استانها » اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » سرمقاله » قم » گزارش-مصاحبه » محمد توکلی
کد خبر : 906378
پنجشنبه - 28 آذر 1398 - 21:39
در راستای رونق صادرات بین ایران و عراق صورت می گیرد؛

ایجاد شبکه پول مجازی و اقتصاد اشتراکی

مشاور معاونت فرهنگی ، اجتماعی وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: باید شبکه پول مجازی و اقتصاد اشتراکی در راستای رونق شرکت های ایرانی برای صادرات به عراق انجام شود.

ایجاد شبکه پول مجازی و اقتصاد اشتراکی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دکتر محمد تقی دباغیان در گفت و گو با پایگاه خبری ربیع، با بیان اینکه صادرات و رونق بازار جهش و ثبات رونق تولید را به همراه خواهد داشت اظهار کرد: برای صادرات خدمات فنی مهندسی دو فرایند مهم از جمله اراده دولت وآگاهی بخش خصوصی باید تقویت شود.
وی با تاکید براینکه تکلیف دولت با بیانات مقام معظم رهبری در حوزه رونق بازار مبنی بر صادرات از کشورهای همسایه افق روشنی را پیش چشم تمام مسئولین حاکمیتی گذارده است، تصریح کرد: بر همین اساس مقام عالی وزارت ICT دستور صادرات ما را در کشورهای همسایه صادر کرده و دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری نیز با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی مصمم به حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق و فناور در این حوزه شده است .

مشاور معاونت فرهنگی ، اجتماعی وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی بیان کرد: اما این پایان موضوع و تمام کار نبوده و دولت باید خدمات بانکی و معافیت های مالیاتی و گمرکی را گسترش و مشوق های صادراتی را در حداقل زمان ممکن به شرکت های موفق صادرکننده بپردازد و از صدور بخش نامه کوتاه مدت نیز بپرهیزد.
این کارشناس صادرات با بیان اینکه در بخش شرکت های خصوصی میزان آگاهی باید تقویت شود گفت: شرکت ها باید از شرکت های مدیریت صادرات مشاوره گرفته و از شرکت های برتر صادراتی الگو برداری کنند. همچنین در مجامع بین المللی نیز بواسطه هیات تجاری و تورهای تجاری و سمینارها حضور پررنگ تری داشته و نسبت به مطالبه حقوق خود اقدام کنند تا بتوانند فرایند ضمانت نامه های بانکی را به صورت دقیق مدیریت کنند.

وی با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه بین المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات کربلا- عراق، بیان کرد: این نمایشگاه با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور درتاریخ نهم تا دوازدهم مهرماه سال جاری در کربلا برگزار می شود.
دباغیان ملزومات ‌نمایشگاه فرهنگی کربلا را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: نمایشگاه صادراتی کربلا براساس مجوز سازمان توسعه تجارت و درخواست مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری از مدیر کل عربی آفریقایی وزارت صمت در دستور کار قرار گرفت .

وی افزود: عراق به سبب قرار داشتن در میان سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا دارای موقعیت جغرافیایی استراتژیک، همجواری و بیشترین گذرگاه مرزی و نحله های فرهنگی_ مذهبی مشترک است که به همین دلیل سیاست های دولتمردان عراق برای جلوگیری از کاغذ بازی،فساد اداری و مسایل سیاسی امنیتی برنامه دولت همراه ، توسعه دولت الکترونیکی و توسعه خدمات بر بستر تلفن همراه است و این برنامه را از اهم برنامه های خود می دانند.
مشاور معاونت فرهنگی ، اجتماعی وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اصولا عراقی ها به ایرانی ها با توجه به مشابهت مشکلات اعتماد بیشتری نسبت به شرکت های ترکیه ای و غیره دارند، تصریح کرد: در این راستا شرکت های ایرانی باید بتوانند در وندور لیست وزارت ICT عراق قرار گرفته و پروژه های حوزه ICT عراق را مدیریت و اجرا کنند.
وی اضافه کرد: شرکت های ایرانی نیز باید تلاش کنند با حمایت مسئولین با شرکت مجری طرح های عراق به نام شرکت « سلام » جهت انجام پروژه ها همکاری موثری داشته باشند .
دباغیان با اشاره به تاریح برگزاری این نمایشگاه گفت: برگزاری نمایشگاه کربلا از ۹ تا ۱۲ مهر ماه سال جاری از امتیاز و مزایای بسیار خوبی برخوردار است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه حمایت های مادی، معنوی توام با هدف گذاری دقیق و تشنگی بازار عراق و تخریب زیرساخت ها در این کشور بواسطه درگیری های جنگی و حملات تروریستی همگی نیاز به بازسازی و ترمیم دارد.

وی با تاکید براینکه در مورد عراق نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشیم، گفت: بازار عراق نیازمند خدمات و توریسم مذهبی گسترده ای در حوزه سخت افزار وکلیه خطوط ارتباطی ثابت (ارضی)قدیمی دارد.
دباغیان عنوان کرد: لزوم وجود کابل نوری و خطوط ثابت برای اینترنت اشیا و پرسرعت آینده نزدیک نیاز به بازسازی دارد و شرکت های ایرانی توانایی پرداختن به این مسئله را دارند.

وی با تاکید براینکه برای عراق در مبارزه با تروریسم هزینه کرده ایم، خاطرنشان کرد: امروز نباید بازار هدف گسترده عراق را به ترک ها واگذار کنیم؛ زیرا امکان مبادلات در عراق بسیار راحت و ارزان است و ما نیز می توانیم با پرچم شرکت های عراقی و پشتیبانی شرکت های ایرانی در دیگر کشورهای همسایه پروژه های بلند مدت اجرا کنیم .

سید محمّد توکلی