کدام دشوارتر است؟

ایجاد یا حفظ؟اَلاْبْقاءُ عَط اَلْعَمَلِ اَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ

در آستانه چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم در این روزهای خاطره انگیز بد نیست قبل از هر چیز مروری داشته باشیم بر تهدیدها و آسیب‌هایی که انقلاب اسلامی را تهدید می کند زیرا شناخت آسیب‌ها انقلاب را از گزند دشمنی های دشمنان مصون می سازد.

ایجاد یا حفظ؟اَلاْبْقاءُ عَط اَلْعَمَلِ اَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در آستانه چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم در این روزهای خاطره انگیز بد نیست قبل از هر چیز مروری داشته باشیم بر تهدیدها و آسیب‌هایی که انقلاب اسلامی را تهدید می کند زیرا شناخت آسیب‌ها انقلاب را از گزند دشمنی های دشمنان مصون می سازد.

شناخت آسیب‌ها و آفت هایی که انقلاب اسلامی را تهدید می کنند، نخستین و اساسی ترین قدم در جلوگیری از پیدایش و رشد آسیب‌هاست و تلاش لازم برای پویایی سیر تکاملی انقلاب اسلامی را قوت می بخشد. دشمن می کوشد از همه امکانات خود استفاده کند تا در راه تشخیص حق از باطل و حرکتِ بدون لغزش در مسیر مستقیم دین و انقلاب اسلامی، خدشه و انحراف و ابهام ایجاد کنند. امام محمدباقر (ع) حفظ عمل و استمرار آن را از خود عمل مهم تر و دشوارتر برمی شمارد: اَلاْبْقاءُ عَط اَلْعَمَلِ اَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ

 امام خمینی رهبرو بنیانگذار انقلاب اسلامی که انقلاب را از فراز و نشیب های فراوان و امواج متلاطم فتنه های شکننده به سلامت عبور داده، درباره سختی و مشقت حفظ دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی می فرمایند: “بدانید که حفظ یک پیروزی مشکل تر است از پیروزی به دست آوردن، کشور گشایی از حفظ کشور آسان تر است. ” انقلاب اسلامی همواره از درون و بیرون با آسیب‌ها و آفت هایی مواجه است که درصورت غفلت مردم و مسئولان، به تدریج به انحراف یا استحاله و یا نابودی کشیده می شود.امام خمینی درباره اهمیت آسیب شناسی انقلاب و زیانهای غفلت که عامل مهمی در آسیب رسانی به انقلاب اسلامی است می فرماید: “یک کشوری وقتی آسیب می بیند که ملّتش بی تفاوت باشد راجع به آسیب‌ها.” امام خمینی موفقیت دراز مدت دشمن در کشورهای اسلامی در طول سالیان گذشته به خصوص در ایران را نتیجه غفلت مسلمانان و ایرانیان و نخبگان جامعه در برابر سیاستهای مرموز و پیچیده استعماری می داند و می فرماید: ما باید از این به بعد این هوشیاری که ملت مان پیدا کرده است، جدیّت کنیم که ادامه پیدا کند، ما صدمه این غفلت ها را سیصد سال است داریم می خوریم. هشدارهای مقام معظم رهبری در چند سال اخیر به همین دلیل است تا هم مردم و هم مسئولان، آسیب‌های تهدید کننده سلامت انقلاب را جدی تلقی کنند و با سیاست گذاری صحیح جامعه را واکسینه کنند: عزیزان من! گاهی یک غفلت، یک بی توجهی، یک سستی، یک سهل انگاری ممکن است یک محصول عظیم را از دست یک ملت بگیرد! یکی از تهدیدهای دشمنان تهاجم تبلیغاتی علیه اسلام و انقلاب اسلامی است. آنان می کوشند بدین شیوه جامعیت دین اسلام و به ویژه فقه و احکام و قوانین اسلامی را در اداره حکومت و مدیریت و سیاست گذاری در جامعه مدرن ناتوان و ناقص معرفی کنند و چنین القاء کنند که دین یک امر عبادی، شخصی و رابطه بنده با خدا است و نباید از آن انتظار مدیریت و حکومت در یک جامعه مدرن را داشت.

در این راستا بزرگ نمایی برخی از کاستی‌ها و نابسامانی ها، تخطئه کردن نظام اسلامی به دلیل نارسایی‌هایی که به دست عوامل دشمن به وجود آمده است، نادیده انگاشتن دستاوردهای عظیم انقلاب، بویژه استقلال سیاسی و فرهنگی، تعمیم عملکرد نامطلوب و غیر قابل دفاع برخی مدیران و مسئولان لغزیده در دام دنیاطلبی، به کلّیت انقلاب و مسئولان نظام، بالا بردن سطح توقعات مردم و ناراضی کردن آنان از وضعیت موجود، تحلیل های منحرف کننده ومغالطه آمیز ازحوادث ورویدادهای مختلف انقلاب، مقایسه‌های سطحی و غلط بین ایران اسلامی و برخی کشورهای به ظاهر پیش رفته و مسائلی از این قبیل از تبلیغاتی است که آسیب زا هستند و دشمن در این رابطه سرمایه گذاری می کند لذا باید مراقب بود که دشمن نتواند با این ابزار موفقیتی کسب کند. گفتنی است انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی داشته است که در رأس آنها احیای اسلام ناب محمدی (ص) و قطع کامل وابستگی‌های سیاسی، فرهنگی از بیگانگان، رشد اقتصادی، آزادی تؤام با مسؤلیت انسانی، خودباوری، استقلال طلبی، فراهم آمدن زمینه خدمت رسانی به مردم و استقرار عدالت اجتماعی است. از طرفی انقلاب اسلامی از طلیعه پیروزی تا دوران دفاع مقدس و بعد از آن با توطئه های نظامی، اقتصادی و سیاسی فراوانی از سوی دشمنان مواجه بوده که در برابر تمام آن ناملایمات و سختی ها با پرداخت حداقل هزینه بهترین و بیشترین کار آیی را در ثبات و رشد انقلاب در ابعاد گوناگون داشته. امام در یک تحلیل جامع در این باره می فرماید: من امروز بر این عقیده ام که مقتدرترین افراد در مصاف با آن همه توطئه ها و خصومتها و جنگ افروزی هایی که درجهان علیه انقلاب اسلامی است، معلوم نبود موفقیت بیشتری از افراد موجود به دست می آوردند. در یک تحلیل منصفانه از حوادث انقلاب، خصوصا از حوادث ده سال پس از پیروزی باید عرض کنم که انقلاب اسلامی ایران در اکثر اهداف و زمینه ها موفق بوده است و به یاری خداوند بزرگ در هیچ زمینه ای مغلوب و شکست خورده نیستیم! همچنین باید توجه داشت که وجود پاره ای از مشکلات و نابسامانی ها، معلول دینی بودن حکومت نیست بلکه نشأت گرفته از این واقعیت است که برخی از مسئولین و نهادهای نظام به تمام آیین ها و دستورات اسلام در قلمرو مسئولیت خود عمل نکرده اند و یا از مسیر اسلامی بودن نظام منحرف شده‌اند و به تعبیر مقام معظم رهبری: ما هر جا موفق شدیم، ناشی از تبعیت از اسلام بوده، هر جا ناموفق ماندیم ناشی از سرپیچی از اسلام بود.

مظفر حاجیان