استانها » الناز حسینی » تولیدی » کردستان
کد خبر : 799790
جمعه - 25 مرداد 1398 - 12:59

انتشار یک روزنامه از کردستان در گستره کشوری

انتشار یک روزنامه از کردستان در گستره کشوری خبر خوبی بود که در مراسم روز گرامیداشت خبرنگار از سوی استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام و وعده پیگیری آن داده شد.

انتشار یک روزنامه از کردستان در گستره کشوری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، انتشار یک روزنامه از کردستان در گستره کشوری خبر خوبی بود که در مراسم روز گرامیداشت خبرنگار از سوی استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام و وعده پیگیری آن داده شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد، اظهار داشت: دغدغه‌ها و احساس مسئولیتی که اهالی رسانه در قبال جامعه دارند، قابل تقدیر است. جلال قلعه‌شاخانی اضافه کرد: به دلیل کوتاهی‌ها و کم و کاستی‌های موجود شرمنده اهالی فرهنگ و هنر استان هستیم. وی با اشاره به اینکه پتانسیل زیادی در حوزه فرهنگ و هنر کردستان وجود دارد، گفت: برخی از مسائلی که در این مراسم مطرح شد در سطح کشور و تعدادی هم در استان قابل بررسی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرد: ۱۱۰ نشریه در این استان مجوز انتشار دریافت کردند که از این تعداد ۸۰ نشریه چاپی و بقیه الکترونیکی است.

 قلعه‌شاخانی با بیان اینکه ۵۰ نشریه سراسری در این استان دفتر نمایندگی دارند، گفت: برای اینکه استان تربیون کشوری هم داشته باشد نیاز به وجود و فعالیت خبرگزاری‌ها و نشریات سراسری دارد.

وی یادآور شد: فقط در قبال آگهی‌ها و خدماتی که از استان دریافت می‌کنند انتظار می‌رود این نشریات منعکس کننده ظرفیت‌های استان هم باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرد: پیگیرانتشار روزنامه کردستان در گستره کشوری هستیم تا از این طریق پتانسیل‌های استان را بهتر و بیشتر بشناسانیم.

وی اظهار داشت: اقتصاد رسانه در وضعیت فعلی شرایط مناسبی ندارد و کل منبع درآمد آن از یارانه دولتی و آگهی‌ها تأمین می‌شود.

قلعه‌شاخانی با بیان اینکه منتقد شیوه توزیع یارانه نشریات است، یادآور شد: شیوه و دستورالعمل جدیدی در ارتباط با توزیع یارانه تهیه شده که با اجرای آن کم و کاستی‌های گذشته جبران می‌شود.

وی نگاه وزارت ارشاد در حوزه یارانه نشریات کردستان به همراه هفت استان دیگر را تبعیض مثبت خواند و افزود: از تنوع و تکثر رسانه‌ها در استان دفاع می‌کنیم چراکه امروز تمام جریان‌های فکری نشریه و تریبونی برای بیان مطالبات خود دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه هرکسی شرایط حداقلی دریافت نشریه را داشته باشد مجوز انتشار به او داده می‌شود، گفت: مخاطب و جامعه در نهایت مشخص می‌کنند که کدام نشریه ماندگار خواهد بود.

قلعه‌شاخانی با بیان اینکه در توزیع آگهی‌ها منع، خلأ و ابهام قانونی داریم، گفت: قانونگذار تعیین کرده که برخی آگهی‌ها باید در نشریات کثیرالانتشار منتشر شود.

وی افزود: اگر در گذشته اعلام نمی‌شد که رسانه‌های مختلف در طول سال چه میزان آگهی دریافت می‌کردند امروز به طور شفاف از طریق سامانه اینترنتی این مهم اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه بیمه کردن خبرنگاران از رسالت‌های نشریات است، یادآور شد: اگر خبرنگاری هم توسط نشریه‌ای که در آن مشغول به کار است بیمه نشود از طریق صندوق هنرمندان و نویسندگان زیر پوشش بیمه قرار داده می‌شود.

قلعه‌شاخانی اظهار داشت: معتقدم اوج آزادی بیان در رسانه‌های استان وجود دارد که هر رسانه‌ای به راحتی نظر و خبر خود را در خصوص مدیران منتشر می‌کند بدون اینکه برخوردی با آنها شود.