پیشخوان » تولیدی » دامون رشیدزاده » فوتبال و فوتسال » گزارش » ورزشی
کد خبر : 616424
یکشنبه - 30 دی 1397 - 09:07
نگاهی به دیدار ایران – عمان

انتقام با چاشنی صعود

ایران و عمان امروز یکشنبه ساعت ۲۰:۳۰ در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی به قضاوت سزار آرتورو راموس مکزیکی با هم دیدار می‌کنند.

انتقام با چاشنی صعود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ایران و عمان امروز یکشنبه ساعت ۲۰:۳۰ در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی به قضاوت سزار آرتورو راموس مکزیکی با هم دیدار می‌کنند.

تیم عمان با پیروزی برابر ترکمنستان حریف ایران در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ شد.

عمان اولین بار است که پس از ۴ دوره حضور در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا موفق به صعود از گروه می‌شود. آن‌ها در گروهی که ژاپن، ازبکستان و ترکمنستان حضور داشتند تنها ۳ امتیاز کسب کردند و با دو گل دیرهنگام مقابل ترکمنستان موفق به کسب جواز صعود به این مرحله شدند.

ایران و عمان آخرین بار ۱۵ سال پیش در مرحله گروهی جام ملت‌ها به مصاف هم رفتند که در آن سال ایران در آخرین دقایق بازی موفق شد شکست دو بر یک برابر عمان را به مساوی تبدیل کند و از گروه خود صعود کند.

هر چند تیم این روزهای عمان در مقایسه با تیم آن سالها اندکی ضعیف‌تر است اما آنچه که عمان را تبدیل به حریفی خطرناک کرده سرمربی هلندی عمانی‌هاست که سابقه شکست ایران را در کارنامه کاری خود دارد.

پیم فربیک هلندی را همه ما در تیم ملی کره جنوبی به خاطر داریم زمانی که افشین قطبی هم دستیار او در این تیم بود و آنها با هم موفق شدنددر سال ۲۰۰۷ تیم ملی ایران را با هدایت امیر قلعه نویی در ضربات پنالتی شکست دهند.

حالا ۱۲ سال بعد پیم فربیک دوباره رو در روی ایرانی‌ها قرار گرفته است و این فرصت برای ما فراهم شده تا شکست سال ۲۰۰۷ را جبران کنیم.

عمان هیچ گاه در سطح تیم‌های درجه یک آسیا نبوده اما با این وجود تیم‌های عربی همیشه برای ما دردسر ساز بوده‌اند. به خصوص عمان در سال ۲۰۰۴ ایران را تا آستانه فروپاشی و حذف زودهنگام برد و اگر درخشش علی کریمی و مهدی مهدوی کیا نبود تیم ایران در همان مرحله نخست از جام حذف می‌شد. بازی با عمان را بسیاری بدترین نمایش ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ می‌دانند؛ ایران در آن بازی در فرآیند دفاعی نامستحکم نشان داد و همچنین از موقعیت سازی هم عاجز بود. این اتفاق در حالی رقم خورد که شاگردان برانکو ایوانکوویچ پیش‌تر با ارائه فوتبالی تماشاگر پسند تایلند را ۳ بر صفر بردند و در ادامه نیز کره و بحرین را ۴ تایی کردند و در مجموع تیم خوبی نشان دادند. البته آن تیم رؤیایی در نهایت با ناداوری از رسیدن به فینال بازماند و به مقام سوم بسنده کرد.

ایران در طی این سال‌ها چند باری در دیدارهای دوستانه به مصاف عمان رفته است. شکست ۳ بر یک از عمان در دیدار دوستانه بزرگترین ناکامی ایران در مقابل عمانی‌هاست البته در آن دیدار کی روش تعداد زیادی از بازیکنانی را به زمین فرستاده بود که اولین بازی‌های ملی خود را تجربه می‌کردند.

بهترین برد ایران در مقابل عمانی‌ها به سال ۲۰۰۲ برمی گردد جایی که ایران در یک دیدار دوستانه با مربیگری بلاژویچ موفق شد ۵ بر ۲ عمان را در آزادی درهم بکوبد.

ایران در چهارده دوره حضور در جام ملت‌ها در ۶۵ بازی ۱۳۶ امتیاز کسب کرده که از تمامی تیم‌های حاضر در تمام ادوار این مسابقات بیشتر است. ۱۴ حضور متوالی در تورنمنت، هشت صعود به جمع چهار تیم پایانی، سه قهرمانی متوالی در نخستین حضور در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶، شش صعود به نیمه‌نهایی در شش حضور اول حدفاصل سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۸، پنج مصاف پیاپی با کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی (۱۹۹۶،۲۰۰۰،۲۰۰۴،۲۰۰۷،۲۰۱۱)، تنها یک بار حذف در مرحله گروهی (۱۹۹۲)، سه حذف متوالی در یک‌چهارم نهایی (۲۰۱۵،۲۰۱۱ و ۲۰۰۷)، و بالاخره حسرت ۴۳ ساله قهرمانی آسیا از مختصات تیم ملی ایران است.

ایران با کشیده شدن ۸ بازی از مجموع ۲۰ بازی‌اش در مراحل حذفی به ضربات پنالتی از این حیث در میان دیگر تیم‌های آسیا رکوددار است. گفتنی است ایران ۶ بازی از این ۸ بازی را باخته و تنها در دو بازی رده بندی برای کسب مقام سومی موفق بوده است.