تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1031186
یکشنبه - 12 شهریور 1402 - 13:06

اقتصاد و فرهنگ اولویت اول

یک بخش از سخنان رهبر فرزانه انقلاب در دیدار روز ۸ شهریور امسال دولتی‌ها تذکراتی بود که باید به آنها توجه ویژه داشت.

اقتصاد و فرهنگ اولویت اول

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ایشان بار دیگر اولویت اصلی کشور را اقتصاد و فرهنگ خواندنند و درباره شعار سال گفتند: مهار تورم هم با رشد تولید حاصل می‌شود بنابراین رشد تولید مهمترین کار است و باید در صدر توجهات باشد.

رهبر انقلاب در ادامه حمایت از تولید و برداشتن موانع سر راه تولیدکنندگان را دو راهکار اساسی برای رشد تولید بیان کردند و افزودند: حمایت‌های قانونی، سهل شدن فعالیت‌های تولیدی، حمایت‌های مالی و تأمین منابع در حدی که وظیفه دولت است و حمایت فرهنگی یعنی ترغیب مردم به استفاده از محصولات داخلی مهمترین راههای رشد تولید است.

خوب توجه بشود نکته بسیار مهم است؟ حمایت‌ها باید قانونی باشد تا راه هر گونه شائبه و رانت بسته شود! تسهیل فعالیت برای تولید یک مطالبه مهم است که مسئولان باید آنرا فراهم کنند. حمایت مالی و تأمین منابع نیز اهمیت ویژه دارد منتهی حدش وظیفه‌ای است که قانون برای دولت معین نموده است. ایشان در باب کمک و حمایت مالی توصیه‌ای مراقبتی داشتند: البته باید مراقب بود که بر خلاف برخی دوره‌های گذشته، منابع ارزی و ریالی اختصاص داده شده به تولید سر از کارهای دیگر درنیاورد و برخی اشخاص “بازیگر با مسائل و اطلاعات اقتصادی” با استفاده از گریزگاه‌ها، سودهای کلان نامشروع به جیب نزنند.

از طرفی رهبر انقلاب، پشتیبانی تجارت خارجی از تولید داخلی را از دیگر راههای مهم رشد تولید دانستند و گفتند: یک بخش تجارت خارجی به تنظیم بازار مربوط می‌شود اما در بخش دیگر باید کاری کرد که تفاهم‌ها و قراردادهابا کشورها در نهایت، باعث صادرات تولیدات داخلی و واردات سرمایه یا کالاهای اساسی به کشور سرمایه‌ای شود.

ایشان تشخیص بموقع نیازهای کشور را هم کاملاً ضروری خواندند و گفتند: اگر نیاز کشور به یک کالا بموقع تشخیص داده نشود و نزدیک مرحله بحرانی به ناچار و دستپاچه شروع به واردات کنیم، طبعاً دچار مشکل می‌شویم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از خرید بیش از ۱۰ میلیون تن گندم در سال جاری افزودند: اگر از تولیدکنندگان دیگر اقلام کشاورزی و تولیدکنندگان صنعتی- معدنی و خدماتی هم حمایت شود، قادرند نیازهای کشور را تا حد فراوانی تأمین کنند.

این مواردی بود که در رابطه با تذکر مهمشان در ارتباط اولویت اول کشور مورد تاکید قرار دادند و توجه همگان را به آن معطوف فرمودند. اما چرا اقتصاد اولویت کشور است؟ اقتصاد و معیشت از مسائلی است که سالهاست مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند و حتی برای معطوف نمودن تمامی توجه‌ها به موضوع نامگذاری سالهای گذشته زمینه اقتصادی دارد فرمایش و توجه و تاکید و توصیه ایشان در دیدار هیات دولت در هشتم شهریور نشان از اهمیت پرداختن به آن است چرا که درد روز کشور اقصاد است که باید به جد مورد توجه مسئولان قرار گیرد. اکنون دوسال از دوره سیزدهم ریاست جمهوری می‌گذرد. در این مدت که نیمی از دوره فعالیت دولت محسوب می‌شود فعالیت‌هایی شده است و در اقتصاد نیز اقدامات و تحرکاتی به انجام رسیده است اما هنوز راه دور و زیادی تا تحقق این کلام نورانی مانده است که نیازمند کار جهادی و تصمیم‌های حساب شده می‌باشد؟ باید اذعان نمود معیشت طبقات ضعیف همچنان با مشکل مواجه است و این گره گشوده نشده است و حتی پیچیدگی نیز پیدا کرده است! اشتغالی ملموس و تأثیر گذار لازم است تا یک گام پذیرفته شده به چشم آید از طرفی در جهت تولید با اینکه با گرانی های بوجود آمده زمینه در آمدی خوبی برای تولید کنندگان پیش آمده اما تا رسیدن به قله تولید و خود کفایی و رقابت در کیفیت و قیمت راه درازی خواهد بود! ارزش پول ملی نیازمند احیاست که با افزایش نقدینگی عمق کسالتش بیشتر می شود و به نفس آرودنش دو چندان زحمت می طلبد؟ در همین مدت ارزش پول ملی باز هم تنزل داشته است که باید برای احیای آن اندیشه و حرکتی انقلابی و موثر انجام گردد. انتظار می رود اقتصاد راه درست تری را پیدا کند و شرایط اقتصادی بهتری حاکم گردد. البته تورم و رکود هم همچنان دامنگیر کشور است. این تورم تا متوقف نشود که البته لازمه اش کاهش نقدینگی است کار بجایی نرسیده است. توصیه مهم مقام معظم رهبری که همچنان باید آویزه گوش و جان مسئولان باشد اقتصاد به عنوان اولویت اول است. اگر همین کلمه در مسیر تحقق قرار گیرد بقیه راه پیمودنش سهل و آسان و سریع خواهد بود.

پرواضح است که دولت در این مسیر گاه به بن بست هایی هم بخورد چراکه کم کاری های دولت گذشته در همه زمینه ها گره های کوری را در بنیان اقتصاد کشور انداخته که باز کردن آن نیازمند کمک اقتصاددانان و صاحب نظران به دولت است که ارتباط با نجبگان دانشگاهی راهگشا خواهد بود.

تردیدی نیست که تا وقتی ساختار های اقتصادی اصلاح نشود امکان حل معضلات اقتصادی بطور کامل نخواهد بود. پیشنهاد می شود یک برنامه عملیاتی جامع بر اساس اقتصاد اسلامی، اقتصاد مقاومتی و شرایط ویژه اقتصاد ایران با کمک از صاحبنظران تدوین شود که در آن اولویت های اقتصادی نیز بخوبی دیده شود بگونه ای در دو سال باقیمانده دولت سیزدهم اقدام ملموس و آرامش بخشی در اقتصاد بنیانگذاری شود و مسیر درست اقتصاد تثبیت گردد و تنش های اقتصادی به حداقل و حتی به صفر برسد. گر چه این کار باید خیلی پیش از این انجام می شد اما بقول معروف هر وقت جلوی ضرر گرفته شود نفع است. اگر این اتفاق میمون و مبارک محقق گردد گرد و غبار کسالت زای اقتصاد کشور پاک خواهد شد و علاوه بر ناامیدی دشمن در تحریم ها که البته بسیاری از خواصش از دست رفته و با مقاومت ملی از بین رفته است اقتصاد به پویایی و بالندگی دست می یابد و راه رشد اقتصادی کشور باز خواهد شد. نشاط اقتصادی کشور در گرو همگامی مردم و دولت است که گام اصلی در این پیوند و همگامی باید توسط دولت برداشته شود.

مظفر حاجیان