه قدرت است؛ هم امروز و هم در طول تاریخ؛ در آینده هم همین جور خواهد بود. این علم یک‌وقت منتهی به یک فناوری خواهد شد، یک‌وقت هم نخواهد شد. خود دانش مایه اقتدار است؛ ثروت‌آفرین است؛ قدرت نظامی‌آفرین است، قدرت سیاسی‌آفرین است.

یک روایتی هست که می‌فرماید: «العلم سلطان»؛ علم، قدرت است؛ «من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه»؛ یعنی مسئله دو طرف دارد: اگر علم داشتید، می‌توانید سخن برتر را بگویید، دست برتر را داشته باشید؛ «صال»، یعنی این؛ اگر نداشتید، حالت میانه ندارد؛ «صیل علیه». پس کسی که علم دارد، او دست برتر را بر روی شما خواهد داشت؛ در مقدرات شما دخالت می‌کند، در سرنوشت شما دخالت می‌کند. گنجینه معارف اسلامی پر است از این حرف‌ها.» (۱۳/۱۱/۱۳۸۸)‌

از طرفی باید گفت رفتارهای اجتماعی، انضباط، وجدان کاری، قانون‌گرایی و روح دین‌داری از پایه‌های اقتدار است.

به این سخن رهبری فرزانه انقلاب توجه کنیم که فرمودند: «ما باید در زمینه اخلاق دچار عقب‌ماندگی نشویم. رفتارهای اجتماعی، انضباط، وجدان کاری، قانون‌گرایی و روح دین‌داری – که بعضی آدم‌های بی‌انصاف، روح دین‌داری جوان‌های ما را در معرض تطاول قرار دادند و به نام حرف‌های بی‌محتوا و بی‌منطق و به نام آزادی، دست‌خوش غارت کردند – از پایه‌های اقتدار است… یکی از پایه‌های اقتدار ملی این است که مسئولان کشور و آحاد ملت اعتقاد داشته باشند می‌توانند این راه‌ها را طی کنند و این کارها را انجام دهند؛ خود را عاجز، بی‌دست و پا و در محیط بن‌بست احساس نکنند… موجبات اقتدار ملی جزو کارهایی است که مربوط به حکومت است و دستگاه‌های حکومتی باید انجام دهند. البته توهم قدرت هم نداشته باشیم. آنچه را نمی‌توانیم، با تخیل و توهم و خیال‌پردازی برای خودمان فرض نکنیم؛ غفلت از قدرت واقعی و حقیقی خودمان نداشته باشیم.» (۰۸/۰۸/۱۳۸۴)

بی‌جهت نیست که دشمن درصدد است مردم را از حاکمیت جدا کند و با تهاجم اقتصادی و فرهنگی و دروغ و شایعه و ایجاد شبهات، یأس و ناامیدی را به جامعه تزریق و از طرفی ایمان و اعتقاد جوانان را سست کند؛ زیرا ایمان و اعتقاد و انگیزه جوانان و عواطف مردم از ابزارهای مهم اقتدار ملی و ایران قوی هستند؛ بنابراین باید همه و به‌ویژه مسئولان به هوش باشند.

مظفر حاجیان حسین آبادی