نمایشگاه
کد خبر : 162948
شنبه - 15 مهر 1396 - 09:01

ایجاد شبکه دست اندرکاران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهمترین دستاورد نمایشگاه اتوکام

به گزارش پایگاه خبری ربیع، معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به جایگاه و نتایج نمایشگاه اتوکام گفت: از جمله نتایج شاخص برگزاری این نمایشگاه، ایجاد شبکه دست اندرکاران حوزه ICT از دانشگاه، صنعت و دولت است. به گزارش واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، دکتر محمدجواد امیدی […]

ایجاد شبکه دست اندرکاران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهمترین دستاورد نمایشگاه اتوکام

به گزارش پایگاه خبری ربیع، معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به جایگاه و نتایج نمایشگاه اتوکام گفت: از جمله نتایج شاخص برگزاری این نمایشگاه، ایجاد شبکه دست اندرکاران حوزه ICT از دانشگاه، صنعت و دولت است.

به گزارش واحد رسانه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، دکتر محمدجواد امیدی با اشاره به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری که در تاریخ ۳۰ آبان تا ۴ آذر ماه سال جاری در اصفهان برپا خواهد شد، اظهار کرد: نمایشگاه اتوکام به عنوان یک تلاش دسته جمعی برای عرضه توانمندی‌های استان اصفهان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شناخته می‌شود و استمرار برگزاری این نمایشگاه در طول سال های گذشته نقش مهمی در تثبیت جایگاه آن در بین فعالان این حوزه داشته است.

وی با اشاره به اینکه فضای نمایشگاه اتوکام همواره امکان مناسبی را برای عرضه خدمات و محصولات و بازاریابی شرکت ها فراهم کرده است، تأکید کرد: هرساله برنامه‌های جانبی مانند کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی و مسابقات علمی در کنار این نمایشگاه برگزار می شود که هر یک نقش بسیار ارزنده‌ای در آموزش، فرهنگ‌سازی و شکل‌دهی به برنامه‌های آتی این استان در حوزه‌های مرتبط دارد.

به گفته وی، در مجموع نمایشگاه اتوکام رویدادی است که به عنوان یک تلاش جمعی از طریق همکاری و مشارکت از سوی اعضای بخش خصوصی، دانشگاهیان و مسوولان دولتی و در راستای دستیابی به اهداف مشترک شناخته می‌شود.

امیدی با بیان اینکه در مسیر دستیابی به توسعه پایدار و اقتصاد دانش‌بنیان، کارآفرینی از طریق حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط بسیار اهمیت دارد، افزود: نمایشگاه اتوکام در سال های گذشته به این موضوع توجه داشته و سعی کرده است به دانش‌آموختگان دانشگاهی و شرکت‌های نوپای تحت حمایت مراکز رشد، فضایی به منظور ارایه توانمندی‌های خود اختصاص دهد و از این طریق با کسب تجربه و برقراری ارتباط، آمادگی لازم برای ورود آنان به عرصه کسب و کار را زمینه سازی کند.

وی یادآور شد: با توجه به پویایی علوم و فناوری‌های حوزه ICT هرساله شاهد ارایه خدمات، محصولات جدید و نیازهای متفاوتی در این حوزه هستیم و  از این رو لازم است در نحوه برگزاری نمایشگاه اتوکام و برنامه‌های جانبی آن نیز نوآوری و ابتکار داشته باشیم تا متناسب با محتوا، نحوه ارایه نیز تغییر کند.

امیدی با اشاره به سایر انتظارات از نمایشگاه اتوکام به عنوان یک نمایشگاه شاخص در اصفهان، ادامه داد: به علاوه این موضوع اهمیت دارد که شرکت کنندگان اعم از غرفه‌داران و بازدیدکنندگان رضایت بیشتری نسبت به سال قبل داشته باشند؛ برای دست یافتن به این مقصود باید تلاش کرد شرکت‌های بزرگ تر و دارای محصول و خدمات مورد نیاز مردم، حضور فعال‌تری در این نمایشگاه داشته باشند و با برنامه‌های جانبی حساب شده و محتوای غنی، رضایت مخاطبان را فراهم سازند.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اضافه کرد: به طور قطع برگزاری موفق نمایشگاه اتوکام می‌تواند حضور پر رنگ‌تر و استقبال بیشتر مخاطبان در سال‌های آتی را نیز تضمین کند و با برخی ابتکارات و نوآوری‌ها مانند آنچه در سال های گذشته، برنامه ریزی شد و همچنین با استفاده از تجربیات ادوار پیشین نمایشگاه، هر سال بتوان رشد کمی و کیفی این نمایشگاه را مشاهده کرد.

وی با اشاره به حضور شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هر سال با در اختیار گرفتن غرفه‌ای، توانمندی‌ها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فاوا را معرفی می‌کند.

وی اعلام کرد: زمینه فعالیت واحدهای فناوری مستقر در شهرک متنوع است که امیدواریم مورد توجه بازدید کنندگان قرارگیرد. همچنین در مورد برنامه‌های جانبی این نمایشگاه، همکاران کمیته برنامه ریزی نمایشگاه حضور فعال داشته و در تلاش هستند علاوه بر ارایه محصولات و خدمات شرکت‌ها، در ایجاد فضایی به منظور گفتگوی شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان، برگزاری مسابقات و همکاری در ارایه پروژه‌های دانشجویی که از سوی دانشگاه‌ها عرضه می‌شوند مشارکت داشته باشیم.

امیدی خاطرنشان کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در طول سال‌های گذشته به هر نحو ممکن با کمیته برگزارکننده، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و نمایشگاه همکاری و مشارکت داشته و همه ساله برای شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک، حمایت های مادی و معنوی خاصی در نظر گرفته می‌شود تا برای حضور فعال در نمایشگاه ترغیب شوند.

وی با اشاره به تغییرات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هر روز شاهد تلاش برای به کارگیری فناوری‌های روز دنیا از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین اپراتورها هستیم. اما آنچه به آن توجه کافی نشده، تلاش برای تأمین بخشی از نیازهای کشور با به کارگیری محصولات و توان شرکت‌های داخلی است.

به گفته وی متأسفانه در حوزه ارتباطات، اپراتورها با وجود خریدهای خارجی سنگین تلاشی برای راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در تولید محصولات خود ندارند و این درحالی است که در بسیاری از این خریدهای خارجی، امکان درخواست انتقال تکنولوژی به داخل کشور وجود دارد و عدم توجه به این موضوع باعث شده تعداد بسیار کمی از شرکت‌های حوزه فاوا وارد صحنه تحقیق و توسعه تولید محصولات سخت افزاری شوند. همچنین این امر مشکلات مالی شرکت ها، تعطیلی و یا تغییر زمینه کاری آن ها را در پی داشته است.

امیدی تأکید کرد: سال گذشته در سفری که مقام عالی وزارت و هیأت همراه به اصفهان داشتند، تفاهم نامه چندجانبه‌ای منعقد شد که بر اساس آن مقرر گردید فعالیت های پژوهشی در حوزه ارتباطات در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با حمایت مالی مخابرات و همراه اول شکل گیرد تا از این طریق، شرکت های نوپا و دانش‌بنیان فعال در این حوزه شکل گرفته و حمایت شوند اما تاکنون این تفاهم نامه در حد امضا باقی مانده و اقدامی روی آن صورت نگرفته است.

وی افزود: در حال حاضر یکی از اقدامات مؤثر و مناسب برای استان اصفهان، عملی کردن این تفاهم‌نامه و شروع حمایت از فعالیت شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود.