تحلیل ها » تولیدی » سرمقاله » عکس یک
کد خبر : 243016
یکشنبه - 13 اسفند 1396 - 09:16
سرمقاله روزنامه کیمیای وطن؛

انقلابی‌ و انقلابی‌نما

مظفر حاجیان حسین آبادی/ «هیچ‌کس ضمانتِ درست ماندن تا دمِ مرگ را ندارد» و لذا «حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است». در دیداری که اعضای شورای هماهنگی تبلیغات با رهبری فرزانه انقلاب اسلامی داشتند جمله بالا را مطرح فرمودند.

انقلابی‌ و انقلابی‌نما

 پایگاه خبری ربیع/ «هیچ‌کس ضمانتِ درست ماندن تا دمِ مرگ را ندارد» و لذا «حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است». در دیداری که اعضای شورای هماهنگی تبلیغات با رهبری فرزانه انقلاب اسلامی داشتند، جمله بالا را مطرح فرمودند.

این همان چیزی است که حضرت امام خمینی(ره) نیز فرمودند که میزان حال فعلی افراد اسا چه بسا کسانی مومن، مسلمان و انقلابی بودند اما بر این جایگاه نماندند و از مسیر ایمان و انقلاب فاصله گرفتند؛ کسانی در سخنان خود انقلابی دو آتشه بودند که در گذر زمان نتوانستند به سخنان خود پایبند بمانند، شاید آن مواضع سخنان پایه اساسی نداشت و بقولی انقلاب نما بود نه انقلابی واقعی، شخصیت های دوران انقلاب اسلامی را که مرور کنیم بخوبی متوجه می شویم برخی از عمق جان انقلابی بودند و تا پای جان و آخرین لحظه با انقلاب و ارزش هایش پایدار ماندند و در این راه جان سپردند و برخی در میانه های راه از قطار انقلاب پیاده شدند و باطن خود را آشکار کردند و حتی در مقابل انقلاب قرار گرفتند.

انقلابیگری از تاکیداتی است که بارها رهبری معظم به آن پرداخته اند و شاخص های آنرا بیان فرموده اند.

چنانچه در روایات هم داریم که: مدعیان ایمان بسیارند اما دینداران واقعی کم، که البته تکلیف را آزمونهای مسیر روشن می کند آن موقع”قل الدیانون” حالا ببینیم چه تفاوتی بین انقلابی و انقلابی نما وجود دارد؟ از نگاه رهبری انقلابی حداقل پنج شاخص را در کردار و رفتار و عملکرد و بیان و عمل خود بروز می دهد که این شاخص ها را در  سخنرانی سالگرد رحلت حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه در سال ۱۳۹۵بیان فرمودند: شاخص های انقلابی گری عبارتند از: ۱- «پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی»، ۲- «هدف‌گیری مستمر آرمان‌ها و همت بلند برای رسیدن به آنها»، ۳- «پایبندی به استقلال همه‌جانبه‌ی کشور»، ۴- «حساسیت در برابر دشمن و تبعیت نکردن از او» ۵- «تقوای دینی و سیاسی» لذا انقلابی‌گری گفتمانی است که به اقدام و عمل می پیوندد ولی انقلابی نما تمام اقدامش نمایشی و برای جلب و جذب مردم و رسیدن به اهداف دنیوی است.

شخص انقلابی خود را وقف خدمت خالصانه به مردم می کند و بیوقفه دنبال اصلاح امور، افزایش کارآمدی، اعتبار و محبوبیت نظام اسلامی است و انقلابی‌نما دنبال رانت و باج‌گیری، امتیازگیری و حفظ موقعیت خود و اقوام  است.

انقلابی به دنبال نهادینه کردن آرمان‌ها و ارزش‌ها است. اما انقلابی‌نما معرکه‌گیری می‌کند برای جلب توجه. برای آنکه همه‌ در خدمت او باشند. برای آنکه «همه هزینه‌ها» برای او بشود.انقلابی تمام توان، اعتبار و آبرو و جان خود را برای دفاع از انقلاب خرج می‌کند.

انقلابی‌نما می‌خواهد تمام توان، اعتبار و آبروی انقلاب برای او خرج شود، در گفتمان انقلابی‌گری، حق و عدل و اصول و ارزش‌ها معیار و شاخص سنجش افراد است، اما انقلابی‌نماها قبیله‌گرا هستند. حمایت از اعضای قبیله خود را مهم‌ترین معیار و شاخص می‌دانند.

انقلابی جایگاه و مقام و قدرت برایش مهم نیست بلکه در هر موقعیتی قرار گیرد یک عنصر فعال، مفید، گره‌گشا و تحول‌گرا است. انقلابی‌نما کارش تنها با هیاهوی پوچ، تفرقه‌انگیزی و نفرت‌پراکنی پیش می‌رود وسست و کاهل و خود دوست است.

انقلابی خود یک «سرمایه اجتماعی و مولد» و«ارزش آفرین» است اما انقلابی‌نما«مصرف‌کننده بی‌مصرف» است که از آب گل‌آلود ارتزاق می‌کند. انقلابی با نگاه به عمق میدان عظیم نبرد و آرایش پیچیده لشکر دشمن، همت خود را مصروف جنگ اصلی می‌کند. انقلابی‌نما فقط تا نوک بینی خود را می‌بیند.

غالباً متمسک به فروع است و درگیر حاشیه‌ها. برای یک انقلابی، انقلاب جبهه‌ای است که باید دائماً به توسعه، تجهیز و تقویت آن پرداخت. برای انقلابی‌نما، انقلاب یک شرکت سهامی است که حضور افراد جدید سهم و موقعیت او را به خطر می‌اندازد.- برای انقلابی، اخلاق و تقوا شرط صحت و ارزش هر عملی است: «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ». انقلابی‌نما راحت دروغ می‌گوید، تهمت می‌زند، آبرو می‌برد.

اخلاق و تقوا را برای اهداف شخصی و گروهی ذبح می‌کند. انقلابی اخلاق و انصاف را اصل اول خود می داند، انقلابی نما معتقد است هدف وسیله را توجیه می کند. انقلابی متواضع و فروتن است، انقلابی نما در پشت قیافه به ظاهر متواضعش، تفرعن و تکبّر موج می زند.

انقلابی وظیفه خودش را توجیه کم کاری های نظام نمی داند و هر زمان لازم شد، پیشرو مردم در انتقاد می شود؛ انقلابی نما ارتباطی با جامعه ندارد و همه جا صفش را از مردم جدا می کند. انقلابی نهادها و تشکل های انقلابی را بستری برای خدمت می داند و انقلابی نما به آنها چنگ می زند تا عقده گشایی کند و سکوی پرتابی برای خود دست و پا نماید.انقلابی پیرو رهبر است و انقلابی نما با وجود تظاهر به ولایتمداری پیرو خودش است.

انقلابی توصیه رهبری در خصوص حفظ وحدت و احترام به همه مذاهب را رعایت می کند، انقلابی نما بعضی روزها هر کاری که دلش خواست انجام می دهد.

انقلابی هر کجا باشد، منشأ اثر، خدمت و حرکت است؛ انقلابی نما فقط بلد است بیانیه بدهد و محکوم کند. انقلابی با قرآن مأنوس است و انقلابی نما معتکف همیشگی فضای مجازی است. انقلابی طهارت زبانش را حفظ می کند و انقلابی نما هرچه به دهانش آمد می گوید.

انتهای پیام/