استانها » خبر پوششی » خراسان رضوی
کد خبر : 358235
یکشنبه - 31 تیر 1397 - 11:31
خبرنگار: مهري خزاعي

امضاء تفاهم نامه تامین آب شرب با همکاری شرکت آبفا و اوقاف خراسان رضوی

تفاهم نامه تامین آب شرب با همکاری شرکت آبفای استان و اداره کل اوقاف خراسان رضوی به امضاء رسید.

امضاء تفاهم نامه تامین آب شرب با همکاری شرکت آبفا و اوقاف خراسان رضوی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اظهار کرد: تفاهم نامه همکاری بین آبفای استان و اداره کل اوقاف درراستای ترویج فرهنگ وقف با نیت تامین آب شرب است.

حسین اسماعیلیان تصریح کرد: بر اساس این تفاهم نامه که در قالب ۹ بند یک یا چند پروژه عام المنفعه تامین آب  شرب در سطح استان تعریف و از طریق  اوراق  یا گواهی وقف اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان با اشاره به مضمون تفاهم نامه عنوان کرد: این تفاهم نامه با این مضمون که تشویق خیرین و ایجاد وقفیات جدید با نیت تامین آب شرب ، جذب سرمایه خیرین ایرانی و خارجی با نیت تامین آب شرب بهداشتی و تصفیه آب و فاضلاب، بررسی واحیای آب انبارها و قنوات و چاه های وقفی در قالب اقدام مشترک ، ارائه مشخصات پروژه های سرمایه گذاری آبفا و یا دارای قابلیت جذب سرمایه گذار به اداره کل اوقاف استان ، معرفی منابع آبی مازاد(وقف و غیر وقف) بر نیاز موقوفات به آبفا و ایجاد زمینه استفاده اداره کل اوقاف از پساب تصفیه خانه های موجود سطح استان از مفاد این تفاهم نامه می باشد که مقررشد با تشکیل کارگروهی مشترک ، شرایط تبدیل مفاد تفاهم نامه به قرارداد قطعی فراهم شود..

وی تامین آب شهروندان را از مهمترین و حساس ترین اولویت ها در استان خشک خراسان رضوی دانست که پدیده ۱۸ ساله خشکسالی و برداشت های بیش ازحد منابع زیرزمینی باعث بحران آب در بسیاری از شهرهای استان شده است.

اسماعیلیان با بیان اینکه وقف آب شرب گذشتگان ریشه در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی دارد، افزود: با توجه به تغییر نیازهای فعلی با گذشته  فرهنگ وقف آب در دوحوزه تامین کمی و کیفی آب قابل استفاده است.

وی آمادگی آبفای استان را برای  اجرای طرح های جداسازی آب شرب از بهداشتی و ایجاد ایستگاه های برداشت آب در شهرهای مواجه با “لب شوری” به نام واقف و همچنین بکارگیری منابع آب کشاورزی وقفی در بخش شرب اعلام وبر مشارکت واقفین در اجرای طرح های آبرسانی به ویژه حاشیه شهرها و بازچرخانی آب و طرح های استفاده از پساب فاضلاب تاکید کرد.

مدیرکل  اداره اوقاف  استان در ادامه اظهار کرد: در حوزه آب سابقه وقف مربوط به صدر اسلام است و اولین شبکه لوله کشی آب و آبرسانی در شهر مشهد از طریق وقف اجرا شده است.

حجت السلام احمدزاده با اشاره به نصب دستگاه های برداشت آب سرد در سطح شهرها از محل وقف افزود: این اداره کل برای واگذاری فعالیت های حوزه آب ، تحت نظارت و مدیریت آبفا در راستای نیات واقفین و اطلاع رسانی گسترده عمومی از وضعیت منابع آب دراماکن وقفی ، با استفاده از ظرفیت های موجود ادارات اوقاف در سطح استان آمادگی لازم را دارد.

وی اضافه داشت: اداره کل اوقاف در راستای معرفی پروژه های عام المنفعه حوزه آب شرب به افراد خیر و واقفین به عنوان یک عمل ثواب ، تلاش خواهد کرد.

مدیرکل  اداره اوقاف  استان بیان کرد: دو هزار و ۵۰۰ منبع آب از جمله چاه ، چشمه، قنات و حق آبه در سطح استان شناسایی و کار مستندسازی آن ها با همکاری شرکت آب و فاضلاب ، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی استان آغاز شده است که نتیجه کار منجر به افزایش تولید و جلوگیری از هدر رفت آب خواهد شد.