تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 950199
پنجشنبه - 28 فروردین 1399 - 07:08
سرمقاله/

انتظار ظهور در قرآن کریم

 بشر از روزی که خود را شناخته، در آرزوی  اجرای عدالت و برچیده شدن بساط ظلم و بی‏عدالتی بوده است، قرآن کریم نیز نوید بخش تحقق این آرزوی دیرین بوده و فرا رسیدن روزی را مژده داده است که در سرتاسر جهان حق حکومت کند و باطل نابود گردد.

انتظار ظهور در قرآن کریم

به گزارش پایگاه خبری ربیع،  قرآن را که ورق بزنیم و به آیاتش نگاه کنیم می بینیم بیش از ۱۲۰ آیه، به وجود نازنین حضرت امام مهدی علیه ‏السلام و ویژگیهای آن شخصیت باعظمت و همچنین قیام و انقلاب جهانی آن حضرت، اشاره کرده است؛ این موضوع را روایات معصومین علیهم السلام به ما نشان می دهد.

ما در این مختصر برآنیم تا نمونه‏ای از آن آیات نورانی را همراه با دیدگاههای معصومین علیهم‏السلام به عاشقان حضرتش تقدیم داریم: در قرآن می‏خوانیم:   … “و نرید ان نمنّ علی الذین استضعفوا فی‏الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین”  “و نمکّن لهم فی الارض…”    اراده و مشیت ما بر این قرار گرفته که بر مستضعفان زمین  که بر اثر ستم ستمکاران به ضعف کشیده شده‏اند  منّت نهیم (و ایشان را مشمول مواهب خویش نماییم.) و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار داده و نیرومند و صاحب قدرت و حکومت گردانیم.

آیات فوق بشارتی است در مورد پیروزی حق بر باطل و برچیده شدن بساط ظلم و تباهی، که نمونه‏ کامل آن با ظهور حضرت امام مهدی علیه‏السلام تحقق می‏یابد. حضرت امیرالمؤمنین علیه‏السلام در این زمینه فرموده‏اند: دنیا پس از سرکشی، به ما (اهل‏بیت علیهم‏السلام ) روی می‏آورد.

همچون شتری که از دادن شیر به دوشنده‏اش خودداری می‏کند و برای بچه خود آن را نگه می‏دارد.ـ سپس آیه ونرید ان نمنّ … را تلاوت فرمودند. همچنین در قرآن کریم می‏خوانیم: “و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقاً” “بگو: حق فرا رسید و باطل نابود گشت، (چرا که) باطل نابود شدنی است.”  بشر از روزی که خود را شناخته، در آرزوی  اجرای عدالت و برچیده شدن بساط ظلم و بی‏عدالتی بوده است، قرآن کریم نیز نوید بخش تحقق این آرزوی دیرین بوده و فرا رسیدن روزی را مژده داده است که در سرتاسر جهان حق حکومت کند و باطل نابود گردد.

بر اساس روایات معتبر و فراوان، این پیروزی نهایی و حکمفرمای عدالت در سرتاسر گیتی مربوط به قیام حضرت امام مهدی علیه‏السلام می‏شود. حضرت امام باقر علیه‏السلام در توضیح و تفسیر “جاء الحق و زهق الباطل” فرمودند: این سخن الهی مربوط به قیام قائم (آل محمد صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏آله ) می‏شود که دولت باطل برچیده خواهد شد.

این وعده‏الهی که پیروزی نهایی حق در زمان حضرت مهدی علیه‏السلام به طور کامل محقق خواهد شد، بدان معنا نیست که در زمانهای قبل از حضرت مهدی علیه‏السلام هیچ نوع پیروزی نصیب حق نمی‏گردد؛ به عنوان نمونه حضرت رسول خدا صلی‏ الله‏ علیه ‏و‏آله در هنگام فتح مکه پس از ورود به مسجدالحرام در حالی‏که بتها را یکی پس از دیگری سرنگون می‏ساخت، آیه “جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقاً” را تلاوت می‏فرمود.آری این یک سنت الهی است که اگر اهل‏حق بر خدا توکل کنند و در برابر باطل و ظلم ایستادگی نمایند خداوند آنها را پشتیبانی می‏کند و به پیروزی و رستگاری نایل می‏گرداند.

بنابر ایت وقتی انسانها خواهان تغییر باشند و در مقابل شرایط نا مطلوب و غیر الهی بایستند خدامند در رسیدن آنها به تغییر اراده فرموده آنانرا در این راه پیروز می گرداند”ان الله لایغیر مابقوم حتی یغیروا ما بانفسهم” همچنان که ملت شهید پرور ایران توانستند با رهبری حضرت امام خمینی قدس‏سره حکومت ستمشاهی و تا دندان مسلحی را که تمامی قدرتمندان جهان حامی او بودند را سرنگون و حکومت اللّه را برپا نمایند و کاخ های ظلم و ستم دنیا و استکبار را به لرزه در آورند.

همچنین  آنها پس از پیروزی انقلاب با تمام قوا مقابل امام(ره) و انقلاب امام ایستادند و به تعبیر قرآن خواستند انقلاب را نابود کنند اما نتوانستند و امروز هم نخواهند توانست. خداوند در قرآن می فرماید: آنها (مخالفان اسلام) می‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش نمایند اما خداوند اراده کرده که این نور الهی را همچنان برگستره و کمالش بیفزاید (تا تمامی جهان را در برگیرد.)

هرچند کافران را خوش نیاید.” یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ (صف۸) و سپس چنین ادامه می‏دهد: خدا کسی است که رسول خویش را با هدایت و دین حق فرستاد تا وی را بر تمامی ادیان پیروز گرداند، هرچند مشرکان را خوش نیاید. هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ(۹صف﴾ .

این پیروزی اسلام که در آیه فوق بدان اشاره شده نزدیک است.  پس بی شک روزی فرا خواهد رسید که این وعده الهی محقق گردد و در روی زمین دین اسلام، تنها دین پیروز باشد. براساس روایات متعدد با ظهور حضرت امام مهدی علیه‏السلام اسلام فراگیر و جهانی خواهد شد چرا که شرایط امروز دنیا با روایاتی که علائم ظهور را بیان می کنند تطبیق می کند و نشان می دهد که شرایط ظهور یکی پس از دیگری بوقوع می پیوندد.الهم عجل لولیک الفرج