اکنون نوبت شماست

دیروز مردم از حقوق قانونی خود استفاده کردند و با شور و نشاط به پای صندوق‌های رأی آمدند و به تکلیف عمل کردند و به نظر خودشان از بین صلحا اصلح‌ها را انتخاب کردند. مردم در این انتخابات نیز حضور خود در میدان را به نمایش گذاشتند و دشمن را مأیوس کردند.

اکنون نوبت شماست

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دیروز مردم از حقوق قانونی خود استفاده کردند و با شور و نشاط به پای صندوق‌های رأی آمدند و به تکلیف عمل کردند و به نظر خودشان از بین صلحا اصلح‌ها را انتخاب کردند. مردم در این انتخابات نیز حضور خود در میدان را به نمایش گذاشتند و دشمن را مأیوس کردند. و به فرمایش مقام معظم رهبری برای نظام قدرت افزایی نمودند چنانچه فرموده‌اند:انتخابات نشان‌دهندهٔ حضور مردم در صحنه است. «حضور مردم در صحنه» یعنی چه؟ یعنی نظام جمهوری اسلامی پشتوانهٔ مردمی دارد. این، در اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و اقتدار کشور تأثیر بی‌نظیری دارد؛ یعنی هیچ چیزی، هیچ ابزار قدرتی به اندازهٔ حضور مردم، قدرت‌افزا برای کشور نیست. بله، ما ابزارهای نظامی، ابزارهای سیاسی، ابزارهای اقتصادی را قدرت‌افزا و قدرت‌زا میدانیم برای کشور، امّا هیچ کدام به اندازهٔ حضور مردم نیست؛ حضور مردم، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه قدرتمند می‌کند.

حضور مردم قدرت فوق همه قدرتهای دیگر است، قدرتی است که ترمز دشمن را می‌کشد و او را از هر گونه پررویی باز می‌دارد؟ کشوری که مردمش پشت نظامشان باشند از گزند حوادث ناگوار دشمن‌ها در امان خواهند بود. اگر در این چهل و شش سال حضور مردم نبود معلوم نبود وضعیت کشور ما با دشمنان قداره بندی که دارد چه شده بود بهمین دلیل رهبری فرزانه انقلاب فرموده‌اند: اگر در کشور ما انتخابات و مردم سالاری و حضور مردمی و اراده‌های جوشان شما مردم در وسط صحنه و میدان نمی‌بود، بدانید یک سال هم این انقلاب دوام نمی‌آورد ۱۵/۱۱/۱۳۸۲

حالا مردم برای چند دهمین بار با حضور خود ماندگاری نظام را تضمین نمودند مردم آمدند و انتخابشان را کردند و اکنون نوبت شماست؟ شمایی که از مردم رأی گرفتی و اعتماد مردم را جلب نمودید؟ قطعاً شعار و برنامه‌هایی در جهت رفع مشکلات مردم در سطح کشور و در سطح منطقه خود داشته‌اید که امروز باید برای اجرا تقویم زمانی معقول و منطقی داشته باشید و برنامه اتان را آماده کنید که از بدو مجلس جدید وارد عمل شوید؟ نمایندگان باید کاری کنند که همچون رأی مردم دشمن را مأیوس کنند؟

دشمن باید بداند نمایندگان به دور از هیاهو به دنبال حل مشکلات مردم هستند و چشمشان به دشمن برای کمک نیست بلکه با چشمان تیزشان مراقب تحرکات دشمن هستند. باید بدانند هرگونه اقدامی که رضایت مردم را به دنبال داشته باشد مقابله با دشمن است و این همان چیزی است که مطالبه عمومی است. رأی مردم سبب ارتقاء ضریب امنیت کشور گردیده است و این ضریب امنیتی فرصت را برای خدمت صادقانه فراهم می‌نماید و دیگر تأخیر در خدمت و حل مشکلات پذیرفتنی نیست! تردید نیست که حضور مردم در همه عرصه‌ها امنیت ساز و اقتدار آفرین بوده و زمینه ساز ارتقا ضریب امنیتی کشور می‌باشد که این ضریب امنیتی حلال مشکلات خواهد بود. مقدمه و زیرساخت هر اقدامی حاکمیت امنیت بر کشور است و مهمترین خواست و نیاز مردم امنیت است از این رو اولویت مردم هم برای تأمین امنیت مشارکت پرشور در انتخابات بود که دیروز حضور با شکوه مردم را دیدیم که علیرغم وضعیت آب و هوایی و سردی کم سابقه هوا مردم حضور خود را به رخ دنیا کشیدند. مسلم، قانون و قانونگذاری از ارکان مهم ساماندهی امور و تسهیل کننده چرخه اداره کشور و پاسخگویی به نیازهای مردم است و بر همین اساس در نظام‌های سیاسی یکی از ارکان و قوای نظام، قوه مقننه است که امروز این قوه با رأی مردم بوقوع پیوسته است.

