استانها » تولیدی » خبر پوششی » قم » محمد توکلی
کد خبر : 894622
یکشنبه - 10 آذر 1398 - 10:05

المان سلام، نمادی از فرهنگ زیارت در قم

با توجه به وجود بارگاه منور و معنوی کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه (س)، نصب نمادها و المان های با مضامین فرهنگ فاطمی در شهر دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

المان سلام، نمادی از فرهنگ زیارت در قم

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سید محمد موسوی منش مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهرداری قم در این رابطه افزود: در طراحی و نصب المان هایی با فرهنگ فاطمی باید به فرهنگ شهر و مردم توجه شود چرا که طراحی المان های مغایر با فرهنگ عمومی مردم و جامعه پس از مدت زمان کوتاهی جذابیت خود را از دست می دهند.
ایشان با بیان اینکه موضوع سلام در دین اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود : در دین مبین اسلام تاکید فراوانی به بحث سلام کردن شده است، ضمن اینکه در فرهنگ زیارت قبل ورود به بقاع متبرکه سلام از آداب زیارت می باشد،از همین رو با توجه به اهمیت والای سلام به حضرت فاطمه معصومه(س) المان سلام در میدان بزرگ امام خمینی(ره) طراحی و مراحل ساخت این ۵نماد ماندگار آغاز شده است .
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم در خصوص مشخصات این المان گفت : طراحی این اثر از سال ۹۷ تاکنون به طول انجامیده است که شش ماه ساخت اولیه اثر، سه ماه قالب گیری و انتقال آن به قم به طول می انجامد.
موسوی منش تصریح کرد: وزن این ۵ المان حدود ۱تن، ارتفاع المان ها حدود ۲.۵ متر و جنس این المان ها از بتن گلاسه مرغوب می باشد.
وی در پایان به طراحی ورودی های شهر در بیان تعریف مشخصی از ورودی یک شهر زیارتی اشاره کرد و ادامه داد: باید به طراحی ورودی های شهر قم نیز توجه شود به گونه ای که با نزدیک شدن به ورودی های شهر قم بتوان تصویری از یک معماری ایرانی اسلامی که بیان کننده فرهنگ زیارت و یک شهر علمی ومذهبی باشد، تجلی یابد.