اجتماعی » تولیدی » حوادث » دامون رشیدزاده » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 507313
شنبه - 12 آبان 1397 - 15:43

امنیت کودکان در رانندگی

طرح «الزام استفاده از صندلی کودک در خودرو» که به صورت لایحه به دولت فرستاده شده، در حال بررسی در مجلس است

امنیت کودکان در رانندگی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، طرح «الزام استفاده از صندلی کودک در خودرو» که به صورت لایحه به دولت فرستاده شده، در حال بررسی در مجلس است.
با تأیید مجلس و به صورت قانون درآمدن این طرح از این پس صندلی کودک نیز مانند بستن کمربند به صورت یک اجبار برای همه رانندگان درخواهد آمد؛ اما چرا اجرای این قانون مهم است و صندلی کودک چه تأثیری در حوادث رانندگی در کشورمان خواهد داشت؟
مدت‌هاست در بیشتر کشورهای جهان استفاده از صندلی کودک در خودروها اجباری شده است و رعایت‌نکردن آن جریمه‌های سنگینی را به دنبال دارد. براساس آمار علت مرگ ۲۸ درصد از کودکان ایرانی بر اثر حوادث است و ۳۶ درصد از این حوادث ناشی از سوانح ترافیکی است. در بیشتر موارد هم دلیل زخمی یا کشته‌شدن کودکان، استفاده‌نکردن از کمربند ایمنی یا صندلی متناسب با وزن و سن آنهاست.
براساس مطالعات، سه‌ نفر از هر چهار کودک در صندلی ماشین امنیت لازم را ندارند؛
زیرا از صندلی ماشین به‌درستی استفاده نمی‌شود.
در تصادفات خودروهای موتوری از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ نزدیک به چهار هزار کودک کمتر از ۱۳ سال کشته شدند؛ به ‌علاوه ۶۶۰ هزار کودک کمتر از ۱۳ سال مجروح شدند.
مراقبت از کودک در وسایل نقلیه جان ۹۶۱۱ کودک چهار ساله و کمتر را بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۰ حفظ کرده است. واقعیت این است که در یک تصادف احتمال پرت‌شدن کودکان از صندلی عقب به سمت شیشه در مقایسه با افراد بزرگسال ۶ تا ۷ برابر است و حتی اگر پرت نشوند، احتمال گیرکردنشان بین دو صندلی زیاد است.
در این میان صندلی ماشین مخصوص کودک این امکان را فراهم می‌کند که هنگام ترمز شدید صدمه به کودک به حداقل برسد.
تقریبا از سال ۲۰۰۰ در بیشتر کشورهای اروپایی استفاده از صندلی کودک به صورت قانون درآمده و کودکانی که قدشان زیر ۱۳۵ سانتیمتر است ملزم به استفاده از صندلی کودک هستند. البته این صندلی‌ها نیز دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که برای کودکان در سنین مختلف تعبیه شده است. همچنین نشستن کودکان زیر ۱۲ سال نیز در صندلی جلو در بسیاری از این کشورها ممنوع است.
با این حال متأسفانه با وجود بالا بودن آمار تلفات جاده‌ای در کشورمان (۱۶ هزار نفر در سال) این قانون تاکنون مغفول مانده بود؛ اما با پیگیری نهادهای اجتماعی و همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی قرار بر این است که مجلس استفاده از صندلی کودک را به صورت قانون دربیاورد تا پلیس بتواند نظارت کاملی در این زمینه داشته باشد.
خوشبختانه در حال حاضر شرکت‌های ایرانی صندلی‌های کودک مناسبی برای خودروها طراحی می‌کنند که با نمونه‌های خارجی قابل رقابت است
و به جرئت می‌توان گفت از نظر کیفیت چیزی از صندلی‌های برندهای معروف کم ندارد؛ با این حال به دلیل رغبت اندک خانواده‌های ایرانی برای استفاده از این صندلی‌ها متأسفانه این شرکت‌ها تاکنون بازار مناسبی در اختیار نداشتند؛ اما اگر طرح «الزام استفاده از صندلی کودک در خودرو» به اجرا برسد، قطعا از نظر اقتصادی نیز اوضاع برای شرکت‌های ایرانی بهتر خواهد شد.
درنهایت می‌توان گفت این قانون نه‌تنها گامی در جهت کاهش آمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای است، بلکه می‌تواند باعث رونق کسب و کارهای داخلی شود. امیدواریم این طرح فارغ از بحث‌های سیاسی با نگاهی ملی تصویب شود و دولت هم پیش از سوء‌استفاده احتمالی واردکنندگان جلوی واردات بی‌رویه صندلی‌های کودک را از کشورهایی همچون چین بگیرد.
البته ذکر این نکته هم ضروری است که باید درزمینه استفاده از صندلی کودک در خودروها فرهنگ‌سازی مناسبی از سوی رسانه‌های جمعی به‌ویژه صدا و سیما انجام شود.
تاریخ نشان داده هرگاه برای قوانین فرهنگ‌سازی صورت گرفته است، مردم خودشان را ملزم به رعایت قانون کرده‌اند؛ برای نمونه زمانی که قانون بستن کمربند ایمنی اجرایی شد، فرهنگ‌سازی مناسبی از سوی صدا و سیما انجام شد و حالا تقریبا بیشتر رانندگان بدون هیچ اجباری از کمربند ایمنی در جاده‌ها استفاده می‌کنند. در این زمینه نیز اگر فرهنگ‌سازی مناسبی انجام شود، قطعا تجربه موفقی رقم خواهد خورد.