تازه های تکنولوژی » فناوری و ارتباطات » نرم افزار
کد خبر : 281846
شنبه - 8 اردیبهشت 1397 - 17:43

انتشار نسخه‌ی Windows 10 Lean توسط مایکروسافت

به گزارش پایگاه خبری ربیع،در طول دو هفته‌‌ی گذشته اخبار مختلفی مبنی بر عرضه‌ی یک نسخه سبک‌تر از ویندوز ۱۰ برای تبلت‌های ارزان قیمت منتشر شده بود. اکنون این نسخه منتشر شده و کاربران امکان دانلود و نصب آن را دارند. حجم فایل نصبی این نسخه حدود ۲ گیگابایت کم‌تر از Windows 10 Pro است و پس […]

انتشار نسخه‌ی Windows 10 Lean توسط مایکروسافت

به گزارش پایگاه خبری ربیع،در طول دو هفته‌‌ی گذشته اخبار مختلفی مبنی بر عرضه‌ی یک نسخه سبک‌تر از ویندوز ۱۰ برای تبلت‌های ارزان قیمت منتشر شده بود. اکنون این نسخه منتشر شده و کاربران امکان دانلود و نصب آن را دارند.

حجم فایل نصبی این نسخه حدود ۲ گیگابایت کم‌تر از Windows 10 Pro است و پس از نصب تنها ۶.۵ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی را اشغال خواهد کرد. این مقدار حدود نصف فضای ذخیره‌سازی مورد نظر برای نسخه‌های دیگر ویندوز است که بیش از ۱۲ گیگابایت حجم برای نصب لازم دارند.

از این ۶.۵ گیگابایت تنها ۱۷۵ مگابایت مربوط به اپلیکیشن‌ها و بازی‌های پیش‌فرض است و مواردی چون درایور‌ها، نرم‌افزارها و حتی تصاویر زمینه نیز حذف شده‌اند. به طور کلی نسبت به ویندوز ۱۰ پرو، بیش از ۵۰ هزار فایل در این نسخه حذف شده‌اند.

به طرز جالب توجهی این موضوع باعث مصرف کمتر منابع سیستم توسط این نسخه نیز شده است. این سیستم عامل ۶۴ بیتی، پس از بوت‌شدن، تنها ۱.۵ گیگابایت از رم سیستم را اشغال می‌کند و در ماشین مجازی نیز سرعت پاسخگویی بالایی دارد.

از موارد دیگری که این نسخه را تا حدودی بی شباهت به ویندوز کرده‌است برای مثال می‌توان به محیط کنترل پنل اشاره کرد که خالی بوده و توسط آیتم‌های گوناگون اشغال نشده است. هر چند همچنان امکان نصب اپلیکیشن‌های عادی Win32 بر روی این نسخه وجود دارد.

طبق گزارشات، هدف اصلی این نسخه‌ی کم حجم ویندوز، تبلت‌هایی با حافظه‌ی کم تا ۱۶ گیگابایت بوده که دارای محدودیت فضا هستند. این سیستم عامل در حال حاضر دارای باگ‌های زیادی است و مایکروسافت در حال کار بر روی رفع آن‌ها است.