مجلس شورای اسلامی را یکی از پایه‌های اصلی هدایت و پشتیبانی و تصویب معاهدات در روابط بین‌الملل کشور و تعامل با دیگر کشورهاست که نمایندگان مجلس در این راستا ایفای نقش خواهند داشت. جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل عضویت در شوراها، سازمان‌ها و پیمان‌های بین‌المللی و مشارکت در ائتلاف‌ها، کمیسیون‌ها و شوراهای حل اختلاف بین کشورهاست که حضور جمهوری اسلامی ایران در این عرصه باید بسیار فعّال و مؤثر باشد چنانچه در گذشته اینچنین بوده است. چگونگی ورود و قدرت چانه زنی در تعاملات بین‌المللی به عوامل چندگانه‌ای بستگی دارد که مجلس شورای اسلامی و حضور فعّال مردم در پشتیبانی از مجلس قوی نقش تعیین کننده‌ای دارد و این از مطالبات مردم است که مجلس باید با قدرت وارد عمل شود و با اقدام به موقع جایگاه بین المللی کشور را ارتقاء بخشند.

بی شک در سایه مشارکتی که مردم داشتند می‌توان از مجلس به وجود آمده مطالبه گری کرد و نظارت عام بر مجلس شورای اسلامی در همین راستا انجام خواهد شد زیرا دیروز مردم‌سالاری و مشارکت مردم در سیاست با رأی مردم تبلور یافت.

و اما مطالبات مردم از مجلس آینده: مهار تورم به معنای واقعی کلمه، رونق پایدار تولید، مبارزه با گرانی‌های روزی و گاهی ساعتی و سامان بخشی به اقتصاد کشور و ثبات اقتصادی، ارائه برنامه کنترل قیمت دلار و حذف آن از تأثیر گذاری بر اقتصاد کشور، ساماندهی بازار خودرو، ساماندهی سکونت گاه‌های غیررسمی، رفع موانع شرکت‌های دانش بنیان، پیاده سازی کامل دولت هوشمند، حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی، رفع ناترازی انرژی و بهبود وضعیت صنایع

رفع دغدغه کشاورزان، رفع ناترازی بانک‌ها و بریدن دست بانک‌ها از دلال بازی، همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین، محرومیت زدایی و اشتغالزایی در استان‌ها و اولویت بخشی به روستاها در ایجاد اشتغالزایی، مبارزه با فساد، استقرار و تقویت انضباط مالی، ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها، کاهش تعارض منافع، تعیین تکلیف دو تابعیتی‌ها و قانونگذاری در جهت محرومیت آنها و بستگان درجه اول از اشتغال‌های دولتی، شفافیت آرا و اعتماد عمومی، تقویت قانون جوانی جمعیت با مشوق‌های معقول و ترغیب کننده، مردمی سازی اقتصاد و دوری از دولتی کردن آن و نظارت قوی دولت، تقویت وظیفه نظارتی مجلس، تنقیح قوانین، اصلاح ساختار بودجه وکاهش شکاف طبقاتی و البته موارد بسیاری که نیازمند اصلاح قوانین است، قوانینی که بازدارندگی را لازم را ندارد مثل قوانین حاکم در تعزیرات برای گرانفروشی و کم فروشی یا تخلفات اداری کارکنان دولت و النهایه حضور مستمر در میان مردم و دادن گزارش عملکرد و وعده‌های داده شده و حفظ نشاط حضور مردم با پاسخگویی به نیازهای مردم، عزیزان، مردم را از یاد نبرید با رأی مردم وارد مجلس می‌شوید و باید با مردم بمانید، از فامیل بازی و گروه بازی نیز برحذر باشید مردم مرابند و هر گونه تبعیضی را می‌بینند و اعتمادها فرو می‌ریزد؟

مظفر حاجیان