الگوی بصیرت

چهارمین روز از ماه شعبان المعظم به نور ولادت علمدار حسین حضرت ابوالفضل علیه السلام منور است این میلاد خجسته را تبریک عرض می‌کنیم و روز جانباز را گرامی می‌داریم. انسان مؤمن به حکم قرآن کریم در معرض آزمایش است این آزمون ممکن است مالی باشد یا جانی و یا در مسیر فتنه‌ها قرار گرفتن تا اینکه معلوم شود ایمانش تا کجا و چه حدی است اما بصیرت داشتن و به سلامت از فتنه‌ها بیرون آمدن کاری بس دشوار است بی گمان اندک هستند کسانی که از آزمون‌های سخت به سلامت بیرون آیند و در فتنه‌ها اهل بصیرت باشند و راه خویش را در درون تاریکی فتنه بیابند و از شبهات برهند و باطل را با همه جلوه گری هایش بشناسند و کف روی آب حقیقت را به کنار زنند و در ژرفای آن شنا کنند و خود را به ساحل رستگاری برسانند.

الگوی بصیرت

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، چهارمین روز از ماه شعبان المعظم به نور ولادت علمدار حسین حضرت ابوالفضل علیه السلام منور است این میلاد خجسته را تبریک عرض می‌کنیم و روز جانباز را گرامی می‌داریم. انسان مؤمن به حکم قرآن کریم در معرض آزمایش است این آزمون ممکن است مالی باشد یا جانی و یا در مسیر فتنه‌ها قرار گرفتن تا اینکه معلوم شود ایمانش تا کجا و چه حدی است اما بصیرت داشتن و به سلامت از فتنه‌ها بیرون آمدن کاری بس دشوار است بی گمان اندک هستند کسانی که از آزمون‌های سخت به سلامت بیرون آیند و در فتنه‌ها اهل بصیرت باشند و راه خویش را در درون تاریکی فتنه بیابند و از شبهات برهند و باطل را با همه جلوه گری هایش بشناسند و کف روی آب حقیقت را به کنار زنند و در ژرفای آن شنا کنند و خود را به ساحل رستگاری برسانند.

از جمله کسانی که با بصیرت نافذ و ژرف خویش، در امواج سهمگین و فضای تیره و تاریک فتنه‌ها حقیقت را شناخت و از آزمون آن به سلامت رهید و ستایش امامان معصومی چون امام سجاد (ع) و باقر (ع) و صادق (ع) را برانگیخت، حضرت ابوالفضل، عباس بن علی بن ابی طالب (ع)، برادر باوفای امام حسین (ع) و پرچمدار ارتش عدالت خواه روز عاشورای حسینی است.

از نظر آموزه‌های قرآنی تنها کسانی می‌توانند مدعی ایمان شوند که فراتر از اسلام ظاهری، باطن دین اسلام را دریابند و با تمام وجود از آن پاسداری و حمایت کنند. اگر در بسیاری از روایات حقیقت اسلام و دینداری و باطن آن، ولایت معرفی شده و به عنوان نمونه گفته شده«من تمام الحج، لقاء الامام» و یا «من تمام الصلاه لقاء الامام» به این معناست که هر عمل عبادی، زمانی معنای واقعی خود را می‌یابد که ولایت شناخته و اطاعت شود؛ چنانچه گفته شده است نماز بی ولای او عبادتی است بی وضو، چرا که خداوند در آیاتی چند از سوره مائده، ولایت را عامل اتمام و اکمال دین اسلام دانسته است.

از جمله کسانی که تا پای جان و از دست دادن همه دنیای خویش در راه ولایت ایستادند و آخرت خود را با ولایت روشن کردند، عباس بن علی (ع) است. آن چه موجب شد تا عباس (ع) چنین فداکاری کند در حقیقت دینداری و بصیرت اوست اندر بصیرت عباس ابن علی امام صادق (ع) در حق عموی خویش می‌فرماید: «کان عمنا العباس بن علی نافذ البصیره صلب الایمان جاهد مع ابی عبدالله و ابلی بلاء حسنا؛ عموی ما عباس بن علی (ع) دارای بصیرت دینی و استواری در باور بود. در راه خداوند در رکاب ابی عبدالله جهاد کرد و نیکو آزمایش داد و به شهادت رسید. (اعیان الشیعه، ج ۷، ص ۴۳۰) این مطلب به خوبی نشان می‌دهد که فداکاری حضرت عباس (ع) همانند فداکاری برادری برای برادر نیست، بلکه نمی‌توان این فداکاری و جانفشانی را جز در عنوان «اطاعت از ولایت» تعبیر و تفسیر کرد. از این رو در توصیف و ستایش ایشان به این نکته توجه داده می‌شود که ایشان از اهل بصیرت و ولایت و از صالحین بودند. در زیارت مخصوص حضرت عباس (ع) هم به همین نکته اشاره می‌شود که: «اشهدانک مضیت علی بصیره من امرک مقتدیا بالصالحین و متبعاللنبیین؛ شهادت می‌دهم عمر با برکت خود را در بصیرت گذراندی، به صالحان اقتدا و از جمیع انبیا پیروی کردی. (مفاتیح الجنان) شناخت روشن و یقینی از دین، تکلیف، پیشوا، حجت خدا، راه، دوست و دشمن، حق و باطل، همان چیزی است که از آن به «بصیرت» یاد می‌شود. مؤمن واقعی اهل بصیرت است و در فتنه‌ها و آزمون‌ها به سبب همین توانایی و نور الهی در دل است که سربلند بیرون می‌آید و گرفتار نمی‌شود در مبارزات و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و موضع گیری ها، جایگاه بصیرت روشن‌تر می‌شود و بدون آن، حتی مبارزه و جنگ هم کورکورانه و گاهی در مسیر باطل قرار می‌گیرد. انتخاب درست نیز بستگی به بینش صحیح و بصیرت انسان دارد و ما در این روزها در معرض این آزمون هستیم. آزمونی که می‌تواند فرصت را برای عظمت اسلام بیش از پیش فراهم کند؟ اگر در انتخابات یازدهم اسفند با بصیرتی که از عباس ابن علی علیه السلام الگو می‌گیریم وارد جهاد مقدس تعیین سرنوشت شویم و در این جهاد با نگاه عمیق و دید صحیح و درست به کسانی رأی دهیم که هم و غمشان دین مردم و تأمین معاش و معاد مردم باشند بخوبی به وظیفه عمل کرده‌ایم، در این روزهای مقدس از خدا بخواهیم اولاً توفیق حضور در این جهاد یعنی حضور در پای صندوق رأی را بیابیم و بتوانیم با بصیرت رأی دهیم، ثانیاً اصلح را از میان صالحین معرفی شده انتخاب و به او رأی دهیم و پس از رأی نیز پیگیر و مطالبه گر باشیم که منتخبان در مسیر ولایت باشند و در جهت خدمت به مردم لحظه‌ای دریغ نکنند و چهار ساله مجلس را فرصتی برای خدمت بدانند و خود را فدای خدا و عیالات خدا که مردمند بکنند و احساس قدرت نداشته باشند تا خدمتی مقبول داشته باشند. کشور نیازمند مسئولانی جهادگر، شجاع و اهل گذشت و ساده زیست و بصیر است که انتخابش به دست ما و تمامی واجدین شرایط رأی دادن است.

مظفر حاجیان